Autor: Brian Michael Bendis
Kresba: Alex Maleev
Překlad: Tomáš Jeník
Počet stran: 384
Cena: 990 Kč
Vydavatel: 30.1.2013 BB Art

A tak se Daredevil dostal do svého finále. Samozřejmě, pouze ve svém českém vydání mapujícím ve čtyřech tlustých knihách spojení tohoto marveláckého hrdiny s komiksovým autorem Brianem Michaelem Bendisem, který opravdu mocně zašejkoval s jeho životem.

A je logické, že poslední rána do vazu démonického bijce v rudém kostýmu ďábla, starajícího se o pořádek v Hell Kitchen a tajnou identitou slepého právníka, nebude jen tak nějaké „podrbání za ušima“. Poslední sešit podle Bendisova scénáře skutečně opět nekompromisně otočí Daredevilův život vzhůru nohama.

O tom jak Bendis změnil Daredevilovo pojetí z dalšího rozjuchaného hrdiny v temnou tragickou postavu bylo již napsáno mnoho slov, minimálně v recenzích předchozích tří Omnibusů. Stejně tak jako o tom, že uvedl v realitu noční můru každého superhrdiny – prozradil Daredevilovu tajnou identitu, načeš ho po svrženém Kingpinovi pasoval do role vládce Hells Kitchen. A v samotném závěru samozřejmě přicházejí hořké následky. A právě jich se týká prostřední část této skoro čtyřsetstránkové knihy, která je nazvána Murdockova akta. V ní už jde opravdu o kejhák. Kingpin slibuje FBI nezvratné důkazy o Daredevilově identitě, justice si na tajemného ďábla brousí zuby a spojenci, kteří muži v rudém kostýmu ještě zbyli se připravují na nerovný boj. Boj proti systému. Vyvrcholení je skutečně masivní a konec dostatečně otevřený novému vývoji. Toho se ovšem český čtenář asi nedočká. Následuje totiž Bendisovo rozloučení s postavou.

Tomuto hlavnímu příběhu z celé knihy ještě předchází rozsáhlá hororová pocitovka vyprávěná z pohledu několika lidí, jejichž zdánlivě nesouvisející příhody se spojí v jeden paranormální celek v němž hraje hlavní roli tajemná bytost, která jako kdyby vypadla z Akt X, nebo libovolného béčkového hororu. Ano, má to nápad, atmosféru i styl ale jako předskokan vůbec nefunguje. Jako samostatný speciál v podobě uzavřeného příběhu by příběh Desatero rozlezlý na pěti sešitech, měl větší šanci. Vydavatel však jel podle chronologie sešitových vydání (tento omnibus obsahuje řadovky s pořadovými čísly 71 až 81), tudíž jeho vydání má nepochybně smysl.

Zbytek knihy pak tvoří další čtyři sešity, které je možné brát spíše jako bonus. Jedná se o alternativní story „Co by se stalo kdyby Karen Pageová přežila“, kterou je možné ještě brát jako přínos k celé Bendisově dějové linii a pak tři čísla ze série Ultimates v nichž se v jednom příběhu setkávají ultimátní Daredevil, Punisher a Spider-Man (Ultimate Marvel Team-up 6 až 8). Stejně jako většina ultimátních historek je i tato hodně fajn (mimochodem nabízí nový ultimátní pohled na zrod a motivaci Punishera), ovšem jinak je obsahově zcela mimo mísu. Čtvrtý Omnibus tak působí dojmem určité roztříštěnosti, než finální kapitoly jednoho Daredevilova období v němž se komiksový hrdina hodně bolestivě přiblížil nekomiksové realitě.

To ovšem nic nemění na faktu, že i čtvrtý Daredevilovský omnibus je jasnou koupí nejen pro fanouška této komiksové postavy, která během čtyř tlustých knih naprosto a radikálně změnila svou podstatu. Toto už není jen superhrdinský komiks, toto je temné noirové drama, které naprosto a beze zbytku vyvrací prastaré názory, že komiks je jen veselým obrázkovým čtením pro mládež. Bendisův Daredevil, v mnohém podobný konkurenčnímu Batmanovi, každou stránkou dokazuje, že komiks může být i vyloženě dospělou záležitostí, která ve svém čtenáři vyvolává emoce, napětí a místy nepříjemné mrazení v zádech. A to je hodně fajn.

Brianu Michaelu Bendisovi a Alexi Maleevovi se s Daredevilem podařilo něco, co nikdo nečekal – stvořili sérii originálních a strhujících příběhů, které posunuly Muže beze strachu do nové roviny. A vyrovnali se Daredevilovým tvůrcům – legendární dvojicí Frank Miller – Klaus Janson.

V originálním „Desateru“ Bendis s Maleevem na vyprávěních místních lidí přibližují Daredevilovu vládu nad Hell’s Kitchen. V klaustrofobickém prostředí kostelního sklepa jeden po druhém líčí, jak jim Daredevil v průběhu své roční vlády pomohl, nebo jim naopak uškodil. A při té příležitosti odhalují svá vlastní bolestivá a děsivá tajemství. V „Murdockových listech“ svádějí uvězněný Kingpin (Wilson Fisk) a FBI boj svobodu Matta Murdocka. A co teprve kdyby Karen Page přežila útok Bullseye? (anotace)