Autor: Tite Kubo
Kresba: Tite Kubo
Překlad: Anna Křivánková
Počet stran: 192
Cena: 189 Kč
Distribuce: 2.6.2012 Crew

Není to žádné velké tajemství. Manga, tedy japonské komiksy, které se netradičně čtou od konce po počátek, tedy zprava do leva, jsou v Česku prodejním hitem. Hlavně ty, které jsou určeny pro mladší publikum.

A tak tady máme Naruta (hit číslo 1), Zápisník smrti a nyní, zcela nově i první, téměř dvou set stránkovou knížečku ze série Bleach. Se zrzavým manga klukem v černém kinomu a s velkou kitanou v ruce na čelní (zadní) obálce. A o čem to celé je? Zpočátku o tom, že Ičigo Kurosaki vidí mrtvé lidi. Tedy spíše duchy, potažmo duše mrtvých lidí. Díky tomu spatří i Ruiku Kučiki, která je sběračkou duší s úkolem dobré duše odesílat do Soul Society a ta zlé, agresivní v podobě monster zvaných Hollows očistit katanou, tedy tradičním samurajským mečem, od jejich hříchů.

Problém nastane v tu chvíli, kdy se Ičigo do jejího boje připlete a aby věc neskončila katastrofálně, Ruiku mu předá své schopnosti, díky čemuž se z něj po nějakém tom váhání stane nový sběrač duší. Je to prosté jako sklo, přímočaré a po východním způsobu doplněné několika lehce bizarními, občas trochu chaotickými mezihrami ze soukromí hlavního hrdiny, který je ve své podstatě cholerickým a celkem nesympatickým spratkem, který má fotra, jež ho často uvítá ránou pěstí do ksichtu a k němu dvě mladší, rovněž divné sestry. No od japonského komiksu jste asi nic moc normálního nečekali, že ne.

Oproti tomu zápletka moc velkou originalitou nedisponuje. Alespoň ze začátku. Ičigo se učí řemeslu netodou pokus – omyl, což probíhá tak, že se objeví zlá duše, proběhne boj z něhož si Ičigo vezme nějaké to poučení a jede se dál. Zajímavější to začíná být až ve chvíli, kdy je onou duší bratr dívky, která je do Ičiga zamilovaná a bojuje se o její duši. Právě zde se novopečený sběrač duší dozvídá, že i Hollows byly kdysi lidmi, což je pravděpodobně odrazovým můstkem k dalším, nápaditějším dobrodružstvím, která přijdou v dalších knihách. Osobně si totiž jinak nedokážu představit, že by tato stereotypní ghost busters mlátička made in Japan dokázal udržet čtenářovu pozornost moc dlouho.

První Bleachova kniha, s nepochopitelně anglickým názvem The Death and the Strawberry obsahuje celkem sedm kapitol a jedná se opravdu o klasický start v němž se dozvíte princip a základní kameny na nichž autor Tite Kubo začíná stavět svůj přízračný svět v němž se kromě zmíněných zlých a hodných duchů objevuje i přehršle ostatních postav, samozřejmě s ostře říznutými rysy pro Mangu tak charakteristickými. Je možné, že v nich zpočátku budete mít „trochu hokej“, hlavně v poslední kapitole, kde se na scéně objevuje mluvící papoušek, který údajně přináší svému majiteli neštěstí a podivný černovlasý hromotluk Chad, který jistě v následujícím ději sehraje svou roli. Jakou, to se z této knihy nedozvíte, Končí samozřejmě více než otevřeně a čtenář, kterého Bleach „chytil“, se tak může těšit na pokračování.

To podle anotace na konci vychází již v červenci. Snad se navzdory vlažnému začátku najde dostatečné množství příznivců, kteří se na něj těší. Ale jelikož je Manga v Česku stále in a Bleach je navíc podpořen i anime seriálem, dá se předpokládat, že to tak bude.

Ičigo Kurosaki byl normální středoškolský student. Tedy, až na to, že měl dvě šílené sestry, ještě šílenějšího otce, že se rád pral a viděl mrtvé lidi. To poslední byl asi tak nejmenší z jeho problémů. Ičigo s mrtvými vycházel docela dobře – alespoň do chvíle, než se mu v životě objevila záhadná Rukia Kučiki, která mu na krk hodila nebezpečný úkol. Už nestačilo jen mrtvé vidět. Bylo třeba i za ně bojovat. (anotace)