Autor: Jean Van Hamme
Kresba: Grzegorz Rosiński
Překlad: Richard Podaný
Počet stran: 48
Cena: 159 Kč
Vydavatel: 2.10.2012 Albatros / CooBoo

Je tu nový Thorgal a všechno tak nějak začíná zapadat do sebe. Před nějakým měsícem totiž Albatros, potažmo vydavatelství CooBoo vrhlo na trh úplně první Thorgalovo album Zrazená čarodějka a po něm nyní následuje dvojka s názvem Ostrov v ledových mořích. A to je poměrně zásadní počin.

A to hned ze dvou důvodů. Jednak byla konečně po mnoha a mnoha letech zacelena díra, neboť následující, třetí album Nad jezerem beze dna vydala v roce 1999 mladinká společnost Crew a o další pokračující alba, až do čísla 10 se podělili Crew, BB Art a porevoluční nakladatelství S Press, které v roce 1990 vydalo jediné Thorgalovo album Dítě z Hvězd, které, byť se jedná o pořadové číslo sedm je mnohdy zaměňováno s jedničkou. Ale to je jen detail, podstatenější je, že niní je kompletní první dekáda Thorgalových dobrodružství k dispozici v českém jazyce. Plus k tomu ještě několik dalších alb, s vyššími čísly.

Další zásadní věc o druhém zářezu do Thorgallovi historie je ostatně již zveřejněna v anotaci. Píše se zde, že zatímco Zrazená čarodějka byla více méně průzkumnou vlaštovkou, v druhém albu se již začala definitivně tvořit Thorgalova mythologie. Včetně jeho původu, samozřejmě, který měl ve své době potenciál velkého překvapení, v němž se severské ságy srazily s tehdy módními mimozemskými historkami.

Sympatické rovněž je, že druhé album navazuje na svého předchůdce a tvoří s ním uzavřený celek. Thorgal, kterému neznámý maskovaný bojovník unese jeho milovanou Aaricii se vydává na sever, aby se zde opět potkal se zrzavou čarodějkou, pomohl osvobodit místní zotročené bezdomovce a stal se svědkem několika věcí, odporujícím lidskému chápání lidí té doby. A samozřejmě se taky ocitl na pokraji smrti. Té ledové v níž stačí málo, aby se bojovník odebral do Valhally.

Po Čarodějce je již Ostrov v ledových mořích regulérním komiksovým albem, které beze zbytku zaplňuje celých 48 stran. Díky odhalení Thorgalova původu se samozřejmě stal milníkem v celé jeho historii (sedmý svazek Dítě z hvězd Thorgalův původ již jen rozvíjí), díky čemuž se z komiksu o drsných severských chlapech stal unikátní mix žánrů ve kterém se v následujících dobrodružstvích děly věci mnohdy nevídané, kdy po obloze pluly balónové koráby a hlavně ústřední hrdina se zcela vymykal svým soukmenovcům. Fantazie autorů tak mohla začít makat na plné pecky, aniž by se děj zdál být přitažený za vlasy. Thorgal se stal prostě výjimečným a takovým i zůstal.

Otázkou tak zůstává jakou cestou se bude dál Albatros /Cooboo nyní ubírat. Asi nejlepší by bylo navázat na desátý sešit BB Artu Země Qaa, který vrcholil nedokončeným příběhem a pokračovat avizovanou jedenáctkou Tanatlokovy oči, kterou již BB Art nikdy nevydal. On totiž příběh bez konce není nic moc.