Autor: Moebius
Kresba: Moebius
Překlad: Richard Podaný
Počet stran: 56
Cena: paperback 249 Kč
Vydavatel: 18.5.2012 Crew

Tak nám do česka přiletěla kultovní postava na ptakoještěrovi. Jedná se prý o nejslavnější a nejkultovnější evropský komiks. Komiksový intelektuálové pravděpodobně hýkají nadšením a masturbují nad představou jak si celou tu „melancholickou náladu a neuchopitelnou atmosféru“ pěkně užijí, rozeberou a najdou v ní další desítky skrytých významů.

Arzach patří k těm komiksům, v nichž se autor snaží přenést na papír své duševno. Problémem takových děl však bývá, že jim kromě autora málokdo rozumí. Nebo, ještě lépe. Znamená to rovněž, že se z „neuchopitelnosti“ tématu udělá oblíbené a časté doskočiště pro intelektuální výklady a výplody nejednoho oduševnělého, samozřejmě že intelekčně zdatného a „nadprůměrně“ vybaveného odborníka. A stádo, ve snaze, nebýt za partu debilů, kteří „genialitě“ autora, popřípadě fundovaných vykladačů jeho díla, nerozumí, se rádo přidá. Jedno je však jisté. Takový komiks moc nebaví. Zato se má šanci stát se kultovním. Alespoň pro některé lidi.

Nic proti evropské komiksové scéně. I ona zplodila nejeden majstrštyk. Také v podobě francouze Jeana Girauda, zvaného Moebius, zplodila Arzacha, který si ve svých jednotlivých „kraťasech“ tak jak jsou vydáni v souhrnném sborníku od vydavatelství Crew, nedokáže ani udržet jednotné jméno. Jednou je to Harzak, potom zase Arzak, jindy Harack, jako kdyby sám autor nevěděl, co tím vším chce vlastně říci. Jistě ti intelekčně zdatní si i pro toto najdou nějaké oduševněle hbité vysvětlení, mě to však přijde pitomé. Stejně jako absence jakéhokoliv nosného příběhu. On totiž celý Arzach působí spíše jako sled fragmentů, jejichž pointa je mnohdy skryta v podobenství. A mnohdy ani to ne. Mnohdy pointa úplně chybí.

Jeden příklad za všechny Poslední příběh v knize nemá jako všechny předchozí (tedy kromě toho prvního o němž ještě bude řeč) název. Zato má k dispozici tři strany. První stránka, panel 1 Arzak stojí u díry v zemi a kouká do ní. Druhá stránka panel 1: Pán v modrém leží na skále a někam kouká. Panel 2 odhalí, že kouká na vlak, který projíždí pouští. Na panelu tři, pán s klackem, který používá jako hůl, vlaku zamává. Třetí stránka jako kdyby k těm předchozím dvěma nepatřila. Asi Arzach  s pistolí v ruce a v úplně jiném prostředí jde od nějakého pomníku, či co to je, a popisky čtenáře informují, že na Dpenu právě začala zima, vzduch příjemně chladil, že hlavního hrdinu jeho přítel žádá o pomoc, aby zabil nějakého agenta kontinenály a poslední čtvrtý panel odhaluje, že se hlavní hrdina ztratil. Připomíná vám to něco? Mě ano. Kameňák. To je takový absurdní vtip. A taky debilní série filmů od Trošky. Nicméně ty debilní filmy byly alespoň svými fragmenty zábavné. A to Arzach není. A to i přes to, že „svádí kruté a komické boje, jak tvrdí vydavatel v anotaci.

Jednotlivé fragmenty z Arzachova světa jsou „němé“. To znamená že nepoužívají dialogy, mnohdy ani popisky. Jedná se o sled obrázků, které tvoří jakýs takýs děj. Třeba o obrovi s velkým pinďourem, kterého Arzach shodí do pole všežravých rostlin. Ostatně pinďoury a různé jiné falické tvary kreslil asi Moebius velice rád. Inu proti osobitosti žádný „dišpitát“ A Arzach je, alespoň podle anotací, Moebiusovo velice osobité dílo. O čemž ostatně svědčí i úvodní příběh Objížďka, připomínající spíše undergroundový komiks, v níž pravděpodobně Moebiusovo komiksové alter ego sjede při cestě na dovolenou z hlavního tahu, aby zde byl konfrontován s obrem, hromadou tzv. Neprůjezdníků a taky strážníkem od ekopolicie. Poselsví – když se vydáte nezmapovanou cestou, většinou vás potká něco dobrodružného – je zřejmé, stejně jako ekologické prvky a samozřejmě Moebiova snaha si s dávkou ironie a popkultury trochu „namastit své ego“. Ale nakonec, proč ne. Ostatně tento úvodní příběh je narozdíl od těch pokračujících, značně ukecaný. Moebius zde totiž většinu „dramatických“ situací pouze popisuje v podobě hrdinova monologu.

Tak ná přiletěla kultovní postava na ptakoještěrovi. Jedná se prý o nejslavnější a nejkultovnější evropský komiks. Komiksový intelektuálové pravděpodobně hýkají nadšením a masturbují nad představou jak si celou tu „melancholickou náladu a neuchopitelnou atmosféru“ pěkně užijí, rozeberou a najdou v ní další desítky skrytých významů. Mě těchto necelých šedesát stránek neobyčejně „sralo“. No to bude asi tím, že jsem komiksově na velmi dementní úrovni a z evropské scény si raději užiji nedávno vyšlého Storma, nebo Rahana.

Moebius. Jedna z největších ikon světového komiksu. Kreslíř i scénárista, jehož nedávný odchod byl tragédií pro celý komiksový vesmír. Známe ho už z Incala, ale Arzach je jeho nejosobnější a nejslavnější dílo - fantastický komiks, který ovlivnil celý svět. Dílo, které svým stylem inspirovalo komiksové i nekomiksové tvůrce - od Federika Felliniho, Ridleyho Scotta, Hayao Miyazakiho až po našeho Káju Saudka. A to se v něm Moebius obešel téměř beze slov.
V několika povídkách prolétá mlčenlivý bojovník fantaskními světy, aby sváděl kruté a komické boje s bizarními a obřími protivníky. Snové sci-fi příběhy zasahují čtenáře melancholickou náladou a neuchopitelnou atmosférou. Arzach předvádí Moebia v jeho nejlepší formě a podobě. (anotace)