Autor: různí
Překlad: Milan Pavlíček
Počet stran: 46
Cena: 49 Kč
Vydavatel: 23.5.2012 Egmont

Pátý magazín Star Wars, stále ještě produkovaný Egmontem přinesl oproti minulým dvě malé, téměř kosmetické změny.

Jednak se mírně zpozdil, což se samozřejmě stává a druhak pozměnil zaběhlý systém v němž doposud každý sešit otevíral větší, epičtější příběh ze světa Star Wars, která následně doplnily dva kraťasy. Tentokrát jako otvírák slouží kraťas se jménem Poznamenán (po němž se jmenuje celý sešit) velký příběh Stíny a světlo naleznete uprostřed a sešit uzavírá další kraťas jménem Díky tvůrci. Jinak je vše při starém.

Jinými slovy, čekají vás zase tři pohledy do různých epoch univerza, stejně nekbalitní papír i stejně ne příliš atraktivní redakční práce. Zrovna tak i obálka tohoto sešitu nepatří mezi nejvyvedenější. Dominuje jí Darth Maul, hlavní záporák z epizody I, který v příběhu jež následuje zažívá svá učednická léta u Sithského mistra. Tato jednohubka nedisponuje příliš propracovanou kresbou a popravdě ani zápletkou. Na úvodní storry, která by měla navnadit, je to celkem slabota.

Nicméně ani Stíny a Světlo nepatří ke špičce příběhů ze světa Star Wars. Kresba je sice parádně realistická, ale zápletka točící se okolo Jediů, kteří svými světelnými meči čistí planety od krvelačných potvor zvaných Terenakové je téměř nijaká. Příběh, jak praví úvodní titulek se odehrává tři roky po válce s Exar Kunem, nicméně čtenáři, který nemá o fenoménu Star Wars (v tomto případě o období odehrávající se před filmovými příběhy) hluboké vědomosti, bude totálně nan nic. Stejně tak bude i tápat v ději a postavách. Ano, důsledek nahodilého výběru bez možnosti jakékoliv kontinuity, nebo alespoň letmého textového představení epochy, je tady. A je krajně nepříjemný.

Nejlepším počinem v tomto sešitě se tak paradoxně stává druhý kraťas, který celý sešit uzavírá. Jeho děj je součástí filmové epizody 5: Impérium vrací úder a Darth Vader si zde nad rozstříleným tělem robota C3PO, kterého kdysi sestavil, zavzpomíná na dobu, kdy byl ještě malým Anakinem Skywalkerem. Žádné ohromující pointy se zde sice nedočkáte, ale propojení první a páté filmové epizody je přinejmenším příjemné.

Ač je tento časopisecký Star Wars projekt skutečně příjemným oživením naší komiksové scény, začíná se zdát, že jeho kvalita začíná postupně upadat. Ne nejde o příběhy, jako takové, co je zde špatně, je redakční práce, která je skutečně mizerná. O tom ostatně svědčí i fakt, že příští číslo avizuje další příběh, který před časem již v češtině vyšel. Řeč je o povídce Oběť, která se již objevila v druhém Omnibusu BB Artu. A tohle by se profíkům stávat nemělo. Ono totiž i nad skladbou převzatých příběhů se musí trochu přemýšlet a ne je jen tak nafrkat na laciný papír s nadějí že za pajcku se tu snad bude dobře prodávat.

Příběhy:
Poznamenán - Rob Williams, Cully Hamner
Darth Maul je vyslán svým mistrem Darthem Sidiousem na Vnější okraj, aby tam vyřešil poruchu v Síle, která hrozí probudit Jedie z jejich letargie.