Autor: Scott Snyder, Stephen King
Kresba: Rafael Albuquerque
Překlad: Viktor Janiš
Počet stran: 200
Cena: 499 Kč
Vydavatel: 6.3.2013 BB Art

Upíři se už dávno stali součástí lidské kultury. Od dob starých nostalgických hororů z Universalu sice značně zmodernizovali, v mnohém případě zmutovali v pobertální zábavu, ale přesto, nebo možná právě proto, jsou pořád in. Tohle je komiksový příběh jednoho z nich. Amerického upíra.

Tedy, abych se opravil, mluvit v případě upíří komiksové série z BBartu jako o jednom upírovi, je hodně zavádějící.  Hororový komiks Scotta Snydera totiž za spolupráce hororového hitmaera Stephena Kinga, přináší kompletní upíří svět spojený s pokračující ságou zasazenou do dostatečně známých amerických dějinných milníků. Viděli jste před nedávnem Abrahama Lincolna, lovce upírů? Pokud ani, tak máte přesný mustr o čem je tady řeč.

Čtenář první knihy tak bude svědkem zrození dvou, pro tento komiks nepochybně zásadních, postav ve dvou časových rovinách. V dohasínajícím osmnáctém století, kdy se ke svému konci blížila slavná éra Divokého západu a ve dvacátých letech devatenáctého století, kdy hollywoodská továrna na sny chrlila do světa své, dnes již klasické výtvory. V té první exceluje ústřední postava celé ságy, americký psanec a bandita Skiner Sweet, v druhé naivní holka Pearl, která se místo vytouženou herečkou, po jednom z drsných hollywoodských mejdanů, stane upírkou. V obou pak najdete samolibé, téměř všemocné evropské upíry, toužící hrdou a báječnou Ameriku vysát do poslední kapky krve. Naštěstí, vedle obvyklých handicapů (denní světlo, dřevěný kůl a česnek) mají jednu velkou slabinu. Amerického upíra!

Nacionalistický duch, se kterým každý správný Američan každé ráno salutuje fangli z pruhů a hvězd, kterou si vyvěsil na svém dvorku, dýchá z nejedné stránky. Americký upír, tedy upír, který se v podobě Sweeta po přepadení vlaku, který ho vezl k soudu, proměnil na americké půdě, je samozřejmě něco víc. Mnohem víc. Má zvláštní, nové schopnosti. Kromě delších a ostřejších pařátů, mu třeba nevadí denní světlo. Slabinou je pouze bezměsíčná noc. A taky, zcela pochopitelně, nenávidí evropskou upíří aristokracii, která se v podobě železničních a bankovních magnátů, později hollywoodských loutkářů šoubyznysu, roztahuje po jeho zemi. Tudíž zde máme zaděláno na nejeden konflikt. U Pearl je to podobné. Ta má zase klasický motiv pomsty za to, jak jí ti parchanti obscénně a brutálně vycucali málem do poslední kapky krve.

První kniha Amerického upíra obsahuje pět úvodních zářezů celkem originální hororové komiksové ságy společně s předmluvou Stephena Kinga a doslovem Scotta Snydera. Právě tito dva autoři si rozdělili prostor jednotlivých sešitů a tak se každý z nich dělí na dvě poloviny. První (tu píše Snyder) popisuje osud Pearl v Los Angeles roku 1925 a druhá, Kingova mapuje zrod amerického upíra Sweeta v daleko velkorysejším časovém období – od léta páně 1880 přes příchod nového stolení až do roku 1915. Vypravěčem je (jak je u Kinga obvyklé) literární autor brakového krváku Zlá krev, který je současně svědkem zrození a mnohých proměn upířího nadsamce. Včetně jeho boje s nesmiřitelným pinkertonem Jimem Bookem.  Sympatické alespoň je, že ten netrpí problémy kladných hrdinů, neboť se v podstatě jedná o zákeřnou a krvelačnou svini. Stejně tak je sympatické, že se autoři nezalekly nejedné brutality signalizující, že tato niha určitě není počteníčkem pro děti hýkající nad Twillight ságou.

Příběhy Pearl a Sweeteho se samozřejmě protnou. Právě první americký upír stojí za zrodem své souputnice, jejíž osudy se podle všeho budou protínat i v dalších pokračování. První kniha v celkem uzavřené formě zmapovala jejich původ a nastínila ducha, v němž se tento značně netradiční americký dějepis plný upírů, hrdinů i chodících krevních konzerv, bude odehrávat. A je pravda, že tento nápad povyšuje Amerického upíra nad průměr všech možných upířích historek. A že jich je.  Máme tedy za sebou jak Divoký západ, kde je krvežíznivý desperát schopný zmasakrovat celé městečko i zlatou éru Hollywoodu, kdy je holka pro roli, jež by jí proslavila, schopná udělat cokoliv. Příště nás čeká Las Vegas třicátých let. Tak mě napadá... nebyl Al Capone taky upír? A co Bugsy Siegel? Až vyjde druhá kniha, nepochybně se to dozvím.

Skinner Sweet je nemilosrdný a lstivý psanec. A taky upír… ale ne jen tak ledajaký. Jako první upír, který se zrodil na americké půdě, je silnější, sveřepější a světlo mu neuškodí ani v nejmenším. Pětačtyřicet let poté, co vstal z hrobu, se Sweet ocitne v Los Angeles dvacátých let, kam světla Hollywoodu vábí jako můry mladé a krásné dívky. Jak ovšem záhy zjistí mladá a chudá herečka Pearl Jonesová, působí tu síly mnohem zlověstnějšího než pouhá lidská hrabivost. Když její sny o hvězdné filmové kariéře promění v krvavou noční můru, pomůže jí Skinner Sweet přežít – a pomstít se. (anotace)