Kresba: Pia Guerra
Překlad: Petr Zenkl
Počet stran: 128
Cena 399 Kč
Vydavatel: 15.5.2013 BB Art

Je neuvěřitelné, jak ten čas letí. Když se Yorik, poslední přeživší muž na Zemi objevil v do češtiny přeložené komiksové, psal se rok 2008. Od té doby se mnohé změnilo.

Stejně jako v reálu, tak i v komiksu uplynulo několik let a Yorikovo putování napříč světem, který ovládly samice jako dominantní (a hlavně přeživší) živočišný druh se pomalu chýlí ke konci.  (o celé komiksové řadě se více dočtete zde) Mnohé otázky již našly své odpovědi .  A ne jinak tomu bude i v aktuální osmé knize.

Začíná totiž přituhovat a hlavní otázka, co (nebo kdo) je zodpovědný za téměř totální exodus mužské populace se začíná zlehounka osvětlovat. Yorikův výlet do Japonska, kam se vydal hledajíc svého uneseného opičáka (zřejmě ukrývajícího klíč k přežití lidstva), se ukazuje být velice zásadním. Třeba proto, že zde žije matka doktorky Allison. A ta, jak se zdá ví o Yorikovi a Ampersandovi více než je zdrávo. A není sama. Příběhem se pohybuje i stín tajemné ninja kilerky, která po Ampersandovi dychtí úplně stejně jako Yorick, který se při jeho hledání zapletl s feministickou Yakuzou.

Slušný prostor v této knize získala i doktorka Allison Mannová, díky čemuž se čtenář má šanci dozvědět, že není jen chytrou lesbou, ale i to, že se její minulostí táhnou nitky, možná vedoucí k definitivnímu odhalení důvodů a příčin, jejichž následky tvoří kulisu celého tohoto epického příběhu plného postav jejichž osudy jsou všechno možné, jen ne nezajímavé. A přijde i řeč na krutopřísnou velitelku židovských válečnic, které se nejednou v předchozích knihách postaraly o rozruch.

Zkrátka a dobře v osmé knize obsahující šest sešitů z řady (konkrétně 43 až 48) Brian K. Vaughan nejednou „hrábne“ do daleké minulosti, díky čemuž nejenže prohlubuje již dávno dané charaktery, ale zároveň ještě více konkretizuje motivy jejich jednání. A stranou nezůstane ani Yorickův „anděl strážný“, agentka 355, překvapivě ukrývající pod drsnou slupkou několik citlivých strun. Yorick se konečně setkává se svým ztraceným opičákem a předzvěst blížícího se finále je cítit z každé nové přicházející stránky.

Když se Yorik, poslední přeživší muž na Zemi objevil v do češtiny přeložené komiksové, psal se rok 2008. Od té doby uplynulo pět let. Přesně tolik let uplynulo od originálního vydání prvního sešitu Y: The Last Man po poslední příběh této rozvětvené ságy. My v Česku si na požitek přečíst si celou, kompletní story, obsahující deset knih, počkáme o nějaký rok déle. Stane se. Kdo si počká, ten se dočká. Útěchou nám budiž, že v následující, BB Artem připravované knize, bude většina otázek, včetně těch nejpalčivějších, definitivně zodpovězena.

Ano, tato kniha je, byť to tak zpočátku nevypadá, předskokanem k odhalení velkého tajemství. Proto by vám v žádném případě neměla uniknout. Stejně jako těch sedm předchozích před ní.

Svět bez mužů není zdaleka tak idylický, jak se nám ženy snaží namluvit…
Necelé čtyři roky poté, co globální pohroma vybila všechny samčí savce na světě, se jediné dvě výjimky, Yorick Brown a jeho opičák Ampersand, ocitají v Japonsku. Ampersanda sem unesla záhadná žoldačka vyzbrojená samurajským mečem a Yorick se svými průvodkyněmi, agentkou 355 a doktorkou Allison Mannovou, jej vysledovali až sem, do Země vycházejícího slunce, která se vyrovnala se ztrátou mužů typicky japonským způsobem. Ampersandem v sobě zřejmě má klíč k přežití lidstva, a Yorick s agentkou 355 se za ním musí vydat do Tokia, kde na ně čeká setkání s pozůstatky jakuzy, dětskými gangsterkami a jednou někdejší hvězdou pop music, která zešílela.
Dr. Mannová se zatím s novou přítelkyní Rose vydává za svou matkou. I když nečeká přívětivé přivítání, skutečnost předčí veškeré její obavy. Zároveň zde ale dojde k překvapivému odhalení, které může přispět k rozluštění té největší záhady: co, nebo kdo, je původcem Gendercidy.
Dračice v kimonu je osmá kniha z cenami ověnčené ságy, kterou má na svědomí jeden z největších komiksových talentů současnosti, Brian K. Vaughan.
Y: POSLEDNÍ Z MUŽŮ získal v roce 2008 hned dvě prestižní Eisnerovy ceny: v kategorii Nejlepší série na pokračování a výtvarníci Pia Guerra a José Marzán jr. byli oceněni v kategorii Nejlepší kreslíř/inker nebo kolektiv kreslířů/inkerů. (anotace)