Kresba: Darick Robertson
Překlad: Darek Šmíd
Počet stran: 144
Cena: 399 Kč
Vydavatel: 5.6.2013 BB Art

Na šíleném, politickou zvůlí a jinými prasárnami těžkého kalibru prolezlém světě Transmetropolitanu je krásné, že se v něm může stát téměř vše. Skoro jako v České republice našich reálních dní.

A mnoho dalších paralel samozřejmě následuje včetně práce médií, která vylizují řitní prostor toho, kdo je zrovna u moci. Koho chleba jíš, toho píseň zpívej.“ Investigativní a monstrózně ujetý novinář Spider Jerusalem nezpíval a tak v posledních knihách „dostal“ po nevymáchané tlamě. Je tudíž na volné noze a etika, která mu stejně nikdy neříkala pane, se ho již netýká.A že bude o čem psát. V ulicích začíná řádit tajemný střelec a navíc se na město žene ničivá bouře.

Warren Ellis se podobně jako jeho hrdina s ničím nesere. Book pro Spidera a jeho ohavné asistentky (ta blonďatá má pořád „ohavně“ krásné kozy) začíná ranní kocovinou, po které přichází apokalypsa, během které se ulice novinářské čtvrti vylidní, média si dají nucenou dovolenou a význam slov „zákon a pořádek“, nebo „pomáhat a chránit“ nahradí pojem „chlupatá chřipka“. Skvělá souhra „náhod“ pro shluk písmen, slov a vět, které by mohli veřejnosti otevřít oči. A stejně tak i skvělá souhra „náhod“ pro horečnatou činnost v zákulisí, kam veřejnost a oficiální média nedohlédnou. Prezident má radost. Všechno klape podle plánu.

Paranoia prostoupená celou sérií zde čile šplhá ke svému vrcholu. Čeho všeho je prezident schopen, při sbírání politických bodů spojených s oblibou davu? A co na to Spider? Jeho nemoc se rapidně zhoršuje. Stane se dementem neschopným udržet myšlenku a vlastní moč? Cynismus, drsnej nadhled, sarkasmus, stejně jako předivo konspiračních teorií protéká všemi stránkami. Včetně okázalé neúcty k autoritám. Hlavně těm, označovaných médii jako politické špičky. Není divu, pojem „korupce moci“ je zde náležitě demonstrován a pohled na reálné zpravodajství (obzvláště v těchto dnech, kdy píši tuto recenzi – konec června 2013)) bez obalu dokazuje, že se mu dobře daří i v realitě našich všedních dní.

Rozjetá a pozvolna vrcholící série Transmetropolitan (více o celé sérii se dočtete ZDE) přináší ve své osmé knize se Spiderovými slovy: „Smáznu tomu parchantovi úsměv z tváře!“ i příslib finále, v němž se sjetý „David“ definitivně postaví mocí opojeného a moci si užívajícího Goliáše mávajícího v distopické vizi blízké budoucnosti, americkou vlaječkou a dosavadní vývoj děje dává tušit, že to bude asi pořádné maso. Mnohem zkaženější a většími svinstvy prolezlejší, než je to v potravinových řetězcích, na které tak vehementně poukazuje potravinový inspektor z Novy. Mimochodem, včera se objevila zpráva, že tomuto pranýřování se „těší“ jen vybrané řetězce. Co dodat. Mediální svět je taky pěkná žumpa.

Transmetropolitan je ve své jednoduché podstatě dílkem nadčasovým. Mnohé z odkazů, postřehů a ran pod pás, kterými se pod záštitou blízké budoucnosti (likvidující nutnost politické korektnosti) ohání, jsou nadčasové a aplikovatelné na jakoukoliv situaci. Prezidentovo objímání malé holčičky, které bouře vzala střechu nad hlavou se příliš neliší od nedávných návštěv politiků v zaplavených oblastech (o výběru novinářů, kteří se s nimi smí proletět ve vrtulníku, nemluvě), tajný prodej informací, či likvidace, nebo využití kompromitujících důkazů, je již obehranou písničkou a na slovech „komiksového“ prezidenta „Ale, hubu drž! Prezidenti nadávali do debilů na mikrofon, co svět světem stojí,“ taky něco bude. Naše současná hlava státu jemnocitem rovněž příliš neoplývá. Obzvláště, co se kontaktu s novináři týká.

Je to zkrátka „veselý svět“ Ten komiksový, v Transmetropolitanu, stejně jako ten náš. Ellis přesně a neompromisně v kulisách s nádechem sci-fi, nastavil zrcadlo realitě. Zrcadlo, v jehož sarkasmem zbarveném odrazu se má možnost mnohý poznat. Včetně těch, o kterých autor, v době kdy psal tento komiks, neměl samozřejmě ani potuchy. Chcete další důkaz o kvalitě této série? Myslím, že není třeba.