Kresba: Tony S. Daniel
Překlad: Petr Zenkl
Počet stran: 176
Cena: 399 Kč
Vydavatel: 7.5.2013 BB Art

Když jsem dočetl novou, do češtiny přeloženou knihu Batmana s názvem Tváře smrti, napadlo mě jediné: „Fajn, další Batman v řadě.“

Sborník prvních sedmi sešitů ze série Detective Comics New 52, totiž nepřináší vůbec nic objevného, ani překvapivého. Jen dva standardní dějově uzavřenější příběhy ze života temného rytíře a k nim jako bonus kraťas uvádějící novou postavu spjatou s minulostí jednoho z Batmanových odvěkých padouchů. Je to příjemné, je to fajn, ale zároveň to není nic, z čeho by si člověk ucvrnkl.

BB Art se s chutí a vervou vrhl do restartovaného DC Univerza s nálepkou New 52, což má jistě své výhody. Českému čtenáři se tak do rukou dostávají aktuálnější komiksy a díky faktu, že New 52 mnohé řady startuje od samého počátku (jako například supermanský Action Comics – RECENZE ZDE) i možnost jet v řadě hezky od počátku a nedomýšlet si (jako v případě předchozích booku, např Batman a syn, nebo Batman: RIP) co příběhu předcházelo a bez vyhlídky, co bude následovat. Popřípadě se v ději tak trochu ztratit. Batmana, na rozdíl od zmíněného Supermana, který ve svém nedávném booku bojoval s lidmi z oceli, sice žádný megalomanský restart nečekal, ovšem jeho story jde číst, aniž byste měli předchozí děj nastudovaný. A to je nepochybně velké plus.

Z Arkhamu vzal zase roha čerstvě lapený a důkladně profackovaný Joker, odřezaná kůže z jeho ksichtu je přibitá na zdi a Gothamský zákon a pořádek škádlí nový, záhadný padouch, který si říká Dollmaker. Ten se specializuje na transplantace orgánů a hrátky s lidskou kůží. Skoro jako ten magor z Mlčení jehňátek. Jo, kde jsou ty doby, kdy Batmanovi padouši sem tam něco ukradli, někoho zabili, nebo spřádali hrozně hrozivé, stejně jako hrozně naivně pitomé plány. Zlo značně zmodernizovalo a stalo se, po vzoru dnešní doby, perverznějším a aktuálnějším. V tomto případě i dostatečně bizarním. A zmodernizoval i samozvaný strážce Gothamu Batman. Je sám, sále posedlý potíráním zločinu a odhodlaný, aby dosáhl svého, nakráčet do připravené pasti. Ve hře je osud dítěte a komisaře Gordona a jeho ledviny. A Dollmarker, jak se zdá, je hodně ujetá perverzní svině.

Vedle akční stránky života netopýřího mstitele, je zde pochopitelně i jeho civilní alter ego jménem Bruce Wayne. Ten teď zrovna randí s investigativní žurnalistkou a v obou případech nehraje nijak významnou roli. Jak v případě Dollmakera, který je spíš temnějším, místy drsným, akční historkou, tak i v následovné story o Penguinovi, jež se blíží spíše thrilleru plnému intrik. Ani Tučňák už dávno není téměř komikou figurkou se střílejícím, nebo plyn vypouštějícím deštníkem, jak tomu bylo ve zlaté či stříbrné éře komiksu. Moderní tučňák je již pěknou řádku let moderním, bezskurpulózním podnikatelem, který si své ruce špiní nerad. Na to má armádu různých šmejdů. A podobně tomu bude i zde. V krátkém výstupu se můžete těšit i na Catwoman.

Kresba nového Batmana je výtečná. Žádné moderní experimenty, žádné umění, jen poctivý komiks. Součástí knihy je i bonus v podobě skic a návrhů Toniho S. Daniela (má na svědomí scénář i kresbu), redakční práce BB Artu je jako vždy na vysoké úrovni.  Pro úplnost ještě dodejme, že kniha vychází jak v paperbacku, tak i v limitované vázané podobě. Stačí si jen vybrat. Stejně jako si vybrat, jestli do této série (spolu s ní se na vás chystají i další) naskočíte v tom nejpříhodnějším okamžiku. Na samém počátku nezatíženém předchozími dějovými liniemi.

V ději se samozřejmě objevují vodítka, kudy by se aktuální dějová linie měla dále ubírat, Joker s odříznutým ksichtem se stále poflakuje po svobodě a smysl jeho konání je pořád obestřen tajemstvím, ovšem díky faktu, že tento book byl první, doufejme, že z mnoha, je možné, že se český čtenář i dozví, jak to bude dál.  Díky této aktivitě BB Artu by se totiž český komiksový fanda mohl konečně dočkat souvislého pokračování Batmanovi produkce. A to určitě není málo. A jak již bylo psáno, New 52 byla skvělou příležitostí jak začít. Tak snad to BB Artu ještě nějakou dobu vydrží.

Když jsem dočetl novou, do češtiny přeloženou knihu Batmana s názvem Tváře smrti, napadlo mě jediné: „Fajn, další Batman v řadě.“ Když jsem pak book zasunul do knihovničky, napadlo mě: „Fajn, konečně první Batman v řadě. S nadějnou vyhlídkou dalších.“

Batman se střetne se svým nejděsivějším protivníkem.
Z Arkhamovy léčebny zmizí Joker a z hrozných stop, jež po sobě zanechal, nedokáže ani Batman vyčíst, k čemu vlastně došlo. V celém Gotham City se dějí prapodivné, hrozné věci a zdá se, že za tím vším je nový zloduch, který si nechá říkat Dollmaker.
Ten nyní unesl další dvě oběti – mladou nevinnou dívku a policejního komisaře Jima Gordona. Chce-li je Batman zachránit, musí Dollmakerovi jako návnadu předhodit něco mnohem lákavějšího – sebe samotného.
Když má již Dollmaker Batmana ve své moci, hodlá jej prodat tomu zájemci, který za něj zaplatí nejvíc. Dokáže Batman nakonec uniknout i z tohoto zajetí? A podaří se mu vypátrat Dollmakerovo tajemství a zjistit, kam se vlastně poděl Joker? Nebo nakonec zvítězí Dollmaker? (anotace)