Autor: Robert Kirkman
Kresba: Charles Adlard
Překlad: Martin D. Antonín
Počet stran:136
Cena: 299 Kč
Vydavatel: 8.6.2013 Crew

Poslední panel sedmé knihy Živých mrtvých nemohl nikoho nechat na pochybách. „Ticho před bouří“ definitivně skončilo, sadistický krypl Guvernér ve věži tanku káže: „Všechny pozabíjet!“ a tlupu hrdinů, která se v předchozích sedmi knihách formovala dohromady, čeká nemilosrdná řežba.

Ano, tentokrát to bude válka. Tentokrát ne proti „Kousákům“, jak se v tomto postapokalyptickém světě přezdívá zombiím, ale proti lidem, zmanipulovaným parchantem, který se během posledních tří knih vyprofiloval nejen v brutální zlo, ale dokonce si i vysloužil knižní novelu mapující jeho „zrod“ a události vedoucí k místu, kidy se poprvé objevil v této komiksové sérii.

Ono to vlastně není nic nového. Stačí se podívat na Romerův slavný Úsvit mrtvých, kde finální katarzi v obchodním domě, v němž našla útočiště skupinka uprchlíků před zombie apokalypsou, má rovněž na svědomí banda zdivočelých motorkářů. Možná nebudu daleko od věci, s myšlenkou, že právě tento zvrat filmové zombie klasiky snad stojí za událostmi v této knize. Guvernér, který přežil sadistickou odplatu mučené Michone (jak to je obsahem úvodu tohoto booku) touží po pomstě, stejně jako po bezpečném útočišti vězeňského komplexu, který již nějakou dobu obývá Rick a jeho společenství. Bylo to již řečeno v samotném úvodu.  „Ticho před bouří“ definitivně skončilo (recenze minulé knihy ZDE) a postavy na obou stranách barikády, kterou tvoří trojitý plot věznice a zástup nemrtvých na něj dotírající, čeká nemilosrdná řežba.

Pravda je, že s příchodem postavy Guvernéra Robert Kirkman ve své „zombie telenovele“ neskutečně přitvrdil. Již od „návštěvy“ Ricka a Michone v jeho městě Woodbury, konkrétně ve chvíli, kdy jeho mačeta definitivně změnila život hlavního hrdiny (o tom se dočtete ZDE), bylo jasné, že hrátky ve stylu „hlavní hrdina se lstí dostane z nebezpečné situace a jede se dál“ tady nehrozí a série tak nabrala nový směr. Směr, v němž jsou zombies „jen“ nebezpečnou kulisou a ten skutečný hnus se ukrývá právě v lidech. Guvernérovy hrátky s Michone a její, již zmíněná, pomsta (na komiks opravdu slušná sadistická porce), tento trend jen potvrdili. A osmý book? Je možné, že z toho vám možná „spadne brada dolů“. Je to maso? Ne. Je to víc než jen maso. Kirkman se prostě rozhodl své čtenáře šokovat a tak to prostě udělal.

Svým způsobem tato kniha slouží jako masivní předěl, který reklamní agenti vystihují rádi slovy: „Už nikdy to nebude takové, jako dřív!“ Je samozřejmé, že tato „válka“ zasáhne do osudů nejednoho z oblíbených hrdinů a taky je samozřejmě jisté, že v ní asi někdo umře. To není spoiler, to je logická dedukce, která každému fandovi série musela být jasná už ve chvíli, kdy dorazil jednooký a jednoruký Guvernér s tankem a armádou obyvatel Woodbury. Hrdinové této komiksové série totiž nenosí pláštěnku a celkově tak nejsou super. Musí se tedy spolehnout na zbraně z vyrabovaného stanoviště národní gardy a na své různé schopnosti a umění bojovat. A samozřejmě taky čelit strachu. A zraněním. Tito hrdinové, protože nejsou super, totiž krvácí. I když pravda, jeden téměř zázračně vyléčený průstřel břicha, mě při čtení trochu zarazil. Ale nebudeme se v tom pitvat...

Nic už nebude jako dřív. Finále knihy, která obsahuje sešity 42 až 48 originální série má v sobě něco z beznaděje života přeživších na nehostinném místě, které kdysi bylo jejich domovem. Má v sobě i kus smutku a samozřejmě i krutosti světa, která se v tomto případě neskrývá pod povrchem, ale díky extrémní situaci, směle exhibuje. Má v sobě i kus morálního uvědomění, že byť se často a rádi nazýváme lidmi, dokážeme se chovat jako zvířata. Z různých důvodů, samozřejmě. „Ticho před bouří“ definitivně skončilo, tohle je válka. Válka ve které se neberou zajatci. Osmá kniha se dá bez nadsázky značit jako jeden z vrcholů celé série. A jako taková, nesmí v knihovničce žádného fanouška chybět. A to nejen kvůli koláži na předních stranách jednotlivých booků, které, když si je položíte do řady vedle sebe, tvoří již poměrně dlouhý, v tomto případě osmidílný (pravda v několika případech trochu nešetrně osekaný) obrázek