Kresba: Andy Kubert
Překlad: Petr Zenkl
Počet stran: 200
Cena: 499 Kč
Vydavatel: 11.7.2012 BB Art

Ano, zní to jako zavedené rodinné motto. Jenže v tomto případě se jeden z milníků Batmanova univerza teprve rodil.

Motiv, že by měl Batman syna není nijak zvláště originální. Již je to pěkná řádka let co se na trhu, v dobách kdy byly komiksové příběhy značně naivní, objevovaly historky o Batmanově potomkovi, který společně s potomkem Supermana kráčeli ve šlépějích svých slavných taťků. Tyto byly pak zpravidla označovány nálepskou Elsenworld, která značila, že se v podstatě jedná o „nerealitu“, tudíž příběhy s námětem „co by se stalo kdyby...“ Jenže pak se v komiksu Démonův syn (příběh si můžete přečíst zde) objevil první náznak Batmanova nejen zásunu, ale i početí a pak v roce 2006 Skot Grant Morrison pocítil potřebu představit Batmanova potomka v celé své kráse. Jako vzteklého, téměř neovladatelného spratka se špičkovým výcvikem mistrů Ligy Asasínů, slyšícím na jméno Damian.

A je to venku. Batman má syna, kterého jeho maminka, dcera Ras Al Ghula Talia, hodlá představit svému stvořiteli. A to náležitě dramaticky, takže během tohoto „rodinného“ aktu nechybí armáda zmutovaných Man-Batů (hybridů člověka a obřího netopýra) a ošklivě zmlácený Robin. Damian, který je taťkovi svěřen do péče si totiž nerad nechává do něčeho kecat. A co víc, cítí že jen on má nárok stanout po boku svého otce, kterého jako jediného jakž takž respektuje. A k tomu je ještě ve hře Taliin plán, který nepostrádá megalomanské prvky jejího otce a rovněž skutečný smysl, proč svému bývalému milenci poodhalila následek toho, když se před mnoha lety „ustříkl“. Je fajn, že se o tom všem můžeme dočíst hezky česky. Jenže...

Tyto události byly již před nějakým tím rokem předmětem klasické sériové řady a tudíž v případě celé knihy (která v této podobě vyšla i v zahraničí) nečekejte přílišnou celistvost, popřípadě uzavřený děj, jak tomu bývá u klasických knih, či minisérií. Úvodní příběh zabral čtyři sešity (v tomto případě kapitoly) a normálně se jelo dál. Dalším kouskem je spíše beletrie, než komiks s názvem Klaun o půlnoci, jejíhož smutného hrdinu nebude asi třeba, díky názvu, příliš představovat.  Díky faktu, že předchozí příběh začínal několikastránkovým éntiré Jokera, má ještě jakéž takéž opodstatnění. Narozdíl od následujících dvou sešitů v nichž se vedle pravého Batmana objevují i mnozí falešní, kteří pak o několik desítek sešitů dále sehráli svou roli v eventu Batman RIP. Jo, tehdy Batman zemřel. Ale to sem teď nepatří, stejně jako moc do struktury knihy nepatří historka o nepravém Batmanovi -  hromotlukovi, který seřeže toho pravého, aby vzápětí a druhém sešitě dostal do huby.

Finále komiksu je pak alternativní historka o Batmanovi budoucnosti, pod jehož maskou se skrývá již dospělý Damian. Jo je to zajímavé, ale jinak nic moc. Kniha by se tedy dala charakterizovat jako skvělý rozjezd (příběh o Batmanovi a synovi je vážně fajn) a slabší dojezd.

Redakční práce BB Artu je samozřejmě výborná, kniha je výstavním kouskem jako mnohé před ní, potěší tvrdá vazba, kvalitní papír i blbá záložka, která se už dnes „moc nenosí“. Co potěší méně je výběr komiksu. V tomto případě by možná stačila jen, svým způsobem uzavřená,  polovina knihy za nižší cenu, nebo úplně jiné uzavřené téma. Ale takových plků vydavatel slyší určitě tuny a proto je nebudeme dále vyluzovat. A možná se i někdy český čtenář dozví, jak to s Batmanovým synem dopadlo. A kdyby náhodou ne, prozradíme, že po Batmanově smrti se uchytil jako Robin u Batmanova nástupce, kterým se stal Dick Grayson. Ale tohle už se stalo rovněž taky dávno, a dnes je v Batmanově universu už zase všechno jinak.

Pod překvapivou novou kapitolou ze života gothamského Temného rytíře jsou podepsány tři komiksové legendy – scénárista Grant Morrison, výtvarník Andy Kubert a inker Jesse Delperdang.

Talia, dcera Batmanova dávného protivníka Ra´s al Ghula, se kterou kdysi Batman strávil jednu noc, mu představí svého syna Damiana a tvrdí mu, že je otcem.
Talia chce, aby si nyní Batman vzal chlapce k sobě a vychoval ho. Batman souhlasí, netuší ale, k čemu se zavázal. Chlapec, jenž dosud vyrůstal v brutálním prostředí Ligy asasínů, si dělá, co chce. Svou agresi obrací nejen vůči svému otci, ale i vůči Timu Drakeovi, nedávno adoptovanému dědici Bruce Waynea a Alfrédovi, Wayneovu věrnému komorníkovi.

Je Damian skutečně jen nevychovaný kluk, který se chce vyrovnat svému otci nebo je za vším tajný Taliin plán jak definitivně zlikvidovat Batmana?
V podání mistrů žánru, Morrisona a Kuberta, je BATMAN A SYN jedním z nejpoutavějších příběhů batmanovské řady. Součástí tohoto souhrnného vydání je i samostatná novela „Klaun o půlnoci“ doprovázená temnými ilustracemi Johna Van Fleeta. (anotace)