Autor: Robert Kirkman
Kresba: Charles Adlard
Překlad: Martin D. Antonín
Počet stran:136
Cena: 299 Kč
Vydavatel: 5.9.2012 Crew

Minulá, pátá kniha Živých mrtvých patřila k těm dostatečně přelomovým. Jednak se v ní udály věci, které prostě nejdou vzít zpět a druhak do světa hrdinů bloudících po postapokalyptickém světě plném zombíků, vstoupila dostatečně nechutná záporná postava v podobě Guvernéra.

Navíc konec otevřený knihy více než škemral o pokračování. Rick a jeho pár statečných se ocitli v opravdu téměř bezvýchodném postavení, uvěznění v městečku Woodbury, kde bolest a perverzita byli na denním pořádku, a jak se zdálo osud, společně se štěstěnou nebyli příliš nakloněni ani zbytku Rickovi tlupy, ukrývajícímu se ve vězení. Čekání na šestou knihu ve které by se mohlo mnohé osvětlit, nebo více podělat, bylo tedy značně dlouhé.

A dost možná by bylo i delší, kdyby po prázdninách nezačali vysílat TV seriál natočený na motivy komiksů. Vydavatelství Crew s sebou tedy hodilo, posunulo datum vydání směrek ke nonci prázdnin a šestý masivní zářez se jménem Život plný utrpení, je tady. A upřímně řečeno, nezklamal v žádném ohledu.

Jak již název jasně definuje, o vyměklou romantiku zde nepůjde. Předchozí kniha jasně a zřetelně rozšířila mantinely, co se brutality týká a tady tomu nebude jinak. Spíše naopak. Jedna ze scén je již čirým komiksovým ztělesněním sadistických hrátek. O mačetu, či kladivo zaražené do ohnilé zombie hlavy zde jde až v druhém plánu. Tady se řeší mezilidské vztahy. A vzhledem k vypjaté situaci se řeší opravdu radikálně.

Zombies se tak definitivně staly kulisou mnohdy vstupující do děje formou nehezkého překvapení, jež se postará o napětí a vztahové drama začíná dominovat. Celá série se tak překlápí do brutální soap opery v níž se samozřejmě hraje na efekt neočekávané události, s níž většinou končila epizoda v případě sešitového vydání.

Šestá kniha s sebou zároveň přináší i pár nových postav, stejně jako lehce posouvá děj dopředu. Čtenář se tak dozví jak dopadly Rickovy trable ve Woodsbory, samozřejmě navštíví útočiště v nápravném státním zařízení a nevyhýbá se ani výživnému zombie masakru, který sice nepatří k tomu nejzásadnějšímu, ale zase se postará o několik slušně akčních stran.  Což již se zmiňovanou sadistickou párty, která slabším, či útlocitným povahám nemusí zrovna dvakrát sednout, tvoří bezchybný celek, tentokráte již s uzavřenějším koncem, naznačujícím pouze stahující se mračna někde v dálce.

Klady jsou tedy jasně dány, záporů je minimum. Samozřejmě, rovněž nechybí ani nějaké to morální dilema, spojené s afektem a okamžitým rozhodnutím v pudu sebezáchovy, ale takoví už Amíci prostě jsou. Rodinné a ostatní, řekněme morální hodnoty, minimálně hloubání o nich, je mnohdy rajcují víc, než americké nadržené spratky štrůdl.

Jedno je jasné. Živý mrtví určitě nechcípnou na úbytě, o čemž svědčí fakt, že počet sešitů v Americe již dosáhl opravdu úctyhodného čísla. Takže nám zbývá minimálně naděje, pro mnohého toužebné přání aby i česká mutace této husté telenovely nechcípla na nízké prodeje spojené s nezájmem komiksových fanů, kteří to mají rádi pěkně krvavé. I s okem vydloubnutým polévkovou lžící.

Rick je zajatý ve městě Woodbury a obklopený šílenci. Jeho rodina a blízcí ho zatím začínají považovat za mrtvého. A aby to bylo ještě horší, tak hrozí, že Rickova skupina bude další obětí Guvernérovy dobyvačné politiky. Nezbývá než se pokusit o útěk... nebo aspoň o brutální pomstu. (aqnotace)