Autor: Frank Miller
Kresba: Frank Miller
Překlad: Viktor Janiš
Počet stran: 224
Cena: 799 Kč
Vydavatel: 25.7.2012 Crew

To že je Millerův Návrat temného rytíře nepopiratelným komiksovým milníkem  je věc dávno profláknutá, stejně jako fakt, že Frank Miller jednou pro vždy změnil image Batmana z komiksové zábavy pro děti a odrostlé v komiksovou řadu pro dospělejšího čtenáře.

Jinými slovy, Batman přitvrdil a jeho dobrodružství se změnila z nenáročné zábavy v mnohdy drsné, temnější drama. A Návrat temného rytíře tento styl jasně definuje. Jeho předmětem je totiž nejen návrat Batmana v blízké budoucnosti, kdy je Gotham stokou zamořenou krvelačnými gangy mutantů, ale i nekompetentních politiků, médii masírovaného civilistů bez naděje, kteří jsou spíš v pozici lovné zvěře a pseudohumanistů, kteří cítí jako životní poslání vypustit na svobodu Two-Face a Jokera. Což má samozřejmě své následky.

Ano, svět blízké budoucnosti je, jak už to většinou v tomto žánru bývá, neradostným místem k žití. Jeho maskovaný mstitel je již několik let minulostí, spíše vzpomínkou hraničící až s legendou, o které mnozí pochybují, že je vůbec pravdivá. Něco se tedy musí stát. A stane se. Temný rytíř se vrátí. Starý, unavený, zahořklý, mnohdy uvažující jestli „tohle, by byla dobrá smrt“. Což má samozřejmě rovněž své následky. Jisté je jedno. Gotham nebude nikdy takový, jaký býval.

Temný rytíř Franka Millera skutečně není  veselé obrázkové čtení pro děti. Jednak není vůbec veselé a už vůbec není pro děti. Panely jsou nacpány dialogy, v nichž se má občas šanci ztratit i dospělý čtenář, ironie je všudypřítomná, stejně jako vrchovatá porce osudovosti a neskrývaná kritika mnohých aspektů společnosti. A v tomto prostředí Batman ve svém tažení stále přitvrzuje. A „možná přijde i Superman“. Ten už však dávno není mužem z oceli, posledním synem Kryptonu, ale spíše superhrdinskou loutkou ve vládních rukách. Potřebnou loutkou. Ke vší té mizérii totiž svět stojí na prahu jaderné války. Ano, je neuvěřitelné, co se všechno Millerovi podařilo do těch více než dvou stovek stránek nacpat.

Samozvaný strážce zákona pronásledovaný policií (tento motiv ostatně Miller použil i ve svém dalším slavném booku Batman: Rok jedna), drsňák staré školy (podobnost s některými Millerovými hrdiny ze Sin City, zcela není čistě náhodná) s neortodoxními metodami, který je nepohodlný systému, logika věci, tedy i spravedlnosti obrácená naruby (již zmíněný pseudohumanismus) a samozřejmě, jako bonus, pár známých postav ze zlatých komiksových časů. Plus mnoho odkazů. Zde jen malinko pokulhává stáří díla, kdy Batman vzdychá nad smrtí svého starého Robina (v osmdesátých letech aktuální díky eventu Smrt v rodině), což je v moderních časech dneška nejen dávná minulost, ale i nepřesnost. V současnosti se již ví, že Robin Jason Todd nejen že přežil, ale stal se z něj dokonce Batmanův oponent Red Hood. Ale to je jen detail, který Miller ve své době nemohl ovlivnit,

Návrat temného rytíře byl ve své době šokem. Zemětřesením v komiksovém světě. Vyostření civilizačních nemocí, konkrétně xenofobní americké společnosti s potřebou hledat si za každou cenu své modly, nový, hořký formát starého superhrdiny jehož metody „na hrubý pytel hrubá záplata“ jsou na hony vzdáleny do té doby zažité šablony a hlavně všudypřítomný cynismus měly v osmdesátých letech razanci silného úderu ocelovou pěstí do čtenářova ksichtu. A i když od původního vydání uplynula pěkná řádka let, funguje dodnes.

V Česku vyšel Temný rytíř v roce 2003, tedy v době, kdy kultovost a obsah mnohonásobně převýšil formu, tudíž český čtenář nadšeně tleskal, neboť byl rád, že si může milník světového komiksu přečíst v rodném jazyce a vůbec neřešil, že barvy jsou takové vyblitější a že má kniha má potenciál se po několikaterém prolistování vesele rozpadnout. Inu komiksový boom se tehdy rodil. Dnes, po devíti letech se nakladatelství Crew (které se spolupodílelo na prvním vydání) rozhodlo tento tristní fakt napravit a společně s premiérou Nolanova třetího Batmana, vydalo legendární komiks ve formě jakou zasluhuje. Vázanou na kvalitním papíře a se slušně odvedenou redakční prací. Jeho součástí je i galérie původních obálek a synopse poslední kapitoly Pád temného rytíře, v mnohém odlišná od finálního komiksového vydání. A to vše se samozřejmě počítá.

Zbývá něco dodat? Asi ne. Absurdní fraška, vyobrazení falešného patriotismu, lidské omezenosti, paranoi ústící v tragédii, vyobrazená sice trochu dnes již zastaralou kresbou, Franka Millera udělala a dokonce i našla pokračování v o mnoho slabším díle Temný rytíř vrací úder, kterého se český čtenář s největší pravděpodobností nedočká. Což však není, díky jeho kvalitě věc, kvůli které by jste měli páchat sebevraždu.

Temný rytíř se tedy vrátil a nedělá své pověsti ostudu. A to je to oč zde kráčí. Stejně jako fakt, k malé oslavě. Komiksových legend a kultů v české verzi není narozdíl od mnohých blábolů, či tendenčních módních záležitostí, totiž nikdy dost.

Batman: Návrat temného rytíře je comics, který udělal z Franka Millera hvězdu. Miller v příběhu stárnoucího temného rytíře totiž totálně přeformátoval původní image veselého atleta a vydestiloval z kostýmovaného superhrdiny ponurého křižáka. Starý a zahořklý Batman je pronásledovaný lidmi, kteří mají strach z čehokoliv většího než jsou oni sami. Je označen za nebezpečného psychopata a speciální jednotky na jeho stopě si dávno vyškrtli první část z možnosti 'živého nebo mrtvého'.
Batmanovi největší protivníci jsou zatím propuštěni z bran Arkhamu jako vyléčení a okolí neškodní lidé. Two-Face na svobodě, Joker na svobodě, štvanice na Batmana vrcholí a do toho hodinky odtikávají poslední minuty zbývající do atomové války.
Proti Batmanovi se nakonec postaví i pragmatický Superman, který pro své přežití v nové době obětoval svou svobodu a stal se přizpůsobivým služebníkem systému.
Batman jde po posledního boje. Do boje, který nemůže vyhrát... (anotace)