Kresba: Darick Robertson
Překlad: Darek Šmíd
Počet stran: 152
Cena: 399 Kč
Vydavatel: 13.2.2013 BBart

Tak jako je Spider-Man českým nejprofláknutějším a nejoblíbenějším (a tudíž i nejvydávanějším)  komiksovým superhrdinou, tak je Garth Ennis v Česku nejprofláknutějším komiksovým autorem.

Zatím ještě aktuálně běží jeho Punisher, kterému dal drsný masakrální image, zatímco jeho Hitman a hlavně Preacher, již díky svému kompletnímu vydání patří minulosti. BBart tak sáhl k nové sérii s níž hodlá do svých čtenářů naprat další koňskou dávku brutalitek spojených s perverzní zábavou v ryze Ennisově duchu. Sérii s úsečným názvem Banda.  A zatímco v jiných sériích se ještě Ennis držel tak trochu zpátky, tady to rozjel na plný koule. Ostatně víte, že podmínkou přijetí do slavného týmu superhrdinů (že by parafráze JLA) je pro mladou elévku počechrat pánské hrdinné skvadře koule a vykouřit ptáka? Asi ne. Ale nezoufejte, dozvíte se toho mnohem více.

Superhrdinský job není totiž tak idylický, jak se nám snaží nakecat třeba takový Superman. Naopak. Superhrdinové jsou většinou perverzní prasata, buzíci, nebo smažky, který si díky svým schopnostem hlavně honí své ego. Supermasturbace. Na lidi při tom z vysoka serou. Jestli někdo během jejich „boje za spravedlnost a americký životní styl“ chcípne, je to prostě jen politováníhodná ztráta. Inu stane se. A právě proto drsňák Řezník, který důkladně a pravidelně prosouložuje na všechny způsoby ředitelku CIA, které se to mimoděk zvráceně líbí, znovuzakládá Bandu. Jednotku individuí, monitorující superhrdiny, která v rámci potřeby může zasáhnout a srovnat jim tipec. Třeba odhalit, že jeden z nich, drsnej afroamerickej týpek jménem Boreček hulí svému parťákovi Machrusovi péro.

Je to vážně soda. Garth Ennis si zde nekompromisně a naprosto bez zábran vybíjí svou nenávist k superhrdinskému komiksu a prvních šest sešitů této nové řady (ta celkem čítá 72 komiksů) spojených v jeden book je doslova prolezlých perverzitkami, úchylárnami a pro „pyču“ se zde samozřejmě nejde daleko. Už jste někdy zažili supergrupáč? Tady budete mít šanci. Napsat o tomto komiksu, že je amorální, by bylo stejné jako napsat o Stalinovi, že byl tak trochu diktátor. Co však o něm mohu napsat s klidným vědomím je, že po příběhové stránce je celkem „o produktu, který čas od času vyleze z díry, mezi oběma hýžďovými svaly“. Forma je kladena vysoko nad obsah.

Obsahu se totiž týká formování skupiny, přidá čemž je hlavní pozornost kladena na Hughíka, obyčejného chlápka, kterému po blízkém setkání superhrdinského druhu zůstali v rukou dvě urvané paže jeho milované. Snad proto jej navštíví Řezník s nabídkou vstoupit do Bandy, kde kromě něj je ještě Mateřský mlíko, Francouz a Ženská. Všechno výstavní exoti, samozřejmě. Rozjezd, seznamování se s pravidly a postupné odkrývání charakterů jsou součástí balení. A pokud se ptáte, jestli najdete na stránkách tohoto komiksu někoho normálního, odpověď zní ne. Ennis se totiž kromě dostatečně zvrácené karikatury všeho co je v komiksu označeno Super, pokouší i o určitou metaforu společnosti. A kdo jiný, nežli my sami lidi (bože, jak to zní hrdě)  by měl vědět, že jsme ve své podstatě zvrácená hovada.

Ale dost už filozofování. To komiksu, a obzvláště takovémuto, nesluší. Banda je startem nové série, která sází na léčbu šokem. Karikuje zaběhané postupy, s očividnou chutí tne do kořenů z nichž vyrostli všichni ti správní borci v podvlíkačkách s rychlošípáckým komplexem.  Začtete se a v podstatě nebudete věřit vlastním očím. Není to super, je to jiný. Je to úchylný. Je to Banda. Jestli jste dostatečně zvrlí, pobyt s ní si užijete beze zbytku. Toliko mé poselství. Zařiďte se, jak chcete. Karty jsou rozdaný.

TOHLE BUDE BOLET
Ve světě, kde se oblohou prohánějí hrdinové v kostýmech a maskovaní mstitelé se plíží nocí, musí někdo dohlédnout na to, aby si „supráci“ moc nevyskakovali. A taky že dohlédne.
Billy Řezník, Hughík, Mateřský mlíko, Francouz a Ženská jsou Banda: tým velmi nebezpečných individuí, operující pod CIA, z nichž každý je odhodlán bojovat proti nejnebezpečnější síle na Zemi – totiž supersíle. Některé superhrdiny je nutné sledovat. Některé je nutné krotit. A některé z nich – čas od času – je nutné prostě smáznout.
Tehdy přichází chvíle pro Bandu.
Pusťte se do nové kontroverzní série od scenáristy Gartha Ennise (Preacher) a kreslíře Daricka Robertsona (Transmetropolitan), jehož první kniha je doplněna úvodem od Simona Pegga (Soumrak mrtvých) a dosud neviděnými náčrty. (anotace)