Autor: různí
Překlad: Michaela Macková
Počet stran 336
Cena: 890 Kč
Vydavatel BB Art 19.6.2013

Indiana Jones je nesporným fenoménem. Má na svém kontě několik filmů (více o tom ZDE), lavinu reklamních předmětů, nějakou tu počítačovou hru, knihu a samozřejmě i hromadu komiksů.

Mnohé z nich již v Česku vyšli v podobě BB Artovských omnibusů. A to jak moderní (první dva omnibusy recenze) tak i klasické sešitové řadovky, které se objevily s úspěchem Dobyvatelů ztracené archy. Toto je jejich třetí kniha, obsahující souhrnné vydání řadových sešitů 25 až 34, plus jako bonus komiksovou adaptaci třetího filmu Indiana Jones a poslední křížová výprava. Jo toho co v něm hrál Connery. (recenzi na první Omnibus z této řady ZDE)

Takže nic nového pod sluncem. Systém je stejný jako v předchozích dvou knihách, v nichž nejakčnější a současně nejznámější archeolog na světě šmejdí všude možně, aby pobavil své velice početné publikum dobrodružnými eskapádami, porážel nepřátele nahlavu, dostával se ze zákeřných pastí, usilujících mu mnohdy lehce bizarním způsobem o život a občas se i potkal s věcmi, kterým se lidský zdravý rozu většinou vzpírá uvěřit. To, pochopitelně, nebude chybět ani zde. A řeč není jen o zmíněné filmové adaptaci, v níž se Indy „junior“ vydává se svým fotříkem po stopách svatého grálu.

Knihu otevírá kraťas, tedy uzavřený příběh Není nad zlato, zabírající svým obsahem pouze jeden sešit. Taková úvodní jednohubka motající se kolem bájného El Doráda se slušnou pointou vyčnívající ze spousty dobrodružného klišé v podobě padouchů, kteří chtějí Indyho donutit ke spolupráci v hledání Inky schované hromady zlata. Druhý příběh už je obsáhlejší a na prostoru dvou sešitů Indiana společně s vnučkou slovutného Buffala Billa (pokud vás o něm něco zajímá, dočtete se to ZDE) cestují do Ruska, najít ukradené zlaté zbraně. A právě tomuto příběhu nechybí ona kouzelně naivní atmosféra, během které se sice dějí hovadiny, které vás však baví číst. Ruští kozáci, bolševici, pokus o rozčtvrcení Jonese, skalní pevnost, padouch vyzbrojený kozáckým bičem... je toho na pár stránkách nahňácáno spousta, pochopitelně v duchu klasické brakové literatury, která se neohlíží na logiku, ale hlavně na dobrodružnou atmosféru, kterou je postava Indiana Jonese obklopena.

A nejinak je tomu i v dalších příbězích. Hned po výletu do Ruska čeká Indyho další, tentokrát do Íránu, kde má stát tajemná věž vzlyků s “mágem“ toužícím uvrhnout svět do zkázy, a vzápětí se zamotá do šlamastiky kolem čínské mumie, kolem které se motají jak mafiánské čínské Tongy (Tong je čínská obdoba japonské Yakuzy), tak i IRA a která nakonec vyvrcholí dalším výletem. Tentokrát do Číny, ve společnosti irského ranaře se kterým by si nezadal ani další výtvor osmdesátých let, Rambo. Tento příběh V křížové palbě, zabírající dva sešity, je spíše než dobrodružstvím ve stylu Indiana Jonese akční řežbou s Indiana Jonesem.

A trochu netradiční, vymykající se ze zaběhlého Jonesovského konceptu, je i další příběh Lov na velkou zvěř. Indy se zamotal do záhady kolem legendy o Bigfootovi (americká obdoba sněžného muže Yetiho) aby zjistil, že za zdáním nadpřirozeného může být zcela přirozené svinstvo. Ovšem nelámejme nad mystičnem hůl. Historka Dvojí hra, rozprostírající se na ploše tří řadovek, lehounce navazuje na Věž vzlyků a Indy si to zde rozdá s mágem v téměř supermanovské pláštěnce. Inu komiks se nezapře. Ze země lezou kostlivci, amulet je smrtící zbraň, svůdná zlodějka zase klasické fémme fatalle a  maják u britských ostrovů se stane místem, kde se probouzejí čarodějné síly. Zkrátka naivní, nenáročná klasika dýchající lehkou nostalgií komiksové scény poloviny osmdesátých let (konkrétně se jedná o leden 1985 až březen 1986), kdy byly tyto komiksy na pultech obchodů.

Zbytek knihy pak již vyplňuje komiksový přepis třetího filmu s Indiana Jonesem, vytvořený v roce 1989, tedy tři roky po posledním sešitu reprintovaném v tomto svazku, což je vlastně úplně jedno. Dobrodružství Indiana Jonese si na přílišnou chronologii děje moc nepotrpí. Klasická komiksová zábava vyhecovaná úspěchem filmové předlohy si na nic nehraje a vlastně ani nepřináší nic objevnějšího než nekomplikovanou zábavu, plnou rozmanitých (pro současného čtenáře možná přeplácaných) dobrodružství, hlavně pro nostalgiky. A právě v tom má své kouzlo, maskující fakt, že většina příběhů je vlastně jen donekonečna se opakující recyklát koktejlu namíchaným Lucasem v Dobyvatelích ztracené archy. A jelikož je Indiana Jones skutečně nesmrtelný, tak ten funguje dodnes.