Kresba: Stan Sakai
Překlad: Ĺudovít Plata
Počet stran: 168
Cena: 229 Kč
Vydavatel: 6.8.2008 Crew

Ve své čtvrté knize, která se skládá z originálních sešitů 13 – 18, jako by Stan Sakai konečně vyslyšel nesčetné tužby svých fanoušků a poprvé vrhl svého hrdinu do velkého epického příběhu.

Ano, je to tak. Tentokrát žádné krátké, byť mnohdy propletené příběhy, Spiknutí draka je velká záležitost a tak si zaslouží velký rozmach. Nakonec, vždyť v něm nejde o nic menšího, než o spiknutí proti Šógunovi. To má na svědomí lord Takamura, který náhle, z ničeho nic začíná renomovat svou pevnost, najímat Roniny (samuraje bez pána) a vůbec páchat další podezřelé aktivity, což samozřejmě nemůže uniknout pozornosti „správnňáckému“ lordu Noriyukimu, který do sousední pevnosti vysílá svou oddanou samurajku Tomoe. Přijdou vám tyto jména povědomá? Samozřejmě, že ano. Nejednou se již totiž objevila v předchozích příbězích. Stejně jako ta další, která se v následujících sedmi kapitolách a jednom epilogu, objeví.

Stan Sakai je totiž mistr vypravěč. Ten, jako kdyby si v předchozích třech knihách připravil bitevní pole na němž nyní rozpoutal jednu velkolepou bitvu ve které se mnohé osudy jeho postav zvláštně protnou. Ty ostatně přicházejí k „jádru spikleneckého pudla“ svou vlastní cestou, mnohdy zcela náhodně. To je ostatně i případ lovce odměn Gena, který právě zde získá svůj charakteristický vzhled pro další dobrodružství. V tomto případě nechybí ani Neko ninjové, již zmíněná Tomoe a samozřejmě ani lordi, kteří byť v pozadí, hýbou s celým dějem. A ten je postaven na opravdu křehkých základech různých spojenectví a posléze i činech, jimž nechybí pořádná dávka osudovosti. A právě to všechno dodává čtvrté knize neodolatelný šmrnci. Pečlivě propracované charaktery mnohdy evokující hrdiny samurajské historie i filmů. Třeba slepé prase, které se umí bravurně ohánět samurajským mečem nemůže být nikdo jiný, než legendární Zatoichi, ve filmu například ztělesněný Takeshi Kitanem.

Charaktery již známých hrdinů, stejně jako jejich pohnutky není třeba podrobněji rozebírat. Dominuje jim samozřejmě Usagi, jehož motivace je zřejmá a klasická. Z původně zamýšlené záchrany zajaté Tomoe je nakonec osudem donucen spojit se s bývalými nepřáteli a spolu s mnoha jinými zaútočit na dobře chráněnou pevnost. Proč? Protože je prostě klaďas a tahoun celé série. Motivace ostatních již tak průzračně kladné nejsou a o to víc  a lépe zapadají do příběhu, který je vlastně úplně prostý a čtenářskou lahůdku z něj dělají již zmíněné charaktery. Stejně jako celistvost, se kterou Sakaiem již před tím vyřčené příběhy do sebe zapadají. A samozřejmě, lví podíl na celém úspěchu má i výtečná kresba.

Bojující zvířátka v časech samurajských legend? Trochu drsnější Disney? Ne, tak jednoduché to není. Ono totiž netrvá dlouho a čtenář se s postavičkami naprosto ztotožní. Jinými slovy v nich nevidí zvířátka, ale skutečného samuruje, ninju, či zparchantělého lorda, plánující zradu. A to je to poslední a nejhlavnější kouzlo, jakým tento komiks disponuje. A nejen on. Svět Usagi Yojimba, svět dávných samurajských legend a hrdinských činů se začíná stále více zaplňovat. A tak příslib dalších velkolepých dobrodružství začíná nabývat stále zřetelnějších obrysů. Taky se už nemůžete dočkat?

Machinace zlého a ambiciózního lorda Tamakury uvedou do pohybu události této ságy, která je zatím nejdelším a nejnapínavějším Usagiho dobrodružstvím. Spiknutí draka přivádí zpět na scénu mnoho postav známých z předchozích knih - nechybí bezskrupulózní lovec odměn Gen, hrdý ninja Shingen ani slepý prasečí šermíř Zato-Ino. Všichni se ocitnou ve víru nelehkých spojenectví a zuřivých bitev. Dokáží tito pyšní a tvrdohlaví válečníci zapomenout na vlastní spory, aby mohli spojit své síly proti lordu Tamakurovi? (anotace)