Autor: Stan Sakai
Kresba: Stan Sakai
Překlad: Ľudovít Plata
Počet stran: 224
Cena: 259
Vydavatel: 20.6.2012 Crew s.r.o.

Usagi Yojimbo si za dobu několika let a v Česku vydaných šestnácti booků získal pověst dokonalé a hlavně chytlavé komiksové zábavy. A čert vem fakt, že jeho hrdiny jsou mnohými nenáviděná, kreslená zvířátka.

Stan Sakai totiž na černobílém pozadí přenesl do stránek svých komiksů jak staré samurajské mýty a legendy, tak i krátké příběhy, většinou doplněné slušnou pointou, které se skládají v jeden velký báječný svět v němž se dodržuje samurajský kodex Bushido, čest zde nehraje druhé housle, stejně jako mnohdy lstivé úklady a intriky. A rovněž zde, v dobré tradici samurajských eposů, teče krev. Nemálo krve. Což je na komiks, jehož hrdinou je králík, značně netradiční.

Sedmnáctá kniha má název Souboj v Kitanoji, který bez obalu naznačuje těžiště jejího děje. Ronin Usagi v ní putuje ke chrámu do Kitanoji, kde se má odehrát velký souboj na život a na smrt. Souboj mezi jeho dávným učitelem a současným přítelem, rovněž znamenitým bojovníkem. Souboj, ze kterého může vyjít jako přítel a přeživší pouze jeden. A právě celá, slušně obsáhlá kniha je v jeho stínu. Souboji totiž předchází putování na místo, kde se má odehrát.

A právě to je zachyceno v pěti příbězích, odehrávajících se přesně v Usagiho stylu. Šestý se týká souboje a sedmý je milým kraťasem z Usagiho začátků. V knize navíc naleznete i bonusy v podobě Sakaiho poznámek k některým příběhům galerie obálek původního sešitového vydání a skicáře v němž jsou návrhy obálky této knihy. Ale teď samozřejmě k tomu nejdůležitějšímu a to je příběh.

Čtenář v něm bude svědkem  Vendety do které se dlouhouchý bojovník zaplete, setkání se starým známým kozlem samotářem a dítětem, kteří jsou odkazem na sérii slavných samurajských filmů Lone Wolf and Cub (známou rovněž jako Shogun Assasin), klasického motivu školy bojových umění a rovněž ochrany vesnice před brutálními bandity. A navíc dojde i na pohled do Usagiho soukromí v podobě jednoho mladého, zbrklého mláděte, jehož samurajská čest a sláva teprve čeká.

A právě v tomto začíná být sedmnáctá kniha trochu stereotypní. Jistě příběhy v ní obsažené, včetně finálního souboje jsou fajn, ale většina toho o čem vypráví, již byla vyřčena v předchozích dílech. Navíc jim chybí určitá barvitost na kterou Sakai většinou sází tím, že dokáže v jedné knize odvyprávět samurajskou mlátičku s duchařskou historkou a příběhem s návaznostmi na mytologii táhnoucí se celou sérii jako spojovací prvek. Takového příběhu se zde tentokrát nedočkáte. Děj knihy tak připomíná TV seriál. Hrdinové se při svém putování přichomýtkou k problému (banditi, bezcharakterní učitel samurajské školy, či vrazi, jež čeká odplata) vyřeší jej a jde se dál.

Určitou dávku osudovosti tak knize dodává pouze finální souboj, který je umocněný tím, že jeho aktéři ujdou kus společné cesty k místu jeho konání, čímž se jejich charaktery o něco prohloubí. A rovněž i zmíněné mládě. Což je bohužel vše a bohužel je toho málo. Předchozí knihy tvořily daleko nápaditější mix.

Ovšem i přes tuto výtku je sedmnáctý Usagi výborným počtením, které čtenáře udrží nějakou dobu ve stavu, kdy obrací stránky ve snaze shltnout celou knihu na jeden zátah. A jelikož je Usagi opravdu borec, většině se to určitě podaří. A ti, kteří se k tomuto booku dostali shodou náhod jak ke svému prvnímu si určitě neprodleně začnou shánět i ty předchozí. To není nadsázka, nebo reklamní trik, to je skutečnost. Mluvím totiž z vlastní zkušenosti, kterou jsem nabyl před třemi knihami. Od té doby mám Usagiho komplet a těším se na další.

Život králičího ronina Miyamota Usagiho není jednoduchý, a to ani ve chvíli, kdy se má stát svědkem souboje mezi svým bývalým učitelem Katsuichim a Katsuichiho dávným rivalem Nakamurou Kojim. Ještě předtím, než souboj začne, se Usagi zaplete do sporu mezi Kojim a místní šermířskou školou. Odhalí při tom důležité tajemství – slabinu v Kojiho šermířském stylu. Toto tajemství by mohlo Usagiho učiteli zachránit život, ale jeho odhalením by Usagi ztratil svou čest...
Kromě titulního souboje u svatyně v Kitanoji najdete v této knize několik dalších krátkých příběhů, ve kterých se kromě jiného znovu objeví kozel samotář a kůzle, rozporuplná dvojice, kterou Stan Sakai skládá svérázný hold jedné z kultovních japonským mang, sérii „Lone Wolf and Cub“.  (anotace)