Autor: Grant Morrison
Překlad: Petr Zenkl
Počet stran: 224
Cena 599 Kč
Vydavatel: 11.4.2013

Ne, tohle optavdu není komiks o Batmanově smrti, jak by se mohlo zdát podle názvu, či tutové zprávy nejednoho komiksového nedouka. Batman je totiž nesmrtelný.

Pravda sešitová řada z níž je nová Batmanovská kniha od BB Artu složená (Batman 676 až 683) k tomuto, nebo spíš lépe řečeno k podobnému milníku, jež měl zatřást DC Universem spěla, nicméně Batman zdánlivě definitivně dodýchal až během jednoho z mega eventů v podobě Final Crisis, kdy mu Darkseid prostřelil palici Omega paprskem. Tolik k „smrti“ netopýra. Více o ní se dočtete ZDE.

Ovšem to co jí předcházelo, naleznete právě zde. A jistý si můžete být jedním. Batman, potažmo Bruce Wayne, zde dostane pořádně do těla. Ve městě se totiž z ničeho nic oběvil nový zákeřný parchant. Doktor Hurt, schovávající se za hodně tajemnou a ještě více bizarní skupinu Black Glove – v překladu Černá rukavice, která si zrovna usmyslela, že Bruce Wayna – Batmana dostane psychicky i fyzicky nejprve na úplné dno a později i pod zem. Což se jí vlastně svým způsobem povede.

K tomuto účelu má v rukávu nejedno překvapení a eso, tedy vlastně spíš žolíka. Ano, svou další várku morbidních, stejně jako vražedných fórů, které jdou vždy na účet oběti, si zde řekne i netopýrova nemesis Joker a svůj prostor na následujících stranách budou mít i mnohé další postavy Batmanova universa. Od prvního Robina, nyní Nightwinga, až po Damiana, Waynova biologického syna, jehož „zrod“ BB Art zprostředkoval českým čtenářům v minulé batmanovské knize Batman a syn (Recenzi najdete ZDE), která, díky spojení sešitů komiksové řady trpěla značnou roztříštěností. A tady je třeba říci, že Batman RIP je daleko více sevřenější. I když, jistému chaosu v palici českého čtenáře, neznalého předchozích událostí, se samozřejmě rovněž nevyhne.

Začněme třeba tím, že Batman má ženskou jménem Jezabel Jet, která nejen že zná délku jeho penisu, ale rovněž i tajemství jeho tajné identity. Samozřejmě, že i ona hraje v plánech tajemného padoucha svou velkou roli. Tu nakonec hraje i dávná minulost Batmanovy rodiny a „první“ netopýří kostým, který měl na jednom plese otec Bruce Wayna, Thomas, který je už nějakou dobu pod drnem. A je tomu skutečně tak? Nebo se jednalo jen o taktický manévr zhýralého saďoura s maskou lidumila? Bylo Batmanovo dětství tak idylické, jak si člověk doposud myslel? Grant Morrison ve svém pojetí Batmana klade jednu palčivou otázku za druhou, zdatně klame tělem, aby ve finále dal Batmanovi a čtenářovi pořádně do těla. Je Batman schirofrenik?

Atmosféra tohoto komiksu je natolik psychadelická, že při jeho četbě váháte, jestli to všechno není jen zlý sen, ze kterého se Batman dříve nebo později musí probudit. Putování k podstatě vlastního já, psychické hrátky, přízračný boj s Jokerem v Arkhamu, zfetovaný Bruce Wayne, který ve špíně ulice vidí mrtvé lidi, nový Batman rozbíjejícíhlavy šmejdů z ulice, skřet z páté dimenze, který může být jen halucinací, Poeovský pohřeb zaživa, padouši ve značně bizarních kostýmech, to jsou jen fragmenty, z nichž se skládá skutečná noční můra, která má šanci zacloumat i s odolnou psychikou temného rytíře. No a jestli tohle čtenář přežije, poslední dva sešity (v knize poslední dvě kapitoly) mu v mozkovně už udělají dokonalý maglajs. Batman leží v hi-tech lůžku a někdo mu luxuje paměť. Jako rekapitulace věcí dávno minulých fajn, ale jak logické pokračování děje trochu zmatek. No spíš trochu chaos.

Český čtenář samozřejmě nemůže tušit, že tento fragment se odehrává až několik dní poté v rámci již zmíněné Final Crisis, stejně jako nemůže tušit, co a proč se stalo dále. Letmá zmínka o smrti boha, kterou má Batman pomoci vyřešit, nestačí. To ostatně netušili až do vydání komiksů Batman 701 až 702 s podtitulem RIP: Chybějící kapitoly, ani američtí čtenáři. On totiž celé to vyvrcholení a blbnutí kolem Batmanovi smrti bylo takové podivné a chaotické. Když se o mnoho let dříve v DC rozhodli, že Batmana srazí na kolena, načež mu tehdy zcela nový padouch Bane zpřelámal páteř, čímž z něj udělal mrzáka, dávalo to větší smysl.

Sahat do rozjeté série a vytrhávat z jejího kontextu, je vždycky problém. Samozřejmě, většímu pochopení  děje by pomohlo vydání předchozích sešitů, jež venku vyšly rovněž, stejně jako RIP, v podobě booku Batman: Black Glove, ale jak se zdá, BB Art v případě Batmana i Supermana konečně dostal rozum a začne vydávat souhrnná vydání ze série Batman New 52, kde se celý, na události bohatý vesmír netopýřího mstitele a bojovníka proti zločinu restartoval a našel tím pomyslnou novou startovní čáru. A dobrá zpráva je, že tento book na sebe nenechá dlouho čekat. Podle edičního plánu by měl vyjít 7. května.

Odpočívej v pokoji
„Tak dobrý, jak jen superhrdinský komiks může být.“ - IGN
V Gothamu vládne klid a zdá se, že by Bruce Wayne mohl svého boje se zločinem v masce Batmana zanechat a oddávat se radostem života v náručí Jezebel Jet. Setkání s Jokerem v Arkhamově léčebně mu však naznačí, že se ve městě objevil nový zloduch, který mu hodlá usilovat o život. Batman netuší, zda se pod názvem Černá rukavice skrývá jednotlivec či skupina, vše ale nasvědčuje tomu, že půjde o mimořádně silného protivníka. Boj s Černou rukavicí zavede Batmana do míst natolik odlehlých, že je dosud neměl možnost prozkoumat - do hlubin vlastního já.
Nejtemnější hodina Temného rytíře
Tréninkem ducha, těla i duše dosáhl Batman vrcholu lidských schopností. Ale i největší detektiv světa má své meze - a nyní proti němu stojí nepřítel, který přesně ví, kde jsou.
O tomto záhadném a smrtelně nebezpečném protivníkovi je známo jen to, že si říká Černá rukavice a že Temného rytíře zamýšlí naprosto zničit. Hodlá Batmana nenávratně zlomit a použít k tomu jedinou zbraň, proti které je bezmocný: jeho vlastní mysl.
Po napadení Černou rukavicí se Batman usilovně snaží zachovat si zdravý rozum, mezitím však nesourodá skupina groteskních zločineckých bossů podnikne útok na Gotham City a jeho ochránce. A aby byl obraz zkázy a vražedného šílenství dokonán, vypustí z Arkhamovy léčebny i Jokera.
Má-li Temný rytíř přežít a zachránit všechno, co je mu drahé, musí se ponořit do svého nitra hlouběji, než se kdy vydal. Až ale odhalí pravdu o Černé rukavici, dokáže ještě najít cestu zpět?
BATMAN R.I.P. přináší v jednom svazku úspěšný příběh scénáristy Granta Morrisona a výtvarníků Tonyho S. Daniela, Lee Garbetta, Sandu Florey a Trevora Scotta. Tato šokující sága, která zásadně mění pohled na Batmana i na Jokera, je povinnou četbou pro všechny příznivce Temného rytíře. (anotace)