Autor: Bill Willingham
Překlad: Ľudovít Plata
Počet stran: 192
Cena: 489 Kč
Vydavatel: 22.4.2013 Crew

Bylo, nebylo, za devatero horami, řekami a komiksovou pustinou se v Česku roku 1998 objevily Mýty. Legendy v exilu. Pohádkové bytosti, přenesené do moderní současnosti.

Opečovával je zde Netopejr. Pak se ale něco stalo, a mýty začaly mizet. Žádné nové již nepřicházely. Usnuli spolehlivěji než Růženka, která se píchla po prstu o trn růže. Princ nepřišel. Přišlo vydavatelství Crew a Mýty konečně po dlouhé době probudilo. Konec pohádky.

Byla to dlouhá doba, která uběhla od vydání druhé knihy Mýtů Netopejrem. Celé čtyři roky. Hříšně dlouhá doba, svinská, jako Zlatovláska, která na konci Farmy zvířat rozstřílena úřadující hlavu Mýtova  Sněhurku. Mýty jsou totiž značně svérázné. Byť se jedná o klasické pohádkové bytosti, chovají se jako lidi. A tak se třeba může stát, že Šípková Růženka, která se v minulosti píchla do prstu, si po zlomu kletby zapíchá s princem Krasoněm. Je to přece lidské.

Třetí kniha ze série se jmenuje Láska jako z pohádky a i přes to v ní moc romantiky nenajdete. Místo ní zde máme další hutnou porci intrik a k nim i snahu usurpovat si celé království. Jo a taky jeden ultrabrutální kill v němž se opravdu nešetří krví. Znamená to však něco, každý, kdo k sérii přičuchl (podobně jako vlk ke stopě atentátnice, které se je se Sněhurkou snaží ulovit) ví, že smrt je v Mýtově dosti pofidérní pojem. Pokud je postava oblíbená a populární, je jí opravdu „Těžké zabít“. Podobně jako kdysi, v devadesátých letech, Stevena Segala.

Právě vztah Vlka a Sněhurky procházející rekonvalescencí po událostech z předchozí knihy, kdy si revanšistická prasata chtěla usurpovat pohádkovou farmu, je jedním z ústředních motivů této knihy, mající na svědomí i její název. Ovšem najdete v ní toho mnohem více. Její úvod patří podvodníkovi Jackovi (tomu co v provedení pro plíňáky lezl po fazolovém stonku), který ve své minulosti dokázal uvěznit i samotnou smrt. Dařbůján s Pandrholou, nechávají pozdravovat z Česka. V Mýtově se objeví i „mediální mrdka“, která má mýty za stále populárnější upíry a chce je povláčet bulvárem, neboť Twillight sága pořád ještě frčí a po již zmíněných romantických peripetiích Vlka a Sněhurky zavítáte v krátké povídce do Malíčkova, kterému kdysi hrozilo, že jeho obyvatelé skončí jako vymírající komunita gayů. Nebyli v ní totiž ženské.

A to vše je samozřejmě nadmíru zábavné. Bill Willigham s každým sešitem (tato kniha obsahuje  prohlubuje charaktery svých postav (alespoň těch, které nezabije) a svého čtenáře zatahuje hloubjěji a hlouběji do světa zmodernizovaných mýtů a pohádkových postav, mezi kterými  nechybí Mucholap, což je žabí princ, jež se nemůže zbavit své závislosti na mouchách, za což pravidelně fasuje od šerifa Zlého vlka tresty v podobě veřejně prospěšných prací. Princ Krasoň je zde zase za stoprocentního děvkaře, který obtáhl snad všechny princezny v království. Co měl chudák dělat, když mu ty nadržené holky sami skáčou šipku do postele.

Zkrátka a dobře, jak jednou „naskočíte“ do této série, která v sobě nápaditě míchá nejen pohádky s realitou, ale mnohdy i celé žánry (od konspirace, přes detektivku, čí válečný epos), nebude se vám chtít zpátky. Proto je hodně prima, že se po čtyřleté pauze série opět probudila k životu.  A aby těch dobrých zpráv nebylo málo, čtvrtá kniha s podtitulkem Pochod cínových vojáčků, vyjde ještě letos.

Pohádkový konec?

To sotva.
Ve světě Mýtů nepřichází „a žili šťastně až do smrti“ příliš často. Mýty, uprchlíci z vymyšlených zemí, byly vyhnány ze svých pohádkových světů a přinuceny začlenit se do naší drsné, všední reality.
To ale neznamená, že jim nezbývá místo pro romantiku – nebo bolest, zradu a záchvaty žárlivosti, které k ní patří. Vlastně to vypadá, že by láska mohla vykvést mezi dvěma nejotrlejšími a nejpraktičtějšími Mýty. Jsou však tito dva předurčeni najít štěstí – nebo rychlou a definitivní smrt? (anotace)