Autor: Chris Claremont
Kresba: Frank Miller, Paul Smith
Překlad: Jiří Pavlovský
Počet stran: 104
Cena: 199 Kč
Vydavatel: 17.4.2013 Hachette

Wolverinův výlet do Japonska z roku 1982 nese s sebou jistou zvláštnost. Jedná se totiž o úplně první sólové vystoupení superhrdiny, který se do budoucna stal jedním z nejoblíbenějších. Tak oblíbeným, že během souboje Marvel versus DC porazil, na základě reakcí respondentů i Loba, tehdy na vrcholku své popularity.

Proto není žádným divem, že se tento příběh, nazvaný prostě jen Wolverine, který původně vyšel jako čtyřdílná minisérie, dostal do Ultimátního komiksového kompletu, kde díky svému nevelikému rozsahu tvoří jednu z jeho nejútlejších knih.

Jedno je nutné „novému“ Wolverinovi přiznat. Naivita osmdesátých let z něj téměř není cítit. Příběh je na svou dobu slušně dospělý a v rámci Wolverinovi historie celkem osudový. Wolverine totiž cestuje sólo do Japonska proto, aby si ujasnil, proč ho Mariko, žena jeho srdce, opustila. A krátce po svém příjezdu nejen že zjistí, že Mariko byla v rámci rodinného dluh, provdána za jiného, ale rovněž mu rychle dojde, že se pravděpodobně stal figurkou ve složitější hře japonské Yakuzy (v komiksu prezentovaná jako tajemná zločinecká organizace Ruka) jejímž šéfem je Marinčin domněle mrtvý otec, jež nedávno oslavil zmrtvýchvstání.

Díky osudovosti a hlavně ženskému pohlaví, kdy protiváhu Wolverinovi milované tvoří japonská výkonná killerka Jukio, která má s Rosomákem své vlastní plány (převážně sexuálního charakteru) se ani náhodou nejedná o jednoduchou mlátičku v níž Wolverine svými adamantovými drápy "pouze" porcuje armádu ninjů.  Jistě, na nejednu bitku ve velkém stylu rovněž dojde, ale z příběhu je cítit zjevná snaha scenáristy Chrise Claremonta nabourat se do Rosomákova života, udělat mu v něm bordel a tím jeho postavu obohatit o psychologickou hloubku. A to se mu celkem podařilo.

Ano, je to krátké a ve svém závěru to tvůrci vzali docela hopem a příběh po nevyhnutném finálním souboji opentlili brutálním hepáčem, který se naštěstí v dalším navazujícím ději na stránkách řadových X-Menů, nekonal. Jistě je to v mnohém směru nedotažené a nejeden z hrdinů (kladných i záporných) nejedná zrovna logicky. Ovšem s ohledem, že komiks vyšel na začátku osmdesátých let, se bezmála jedná o téměř nadčasové dílo. První Wolverinovo sólíčko, jeho vlastní řada (mimochodem vydávaná od počátku nějaký čas v ex Crewácké edici Comicsové legendy) přišla až o dlouhých šest let později, má styl i na svou dobu  velice slušnou kresbu. Na té se pro změnu podílela další komiksová legenda v podobě Franka Millera.

Po posledních dvou slabších knihách (nedokončené znovuzrození Thora a schizofrenní Hulk) Ultimátní komiksový komplet konečně zaznamenal opět solidní zářez. Jako od ostře nabroušené katany maskovaného ninja zabijáky, který, přestrojen za herce divadla kabuky plánuje zavraždit ženu Wolverinova srdce Mariko. Netuší však, že rosomák s kostrou z adamantia, regeneračními schopnostmi a vysouvacími drápy, číhá ve stínu opodál, aby z této hry 47 Roninů udělal za okamžik dostatečně akční peklo, které bude mít, díky jeho nevědomosti oč se zde skutečně hraje, další rozměr. A to je prostě fajn.

„Jmenuji se Logan. V tom co dělám, jsem nejlepší. Jenže v tom co dělám, není nic hezkýho!“ Ano, i tuto, pro Wolverina charakterustickou hlášku přinesl tento komiks. A toto zjištění je myslím dokonalá, všeříkající tečka za celou touto statí.

Ze stránek komiksu Uncanny X-Men přichází Wolverinovo první sólové vystoupení! Zachycuje jeho cestu do Japonska, kde chce najít svou lásku Mariko. Ale tam se Wolverine dozvídá, že si Mariko vzala jiného, aby splatila dluh svého otce. Rozzuřený zradou, bojuje Wolverine s tajemnou organizací jménem Ruka... a získává nového spojence. Stejně bojem posedlou a stejně divokou válečnici Jukio.
Vyšlo jako Wolverine 1-4.  (anotace)