Star Wars Omnibus: Rise of the Sith
Autor: různí
Překlad: Jitka a Tomáš Jeníkovi
Počet stran: 456
Cena: 990 Kč
Vydavatel: 27.3.2013 BB Art

Popkulturní fenomén Star Wars se už dávno stal součástí i české komiksové kultury. Samozřejmě ne takovou měrou jako třeba na západě, ale díky pravidelně vycházejícím komiksovým sešitům od Egmontu, a především díky macatým omnibusům od BB Artu, se rozhodně nedá říci, že by se po komiksové stránce v případě Hvězdných válek rozprostírala v Česku nehostinná poušť jako na Tatoonii.

Minulý Omnibus zabrousil do úplných SW počátků, tedy do dob, kdy se po úspěchu prvního filmu z první trilogie spustilo masové šílenství a na legendární epizodu 4 navázaly další a další komiksové příběhy se značně naivní, ovšem pro nostalgiky kouzelnou atmosférou. Tento, nový omnibuse se rovněž vrací do počátků. Tentokráte však do počátků před epizodou jedna, tedy do dob, kdy mistr Jedi Qui-Gon Jinn cvičí svého padawana Obi Wan Kenobiho, temná síla sbírá sílu k vzestupu a Sithové zákeřně doufají v převzetí moci. Název omnibusu „Vzestup Sithů“ je tudíž všeříkající.

Příběh, který ho otevírá je spíše takovou „rozcvičkou“. Qui-Gon Jinn a Obi Wan  plní úkol na luxusní lodi nezadržitelně se propadající do atmosféry, která má na palubě nejednoho pasažéra s nejedním svinským úmyslem. Nic zásadního zde není, jedná se spíše o nahodilou detektivku, která navíc ani nedisponuje příliš detailní a realistickou kresbou. To druhá historka Poslední vzdor na Ord Mantellu, je již jiný kafe. Mistr s učedníkem se v ní střetnou s falešným rytířem Jedi, který si libuje v ovládání mysli a na vzdálené planetě odhalí celkem špinavou konspiraci v níž hraje roli obchod s otroky a nerostní zdroje planety. A právě v tomto bodě Omnibus svého čtenáře chytí a nepustí. Temná síla, která se stará o rozruch a hrozí expanzí, začíná prostupovat celým univerzem. V mnoha podobách.

Různě dlouhé povídky, které niha obsahuje, totiž neskáčou, jako blechy, napříč časovou osou rozlehlého SW univerza (jako například časopisový projekt Egmontu), ale soustředí se na dobu, zhruba třicet (plus nějaké roky navíc) před bitvou u Yavinu, kde, jak každý pravověrný fanoušek Star Wars ví, byla zničena první Hvězda smrti (pro neznalé finále prvního SW filmu). Čtenář se tak v jednotlivých povídkách setká s lovkyní Jediů Aurrou (navíc zde bude svědkem jejího zrodu), pochopitelně s radou Jediů, tehdy prosperujícího mocného řádu střežícího pořádek v galaxii, Jabbou Huttem a pochopitelně hlavně s Darth Maulem (ikonickým zlem epizody jedna), který se jako hlavní tahoun tohoto špalku, ksichtí z obalu této více než čtyř set stránkové knihy.

Ten do děje vstupuje už ve čtvrtém, poměrně epickém příběhu Rada Jediů: Vyhlášení války, v němž rytíře strážící klid a mír galaxie čeká regulérní řežba proti tutově zeleným a ještě tutověji agresivním agresorům. Četné záblesky světelných mečů budou tentokrát připomínat opravdu velkou diskárnu. Nitky zezadu tahá, jak jinak, senátor Palpatin a od této chvíle Omnibus skutečně působí dojmem regulérní předehře k epizodě jedna. Obzvláště, když posledním zářezem knihy je příběh Darth Maula, odehrávající se bezprostředně před blokádou Naboo, kterou film Skrytá hrozba začínal. Sithský učedník v něm má dostatečně zpacifikovat zločineckou organizaci Black Sun, aby nenarušila plány lorda Sidiouse. Jaké, je díky přicházející blokádě a událostí z filmů, zřejmé.

Tomuto vyvrcholení celé knihy předchází neméně epický příběh Předehra k povstání. Příběh jediho Ki-Adi_Mundiho, který se ve zjitřených časech, prorokujících nadcházející konflikt snaží zachránit svou dceru, jež se zapletla do husté sítě intrik spojených s republikou a obchodní federací týkajících se odlehlé planety Cerea má slušnou hloubku, emoce a autora s českými kořeny. Právě na jeho případě je hmatatelně vidět, jak komiks umí rozšířit a ještě více zplastičnit už tak rozlehlý svět Star Wars. Mnohé postavy, kterých by jste si ve filmu ani nevšimli, tak získávají vlastní, slušně vykreslenou osobnost, aby pak mohli v dalších příbězích žít dál svým vlastním životem. Ostatně rytíř Ki se zde dočká ještě jednoho kraťasu vyprávějícího o jeho mladých letech.

Sympatické na této knize je, že třeba na rozdíl od prvního Omnibusu Stíny impéria slušně vykresluje jednu celou éru spojenou s filmovou řadou. Novodobou éru předcházející druhé trilogii. Díky tomu působí slušně kompaktním dojmem a je nádherně „čitelný“ i pro člověka, který se ve vodách fenoménu SW necítí jako ryba ve vodě.   Pro všechny fanoušky Hvězdných válek je tato kniha povinností a měrou vrchovatou si jí stoprocentně užijí i čtenáři jejichž vědomosti jsou omezeny pouze na filmové SW, kteří se tak mají možnost seznámit i s dalšími postavami známými hlavně z knih a komiksů. Což je její nevětší síla. A jak každý pravověrný rytíř Jedi ví, síla ve Star Wars hraje opravdu velkou roli.