Kresba: Steve Dillon, Marcelo Frusin, Guy Davis
Překlad: Štěpán Kopřiva
Počet stran: 124
Cena: 349 Kč
Vydavatel: 13.5.2013 Crew

„A boha to rozhněvalo, neboť stvořil bílou rasu jako výjimečnou a ne proto, aby byla pohlcena a znečištěna křížením se špinavými rasami...“

Dá se rasisticky vyložit bible tak, že bůh je otec všeho rasismu, kterému leží na srdci jednotnost bílé rasy a bratrovrah Kain je Žid? Brian Azzarello dokazuje, že ano. A k tomu všemu nasměroval Constantinovu cestu rovnou do rasistického hnízda.

Je to prosté jako facka. Období, kdy komiksovou řadu Hellblazer okupoval  Azzarello, který ve Vertigu z původního cynického mystika udělal toho, kdo pouze prochází bezútěšnou realitou, pozorujíc a občas zasahujíc do temných zákoutí lidských duší, které při své cestě míjí, se pomalu chýlí ke konci. Stejně jako nit příběhu o tom, jak si jeden práskač zvaný Klikař Fermin vystřelil z hlavy mozek a Constantine si šel kvůli tomu sednout do lochu, čímž mu začaly „těžké časy“. Tehdy byl na počátku své cesty vedoucí přes různá mnohdy nehostinná zákoutí buranské Ameriky. A nyní došel do městečka, kde žije vdova po sebezastřeleném Klikaři Ferminovi. Stejně jako zde žije náckovskej starosta a banda jeho pochopů.

Ti to mají samozřejmě hozené trochu jinak, ovšem jako čistokrevné zlo je Azzarello překvapivě nevykresluje. On vůbec tento příběh není nijak zvláště žánrově vyhrazený, spíš působí jako by vypadl z reálného života. Samozřejmě, když si odmyslíte Klikařův přízrak, či jednu nechutnou zombii, která se ve finále postará o jisté vyvrcholení s morálním poselstvím, že neonáckové jsou ve své podstatě sráči a v pudu sebezáchovy klidně někomu vykouří péro. A jako ironický boží chór se nad tím vším line rasistické podobenství bible. Věděli jste například, že had, stojící za prvotním hříchem byl ve skutečnosti penis, který zasadil satanovo (černošské) sémě?

Důvod Constantinovi cesty do těchto míst, kde se kšeftuje se zbraněmi, střílí roztomilá zvířátka a rozjímá nad nenávistí, je prostý. Rád by se dozvěděl, proč Klikař Fermin spáchal sebevraždu, což se taky stane. Jestli to dojde i čtenáři, není jisté. Azzarello totiž s chutí nechal celou pointu převážně na jeho představivosti. A podobné to je i v dalším příběhu (kniha obsahuje originální sešity 164 až 168), který v podobě kraťasu Čerství nátěr rudé barvy vypráví jak John Constantine sbalil na ulici kurvičku a dal jí lekci do života. Stejně jako jednomu agentovi FBI. Ne, nic moc přímočarého, natož pak polopatického zde nečekejte. Azzarello opět nezklamal. Je tajemnější, než „hrad v Karpatech.“

Hellblazerova pátá kniha v řadě (když nepočítáme jeho výskyt v Crew a dvou knihách Bažináče od BB Artu) nijak zvláště nevybočuje z řady posledních svazků. Původně mysteriózní až hororový děj zcivilněl do cynické parafráze současné americké společnosti tlející pod nablýskanou slupkou zprofanovaného „amerického snu“. Umocněnou vybroušenými dialogy a nejedním nápadem. Působí maximálně civilně a všedně. A to se v konečném důsledku občas postará o větší mrazení, než namalovaná zombie potvora, která si přišla pro svou spravedlnost.

John Constantine si nejdřív odkroutil flastr v base a pak na své cestě americkými hvozdy vymetl pár temnějších zákoutí. A teď to vypadá, že se konečně dopracovává k původní prapříčině svého putování – k důvodu, proč Richard „Klikař“ Fermin spáchal sebevraždu. Ale aby se mohl setkat s Ferminovou vdovou, bude muset vstoupit do chřtánu dalšího monstra – do malebného venkovského hnízda amerických rasistů.
Nositel Eisnerovy ceny Brian Azzarello pokračuje ve svém angažmá u HELLBLAZERA, jednoho z nejprestižnějších titulů nakladatelství VERTIGO. Kniha HELLBLAZER: POTOPA obsahuje sešity 164-168, čili příběhy „Potopa“ a „Čerstvý nátěr rudé barvy“. (anotace)