Autor: Midam
Kresba: Midam
Překlad: Kateřina Boháč
Počet stran 48
Cena: 149 Kč
Vydavatel: 10.6.2013 Crew

Název hlavního hrdiny a současně komiksu snad někomu může evokovat rozkravenou komedii „Nekecej a pádluj“. No, tak tento film nemá s komiksem o kterém bude v následujících řádkách řeč vůbec, ale vůbec nic společného.

Už podtitulek prvního alba Ďábelské hry napovídá, že následovných 46 barevných stran bude prosycen hrami všeho druhu.

Počítačovými, samozřejmě, které tvoří většinu životní náplně desetiletého kluka se zelenou basseballovou čepicí s nápisem Kid. Ten pak třeba s počítačovou help lajnou řeší, jak se dostat z pasti plné krys, zjišťuje, že chování některých hrdinů mu může vynést obdiv šmačné kamarádky, či dojde k názoru, že stařecký třas rukou jeho dědy může být mocnou výhodou hraní akční gamesky, kdy voják má postřílet vše živé ve svém dosahu. Jasně, asi vám už došlo, že v tomto případě se nejedná o klasický komiks ve stylu Batmana, ale o souhrnné vydání většinou celostránkových stripů sloužících s pobavení. Červené jelito se slunečními brýlemi, vytahující své jojo je celkem cool záležitost.

A pokud jste alespoň trochu načichlí herními konzolemi, či automaty, bavit se budete určitě. Jednotlivé frky se točí kolem gamesek všeho druhu a tak budete jako oranžový králík poskakovat prostorem a sbírat body, abyste pak mohli excelovat na hodinách přírodopisu, navštívíte hernu, kde se třást, či kopat do automatů nevyplácí a dokonce i dojde na návštěvu peep show (to je fakt divná hra, taková hambatá) a taky pouť řitním prostorem. Je zřejmé, že autor Midam určitě nebyl počítačovým analfabetem, který si myslí, že Pacman je jen jiné označení po člověka učícího pejska „dávat pac“. Hádanka: „Je to malé, chlupaté a odpudivé. Co je to?“ Ne, plesnivé ravioli to nejsou.

Pod lakonickou zkratkou Midam se ukrývá Belgičan Michel Ledent, který začal svou dráhu komiksového kreslíře koncem osmdesátých let, stripy pro počítačový časopis Micro Systémes. Tři roky nato pak začal kreslit pro belgický komiksový magazín Spirou (pro každého Belgičana legendární mix krátkých příběhů, stripů, gagů a amerických komiksů) a právě zde se poprvé objevil Kid Paddle. A bylo vymalováno. Nostalgickou grafikou předpotopních počítačových her. Kid Paddle se brzy dočkal své vlastní série, která to dotáhla až do první desítky nejprodávanějších francouzských komiksů. Z toho jasně vyplývá, že Francouzi kromě žabích stehen ujíždějí i na gamesách. Viva la France. Tetris. Jo i na narážku na padající kostičky a jiné tvary, zde dojde.

Českého vydání této veleúspěšné stripové řady, která se ve finále dočkala i svého animovaného seriálu, se zhostilo vydavatelství Crew. Není divu, crewácká vydání Garfielda patří již mnoho let k nejúspěšnějším titulům vydavatelství. Čeká tak caparta jehož světem se staly počítačové hry podobný osud? Možné to je. Pařanů a lidí, který se chtějí bavit je i v Česku dostatečně velké množství. Pro ně všechny je již v edičním plánu připraveno pokračování. Tentokrát s názvem Totální masakr. A poslední rada na závěr. „V návodu píšou, že kyklopa porazíš jen vhodnou zbraní. Ne, flétnu, ani síťku na motýly nezkoušejte.“