Autor: Frank Miller
Kresba: Geof Darrow
Překlad: Václav Dort
Počet stran: 129
Cena: 699 Kč
Vydavatel: 25.3.2013 Comics Centrum

Jméno Franka Millera netřeba (narozdíl jiných komiksových autorů) českému čtenáři moc sáhodlouze představovat. Díky Sin City, historickému opusu 300, nebo Návratu temného rytíře, kteří se stali výraznou součástí neveliké české komiksové kultury, je vedle podobně provařených jmen, jako třeba Garth Ennis, všeobecně známou, dostatečně provařenou celebritou.

Proto se není co divit, že jeho cyberpunkový kousek, z počátku devadesátých let, Hard Boiled byl v českém rybníce, jež se s posledními léty stále více plní komiksy všeho druhu, očekávanou událostí. O to očekávanější, že české vydavatelství Comics Centrum, pověstné svou mnohdy až přepečlivou přípravou svých titulů, se dalo slyšet, že na rekonstrukci tohoto kultovního booku, strávilo dva roky.

Tak tedy tady a teď budeme recenzovat kult. Opravdový kult, dalo by se říci. Minimálně z pohledu nejednoho komiksového fandy. A to i přes fakt, že slůvko kult je mnohdy značně ošidné. Kultovní může být ledacos. Záleží jen na úhlu pohledu. Je tedy Hard Boiled, pro českou distribuci překřtěný na Drsnou školu, skutečně kultovní? Mnohé tomu napovídá. Hard Boiled (a nyní tím nemyslím kultovní hongkongský film Johna Woo) má totiž zvuk. Začátkem devadesátých let na něm začali makat Frank Miller, společně s kreslířem Geoffem Darrowem (ten se mimochodem o pár let později podílel na vizuální stránce rovněž Matrixu), aby v jeho případě převedli do obrázků s charakteristickými bublinami povídku rovněž kultovního sci-fi spisovatele P.K.Dicka Elektrický mravenec. Mimochodem podle předlohy P.K.Dicka byl natočeni i značně kultovní film Blade Runner. Prostě „kult“ kam se člověk podívá.

A o čem to tedy celé je? Na to je prostá odpověď, stejně jako je prostý i příběh, rozprostírající se původně na třech komiksových sešitech. Je to o neutěšené blízké budoucnosti, v níž hraje prim konzumní společnost řízená obřími korporacemi, je to (podobně jako Blade Runner) o robotech, kteří si díky svému naprogramování neuvědomují svou podstatu a hlavně to je o megalomanské destrukci, která celému komiksu dominuje. Je to jednoduché jako facka. Od ultrahustého robota, který si myslí, že je člověk.

Což je přesně případ hlavního hrdiny, likvidátora problémů, převážně konkurenčního charakteru.  Likvidátora, jehož činnost většinou přinese nekolik stovek mrtvol plus nějakou tu demolici. Když roboti řeší problémy, pořekadlo „když se kácí les lítají třísky“ platí ve značně megalomanském měřítku. Tady, když se kácí les, vybuchují domy, zácpa na dálnici se stane poctivým armageddonem a likvidátor problémů obvykle na hadry rozsekaným vrakem, což ve značně detailní, nyní navíc detailně zrekonstruované kresbě vypadá opravdu namakaně. Pak se likvidátor hodí zase do kupy, čistící čety zahladí stopy a jede se dál. Je to vlastně takový nikdy nekončící koloběh. Problém, destrukce, restart.

A tak, snad, aby to nebyl takový stereotyp, hlavnímu hrdinovi, stroji číslo čtyři, podle očekávání během jedné takové destrukční akci „jebne“ a pokusí se o něco, jako vzdoru proti systému. Jasně, je to klišé jako sviň a v podstatě jediná zápletka celého komiksu. Jak již bylo řečeno, jednoduché jako facka. Co však tuto opravdu jednoduchou story povyšuje nad průměr, je nepochybně atmosféra, nejeden náznak spojený s kritikou konzumní společnosti (plechovkami od Coca Coly se zde nešetří) a totální anarchie, v níž je možné opravdu všechno. Klidně i to, aby robotický pes hlídač upálil svým laserovým zrakem robotickému malému parchantovi jeho kovovou kebuli plnou obvodů. Nebo aby děti během šoustačky robo tatínka s maminkou, prováděly údržbu.

A právě tyto detaily, spojené s nejednou cynickou hláškou „Buďte Američan, kupujte vše americké!“ plus absolutním pohrdání lidským životem „Nenávidím maso!“ samozřejmě funkčními klišé hrdiny, který neví která bije, slušnou porcí dekadence, během níž třeba malé rozkuřovačky obdělávají obří tělo šéfa společnosti a hlavně atmosférou vykreslenou spíše v retro stylu pozvedly tento komiks, jehož tři sešiti mimochodem vyšly v opravdu šnečím tempu od roku 1990 do roku 1992 na již zmíněnou pozici kultu, který se v luxusním balení rozhodlo Comics centrum vrhnout na pulty. A to dokonce i v podobě luxusní speciálním vydání, čítajícím pouhých 100 výtisků.  Ovšem i standardní verze samozřejmě stojí za to.  Komiks disponuje pevnou vazbou a taky, oproti originálu větším formátem, prý proto aby více vynikly detaily v mnohdy opravdu propracovaných dvoustránkových obrazech.

Tak tady máme kult, jehož příběh je jednoduchý jako facka od zmateného hustého robota, který si myslí, že maká v pojišťovně a právě, během souboje s jinou agresivní plechovkou zdemoloval celou čtvrť během čehož pochcípalo několik stovek lidí. Bude vám to stačit? Na tuto otázku objektivně nedokáže odpovědět sebelepší recenzent. Ani kdyby měl místo mozkových závitů spletitou síť obvodů.