Autor: Stan Sakai
Kresba: Stan Sakai
Překlad: Ľudovít Plata
Počet stran: 188
Cena: 229
Vydavatel: 18.3.2013 Crew s.r.o.

Veselé obrázkové čtení o tom jak sympatický králíček poskakuje po lese feudálního Japonska, došlo až do devatenáctého kola. V něm se dozvíte něco nového o kozlíkovi, šikulovi, o lvíčkovi, čičince a micince. Je tady nový Usagi. Usagi Yojimbo.

Tentokrát si dlouhouchý Ronin dal celkem na čas. Po otevřeném konci z Putování s Yotarem, kdy se mu ve finále „paranolmálního“ dobrodružství s magickou tabulkou, schopnou přenést na ní namalované výtvory do reality, ztratil malý ušák, synek Jotaro, žádná příjemná věc. Minimálně pro ty, kteří ´podlehli kouzlu tohoto  zviřátkoidního komiksu, jež s nadhledem převádí do černobílých stran staré samurajské legendy, příběhy, a  tak nějak vůbec, kulturu starého Japonska. A tak je tomu samozřejmě i v tomto případě. Starého psa Sakaie novým kouskům nenaučíš... což je vlastně fajn.

Usagi se jak už se v rámci série stalo rovněž zvykem, setkává s několika starými známými. Narazí na kozla s kočárkem, v jednom příběhu se objeví i Neko ninjové a pochopitelně dojde i na Usagiho senseie (narozeného bez pochyb ve znamení lva), který má v této knize navíc jednu bonusovou příhodu ze svých mladých let. No a v rámci vzdělávání si rovněž názorně vysvětlíme, kdo byl Kagemuša. Mnozí si jistě vzpomenou na stejnojmenný film Akira Kurosawy. Takže nic nového pod sluncem, dalo by se říci. Popkultura spojená s japonskou érou Shogunů, stále vládne. Ono je totiž fakt, že Usagiho dobrodružství, byť si stále drží svou velkou úroveň, posledních pár knih jedou v těžce vyjetých kolejích chudých na jakékoliv překvapení.

Je to prosté. Ústředním motivem minulé a této knihy je putování Usagiho se svým synem Jotarem, které má sloužit k tomu, aby se oba vzájemně dobře poznali. Usagiho tak trápí dilema, jestli má svému synátorovi, který jako by mu z králičího bobku vypadl, odhalit tajemství jeho původu. Což je na pointu trochu málo. Na tento motiv jsou pak navázány další příběhy, v nichž se čtenář může zamyslet nad principem hrdosti samuraje (zde je pointa, podobně jako u jednoho z filmů zabývajícím se tímto tématem, hodně silná), nebo se ocitnou uprostřed pasti, jejímž smyslem je zabít dalšího starého známého z předchozích příběhů, mladého lorda Noriyuku.

Příběhy této knihy jsou z větší části zaměřeny na různé pohledy otcovství. Je tu zmíněný kozel samotář, který se ocitne v prekérní situaci, z níž ho samotný malý synek cestující obvykle v kočárku, nebude moc zachránit, je zde zbídačený samuraj žijící pod mostem, který svému synovi udělí neotřelou lekci o samurajské hrdosti a samozřejmě je zde Usagi a Jotaro. Vyvrcholení a pořešení Usagiho dilematu není mimochodem nic extra, byť se zde Sakai pokoušel o „překvapení“. No, zas taková pecka to nebyla. To už bylo lepší setkání s dalšími vražednými šikulíny z mistrů cechu zabijáků.

Naštěstí tímto svazkem „mateřský“ motiv, v němž se Sakai zamýšlel nejen nad starou lidovou moudrostí, že jablko nepadá daleko od stromu, končí a Usagi se snad vrhne do nějakého masivnějšího dobrodružství. Název další, avizované knihy Záblesky smrti, tomu napovídá.

V knize Otcové a synové dodává světově proslulý vypravěč Stan Sakai dobrodružstvím Usagiho Yojimba nový palčivý rozměr. Králičí ronin už za svého života podstoupil řadu zkoušek, ale žádná z nich nebyla tak náročná, jako ta, které čelí teď. Jakmile se s Jotarem vrátí do chrámu v Kitanoji, jejich společná cesta skončí, a Usagi bojuje s vědomím, že se možná už nikdy znovu nesetkají. Měl by svému „synovci“ prozradit tajemství, kterým se po celou dobu užírá? Zároveň se Usagi musí starat, aby oba přežili celou řadu nebezpečných situací, jako je setkání s lovci odměn, proradnými nájemnými vrahy, a neústupnými Neko ninji, kteří chtějí zavraždit mladého lorda Noriyukiho! (anotace)