Astonishing X-Men: Gifted
Autor: Joss Wheldon
Kresba: John Cassaday
Překlad: Jiří Pavlovský
Cena: 99 Kč
Vydavatel: 9.1.2013 Hachett

Jak se zdá, začátek nového roku 2013 se stane pro Českou komiksovou scénu do budoucna jistým milníkem. Na český trh vstoupila firma Hachett s opravdu velkým projektem. Ultimátní kolekcí šedesáti komiksových knih.

První v řadě byl již v Česky vydaný spider-Manovský Návrat (vydala Crew), za opravdu bezkonkurenční cenu. Představte si vázanou knihu, disponující kvalitním příběhem, stejně jako kvalitním papírem a tiskem, za půl kila. A jako druhý počin se objevili, v Česku neméně populární, X-Meni. A k tomu ještě slavný kousek ze série Astonishing X-Men, který má na svědomí Joss Wheldon. A i když se jeho zavádějící cena zvedla o sto procent, tedy na kilo, pořád se jedná o neskutečný nářez.

Paradoxem rovněž je, že tento příběh v jehož centu stojí objev vakcíny, jež dokáže eliminovat mutantské schopnosti, nepřímo navazuje na nedávno vydané Comicsové legendy 22 (Netopejr) obsahující  14 řadových sešitů, v nichž se kromě ságy kolem Dark Phoenix dočtete i o mladičké Kitty Pride, tedy dívce jež prochází zdmi. A právě jejím návratem do školy pro nadanou mládež, nový x-menovský příběh Nadaní, začíná. A zde je všechno tak trochu jinak.

Charles Xavier, tedy profesor X je mimo hru, stejně jako Coloseus, který zahynul, nebo Jean Grey, kterou potkal stejný osud. I když, tak žhavé s umíráním to u Marvelu nikdy nebylo. Domnělé mrtvoly, až na Gwen Stacy a strýčka Bena, se dokázaly vždy najít cestu zpět mezi živé. Ale vraťme se k Nadaným. Školu nyní šéfuje bývalá mrcha (rozuměj padouch stojící proti X-Menům) Emma Frost, alias White Queen, která spí s Cyclopsem, neustále truchlícím po Jean Greyové. A do toho se objevuje zmíněná vakcína a s ní tajemný agresivní mimozemšťan Ord, který X-Meny nemá ani trochu v lásce. A dojde i na Nicka Furyho a S.H.I.E.L.D. Jo, je toho pěkná porce.

X-Men: Nadaní obsahuje prvních šest sešitů série Astonishing (dalo by se přeložit jako Omračující) a Joss Wheldon solidně rozehrá jednotlivé charaktery z nichž se  lavně soustředí na Kitty, který jak v jednom z rozhovorů uvedl, byla jeho inspirací pro slavnou Buffy, zabíječku upírů. Ovšem stranou nezůstávájí ani ostatní postavy, od Beasta, alias Hanka McCoye, který by se rád zbavil mutantského břemene, až po Wolverina, jehož prchlivá povaha ve spojení se vztekem zapříčiní nejeden konflik. Třeba s Cyclklopsem, se kterým se nikdy moc nemusel.

Součástí knihy jsou i bonusy v podobě alternativních obálek někteerých ze sešinů a textové části, která přibližuje scenáristu Joshe Wheldona a Xavierovu školu pro nadanou mládež. Sympatický je rovněž fakt, že příběhu samotnému předchází text o událostech, které jemu předcházely. Český čtenář, který (pokud „nehrabe“ v zahraničí) je tak alespoň trochu v obraze a může si dát události v Nadaných do širších souvislostí.

Poslední titulek... pokračování příště, dává tušit, že Astonishing X-Men ještě neřekli své poslední slovo. A to i přes fakt, že prvních šest sešitů působí uzavřeným kompaktním dojmem. Je tedy možné, že se po nějakém čase opět objeví. Každopaádně jako další jsou na startu Avengers. Opět ve stejné výborné kvalitě a opět o sto procent dražší, tedy za dvě kila. A na nich by se již prý cena jednotlivých knih měla zastavit.