Secret Wars Omnibus
Autor: různí
Překlad: Pavel Švanda, Marek Barányi
Počet stran: 448
Cena: 990 Kč
Vydavatel: 6.10.2010 BB Art

Tento týden se na pulty knihkupectví dostala věc, nad kterou muselo zaplesat nejedno srdce fanouška komiksu. Už od začátku 90. let, kdy se v u nás vycházející sešitové sérii se Spider-manem poprvé objevila zmínka o Tajných válkách, většina z nás toužila zjistit o nich něco víc.

Spider-Man jednoho dne zmizel ve zvláštní kovové stavbě v Central Parku a v dalším čísle už se objevil ve svém černém symbiontím kostýmu. Na to, co se stalo mezi tím, odkazovali pouze nic neříkající nápisy v malých rámečcích "stalo se v tajných válkách superhrdinů". Českoslovenští čtenáři nadávali, prskali, ale především umírali touhou po tom zjistit, co se v Tajných válkách odehrálo. Uběhlo skoro 20 let a BBart konečně naše tajná přání vyslyšel.

A to ve velkém stylu. Kniha sice stojí úctyhodných 990 Kč, ale taky je to pořádný špalek. Tento Omnibus obsahuje nejen celou sérii 12 sešitů Tajných válek, ale také čtyři navazující či tématicky ladící z jiných sérií (je tu Thor, She-Hulk a dva sešity z řady What if…?) a dohromady to čítá skoro 450 stran. Vazba je dokonalá, přebal koženkový, papír krásně lesklý, obálka úžasná a tak se z této publikace stává (také díky malému nákladu) luxusní sběratelská věc. A to je právě to. Ono to asi pro nikoho jiného než pro sběratele nebude. Přes 20 let stará klasika totiž dnešní zmlsané čtenáře nejspíš příliš nezaujme. Hned na začátku v předmluvě je bez veškerých ostychů řečeno, že tato série byla vymyšlena proto, aby se postavy z marvelovského vesmíru sešly v jednom příběhu a na tuto počest mohla být následně stvořena sada hraček. A z příběhu je to bohužel často znát.

Scénárista Jim Shooter odvádí na svou dobu superhrdinský standard, srovnatelný s tím, co u nás vychází v edici Comicsové legendy. Spider-man, Captain America, Iron Man, Fantastic Four, Thor, X-Men, Hulk a další jsou stejně jako výběr padouchů v čele s Dr. Doomem a Galactusem přemístěni mimozemskou bytostí Beyonderem na vzdálenou planetu, aby se zde utkali ve válkách na život a na smrt. To spouští sérii 12 sešitů, kde akce střídá akci, zloduši o sobě mluví ve třetí o sobě a to vše je doplněno neustálými "nečekanými" zvraty a potyčkami mezi jednotlivými postavami. Prostě klasika, která dnes už nijak zvláště neoslní. Superhrdinů je tu bohužel tolik, že jen málo z nich dostane prostor, který by si zasloužily, na druhou stranu výběr padouchů je až na pár výjimek trošku slabý. Ale nejsem nijak zvlášť znalý marvelovského vesmíru té doby, takže nemůžu posoudit, jestli bylo z čeho vybírat.

Celou sérii pak vykresluje klasická kresba Mika Zecka, která nenadchne a zároveň ani neurazí. Mně osobně trošku vadilo nenápadité prostředí dané planety. V podobném duchu jako hlavní série pokračuje i jeden navazující sešit Thora a na přibližně stejné úrovni je i první ze sešitů série What if…?, který popisuje to, co by se stalo, kdyby se Spider-manovi nepovedlo zbavit se symbiontího kostýmu, který si z Tajných válek přivezl. Jako pěst na oko  působí a rozdíl mezi současným a minulým mainstreamovým komiksem představují dva novější sešity, jeden ze série She-Hulk a druhý opět z řady What if…?. Poslední jmenovaný je dle mého názoru asi to nejlepší, co tento omnibus nabízí.

Tajné války pro mě dnes nejsou taková pecka, jakou by pro mě byly před patnácti lety, kdy bych je uctíval každý večer před spaním. Ale milníkem v komiksové historii jsou, nostalgie je to taky pěkná a to provedení od BBartu je neskutečné. Pro každého fanouška Marvelu je tohle povinnost.

Text: Václav Baženov

„Já jsem Beyonder! Zabte své nepřátele a dostanete vše, po čem toužíte! Můžu vám dát vše, o čem sníte!“
Těmito slovy začíná komiks, který změnil celý žánr. Komiks, ve kterém se proti sobě pouští ti největší superhrdinové a superpadouši Marvelu… a ukazuje se, že ne vždycky jsou tyhle dvě skupiny tak odlišné. Je to příběh plný akce, napětí, zrady, lásky, monumentálních soubojů i osobních tragédií. Je v něm skoro každý, kdo v Marvelu něco znamená: Spider-Man, Captain America, Iron Man, Hulk, X-Meni, Avengers, Fantastic Four i Thor.
Souboj století může začít.

Tajné války jsou jedním z prvních obřích crossoverů, ve kterém se setkávají skoro všichni slavní hrdinové nakladatelství Marvel… a stejně tak skoro všichni padouši. Obě strany se pustí do nelítostného boje – a na jeho výsledku bude záležet osud světa. Na jedné straně Spider-Man, Captain America, Iron Man, Hulk, X-Men, Avengers, Fantastic Four, Thor a další – a na straně druhé Doctor Doom, Doctor Octopus, Lizard, Ultron a jiní.
Tajné války byly prvním crossoverem v dějinách komiksu a otevřely tak cestu dalším podobně laděným příběhům. Změnily však nejen tvář žánru, nýbrž i hrdiny. Poprvé se v nich objevil Spider-Manův černý kostým a i další hrdinové tu prošli zásadní proměnou – ať už tělesnou nebo psychickou.

V této knize najdete jak kompletní první minisérii Tajné války, tak bonusy v podobě navazujících sešitů Thora, She-Hulk a dva příběhy z alternativní řady What If…?. (anotace)