Kresba: Richard Corben
Překlad: Jan Kantůrek
Počet stran: 112
Cena: 499 Kč
Vydavatel: 24.5.2013 Comics Centrum

Byť se v posledních letech česká komiksová scéna poměrně slušně rychle rozrůstá, specifický žánr hororového komiksu si prozatím moc místa nevyboxoval.

Jistě, některé počiny s hororovou příchutí zde jsou, stejně jako jsou zde řady Živí mrtví, nebo nedávno BB Artem nastartovaný Americký upír, ovšem v obou případech se spíše jedná o dlouhé ságy táhnoucí se stále dál a dál. Ovšem hájenství úderných hororových grafických novel, je z velké části pole doposud kostěným pluhem z těl nebohých obětí neorané a čerstvou krví nevlažená. No a Ragemoor aspiruje stát se poctivým zástupcem tohoto žánru.

Na svědomí ho má Comics Centrum, dvorní vydavatel Hellboye, které nedávno přineslo pro mnohého kultovní Drsnou školu, stejně jako dva booky z úchylné pulpové série Goon. Ragemoor je na rozdíl od zmíněných počinů někde jinde. Je to čistokrevný horor, který sice nehýří v Česku megalomansky profláknutými a stále dokola vydávanými jmény, či solidním PR zázemím v podobě filmových zpracování a už vůbec není ikonický jako komiksovým mainstreamem uctívaní mnozí superhrdinové. Ragemor má „jen“ atmosféru dobrého hororu a solidně vystavený příběh o mikrosvětě žijícím ve zdech jednoho hodně pochmurného a ještě více podivnějšího stavení. Zámku, který jak se zdá, žije svým vlastním životem a tím pádem ovlivňuje osudy svých obyvatel.

Celá kniha, kterou Komiks Centrum vydává ve dvou provedeních (standardním a luxusním sběratelském) se skládá ze čtyř sešitů s navazujícím dějem. Bez mučení se přiznám, že když jsem si přečetl ten první, v němž návštěva bratra a „neteře“ šíleného pána Ragemooru uvede do pohybu sled událostí, pomyslel jsem si „Hm, nic moc.“ Klasická představovačka sídla, které podle báchorek vyrostlo z krve pohanských obětí, chamtivost předcházející pád (nebo nechutnou smrt), nic nového pod sluncem. Černobílá kresba slušně vykresluje temnotu a beznaděj, o které se zde spíše mluví, postavy mají lehce karikaturistický nádech a nejedním panelem se blýskne i neskrývaná nahota.

Teprve v druhém příběhu se začínají tajemství Ragemooru postupně odhalovat a čtenář, společně s novým pánem sídla jehož podzemí ukrývá opravdu nehezké překvapení začíná konečně chápat, že tato stavba není jen další „tajuplný hrad v Karpatech“. Což se koneckonců bezezbytku potvrdí v následující kapitole, kde jsou očekávaná hororová klišé obrácena naruby, příběh získává nový rozměr a čtenář už nemá šanci, stejně jako obyvatelé Ragemooru tento svébytný zámek opustit.

Čtvrtá kapitola pak už „jen“ graduje, nitky příběhu se sbíhají v úderné, místy lehce nechutné finále v němž není místo pro přílišnou romantiku, byť po ní hlavní hrdina knihy tak zoufale, až fanaticky touží. Všechna tajemství jsou odhalena a slůvko klišé zde není na místě. Stejně jako jednoznačné černobílé vnímání dobra a zla. A právě zde ukazuje Ragemoor svou největší sílu. Finální tečka je jen logickým spojením kruhu, který by neměl být uzavřen. Ragemoor není klasickým strašidelným domem, Ragemoor je něco víc. Je místem, kde bloudí duch H.P.Lovcrafta, který se krví podlitým zrakem zadíval k temné, hvězdami ozdobené obloze.

Když jsem bral tuto celkem útlou knížku do ruky naivně jsem si myslel, že půjde jen o klasický duchařský, nebo jinak strašidelný příběh, kterých jsem již přečetl tucty. Ragemoor mě svým způsobem překvapil. Ne, nejedná se o nic bombastického, co vám z paranormálních příčin vykloubí sanici a svět se náhle stane opravdu jiným místem k žití, než jste si doposud představovali. Jedná se o poctivý horor, který je skvělým zástupcem svého žánru. Krátký, úderný zbytečně nenatahovaný, který má co říci a s tím i potenciál čtenáře několika twisty zaskočit. A jako takový určitě stojí za vaší pozornost.

VIDEO TRAILER KE KOMIKSU