Lucifer: The Divine Comedy
Autor: Mike Carey
Překlad: Štěpán Kopřiva
Počet stran: 192
Cena: 589 Kč
Vydavatel: 18.6.2013 Crew

Existují věci mezi nebem a zemí... třeba Bůh. Nebo Lucifer. Andělé. Cherubové. A pak taky hromada dalších mystických a spirituálních podivností. Třeba oživlé tarokové karty Basanos. A ještě něco. Předem malé varování. Tuto komiksovou knihu nečtěte jako první v řadě. Mohli byste se totiž ztratit. V Luciferově vesmíru...

Je to tak. Už skvělá komiksová série Sandman nás poučila, že Lucifer, sám o sobě, ani náhodou nevypadá jako pokřivené, na první pohled odporné zlo, ale spíš jako sympaťák s elegancí a touhou po nezávislosti. Proto taky odešel z bran pekelných a po nějakých těch peripetiích se mu podařilo vytvořit si svůj vlastní vesmír v němž může každý žít jak chce, podle své svobodné volby. Absolutní demokracie? No, to asi ne, nějaké háčky to má. Není povoleno kohokoliv uctívat. Výsměch nebesům a dogmatické víře? Rozhodně. Není divu, že přijdou problémy.

Postsandmanovskou komiksovou sérii Lucifer rozjelo před nějakými lety, spolu s podobně laděnou sérii Smrt, vydavatelství Netopejr, jehož vydavatelská politika (sem tam něco hodíme na pulty) zcela jistě žádného čtenáře příliš nepotěšila. Obzvlášť v případě hodně provázaného Luciferova příběhu, který je nejlépe číst pěkně najednou. Třetí kniha vyšla někdy v roce 2011 a s každým přibývajícím měsícem se zdálo, že Lucifera potká vydavatelská smrt. Podobně jako taková smrt potkala „Smrt“ v podobě série, jež se v Česku dočkala pouze dvou knih, z nichž ta poslední vyšla v roce 2012. A tak se, do věci, jako v případech jiných Netopejřích sérií (např. Mýty), vložilo vydavatelství Crew a Lucifer se konečně dočkal čtvrté knihy, společně s příslibem pravidelného vydávání dalších. A spolu s nimi i smrti, tentokrát té „sandmanovské“ v podobě celkem roztomilé mladé holky, která v ní hostuje.

Není kouře bez ohýnku a stejně tak ani není bitvy bez smrti. A o Luciferovo universum začíná zuřit bitva. Nemilosrdná bitva v níž se zajatci neberou. Oživlé tarokové karty dokážou být pěkně zákeřné, Jitřní kníže zažije pocity Promethea se spálenými křídly, kříženec temnoty a světla se snaží zabránit smrti nesrmrtelného a pekelní psi čichají čerstvou stopu pýchy, která předznamenala pád. K tomu si přidejte fragmenty odvěkých biblických šarvátek zakomponované do aktuální současnosti, mýtické artefakty a osobnosti vyplňující (či toužící vyplnit) jeden vesmír popírající přirozený řád věcí a samozřejmě plánovaný zrod něčeho nového. Něčeho, co bude, podobně jako mnoho věcí v tomto komiksu, nad běžné lidské chápání. Ne, čtvrtá Luciferova kniha není rozjuchaný čtyřlístek pro malé čtenáře ulítávající na veselém obrázkovém čtení.

Božská komedie je komplet osmi sešitů  (Lucifer 21 až 28) originální řady, které obsahují dva masivní příběhy Ráj a Očistec v nichž se odehrává základní dějová linie, jež se ve vší prostotě dá charakterizovat pořekadlem „Pýcha předchází pád“ a oblíbeným klišé sportovních filmů, jak se rek, který dostal na hubu drápe zpátky na vrchol. Motiv jako v Rocky trojce, jen s tím rozdílem, že tu nelítají pěsti, ale intriky spřádané mezi nebem a zemí. Ve své podstatě je to takhle prosté, ovšem obalené biblickými citáty, přemírou podivných postav, tajemnem mystiky a sbíhajícími se nitkami z předchozích knih a sešitů, to v konečném důsledku tvoří hutné čtení plné paralel nejen ke křesťanské víře, ale i k legendám a biblickým událostem.

Nebudu asi daleko od pravdy, když napíšu, že pravověrný fláterník by si asi na tomto komiksu moc nepochutnal. Při představě Lucifera jako sympaťáka, který je akorát tak trochu svině, by se nejspíše několikrát křižoval během četby každé stránky.  A to i přes fakt, že tento komiks spíše než kritiku, či útok na církev (kterou ani náhodou není) patří spíše do žánru temné fantasy. Podobně jako třeba Imagika od Clive Barkera.

Božská komedie v této knize přichází s několika milníky zásadními pro celou sérii. Něco zahyne, aby se něco mohlo zrodit, zrod něčeho jiného je zase podmíněn smrtí těch, kteří o zrod usilovali a něco nemůže zemřít, ani kdyby stokrát chtělo. Božská komedie je rozmanitá a nevyzpytatelná jako podstata Luceferova vesmíru. Není začátkem, ani koncem, stejně jako odvěká koexistence nebe a pekla nejsou jen dílčím časovým úsekem. Přišla po Flirtování se zatracenými a po ní bude následovat Peklo. A jedno je celkem zřejmé. Pod Crewavými křídly se tohoto „Pekla“ dočkáme mnohem dříve, než když se o Lucifera staral Netopejr. Šeststošestašedesátkrát amen, obrácený vzhůru nohama.