Autor: David Finch
Kresba: Richard Friend , Paul Jenkins
Překlad: Petr Zenkl
Počet stran: 208
Cena: 399 Kč
Vydavatel: 10.7.2013 BB Art

Temné děsy jsou další knihou obsahující několik prvních sešitů z Batmanova univerza po DC restartu v rámci události známé jako New 52. Po Detective comics (BB Art) a Batman (Crew), přišla tentokrát na řadu série Batman: Dark Knight.

To že DC vesmír prodělal svůj megalomanský restart jménem New 52 a všechny řady superhrdinských komiksů tohoto vydavatelství začaly vycházet od čísla 1, ví dnes v Česku, díky četným vydavatelským aktivitám, každý, kdo se o komiks alespoň trochu zajímá.

Stranou tedy nezůstala ani batmanova série Dark Knights (Batman: Temný rytíř). Ale zatímco mnohé ze sérií začaly vycházet úplně od samého počátku, přičemž redefinovaly celou podstatu superhrdiny (např. Superman: Lidé z oceli), v tomto případě je zřejmé, že Temný rytíř „nezapomíná“ na předchozí mytologii a dějové linie a jen se s prvním číslem své řady odpichuje od velké události a prostě jen pokračuje dál.

Tou událostí je hromadný útěch psychopatických, nevypočitatelných chovanců z Arkhamu, tedy blázince kombinovaného z vězením, který tvoří „domov“ pro většinu smrtelně nebezpečných super padouchů. Nyní o to nebezpečnějších, neboť jim v žilách proudí nějaké toxické svinstvo, jež je dělá silnějšími, agresivnějšími a navíc vygumovalo jejich strach spojený s pudem sebezáchovy. Zkrátka a dobře neznámá droga udělala z několika stovek psychopatů ještě silnější a brutálnější psychopaty s akutní potřebou zabíjet. Jasný job pro Batmana, potažmo všechny, kterým leží na srdci zákon, klid a pořádek v Gotham City. A z komiksového, pro restartovanou sérii, hlediska skvělá příležitost jak dostat do hry spoustu provařených Batmanových protivníků. Two-Facem počínaje, brutální mlátičkou jménem Bane, konče. Mimochodem, hromadný exodus chovanců Arkhamova ústavu, není nic nového. Přesně takto začínala i sága Knightfall, v jejímž finále drogou jménem Venom napumpovaný Bane přerazil Batmonovi páteř a udělal z něj mrzáka na kryplkáře. (o tom se dočtete třeba ZDE) Povede se mu něco takového i nyní???

O provázanosti s předchozím dějem před New 52 svědčí i další skutečnosti. Čtenář je nemilosrdně vhozen do světa, kde jsou už karty rozdány a tak po Gordonovi pase zvláštní agent FBI, který je přesvědčen, že policejní šéf svou spoluprácí s maskovaným mstitelem, porušuje zákon, tutově zelená Poison Ivy se nám nějak ocitla na druhé straně barikády a v boji proti zástupům nafetovaných psychoušů (doping je svinstvo) pomáchá nejen Bat rodina (Robin i s jeho dvěma ex předchůdci, či Batgirl, či Batman Outsiders), ale rovněž i někteří „kámoši“ z JLA. A tak kromě Flashe dojde i na ikonického Supermana. Jo, stihnou si s Batmanem dát po čenichu. Prvních devět sešitů série tak obsahuje skutečně všechno  A v tom nejlepším komiksovém duchu. Včetně metaforfózního Clayface, strach rozsévajícího Scarecrowa a rovněž i tajemné postavy bílého králíčka. Tedy rajcovní sexy roštěnky, která jako by ze stránek nějakého bizarního vydání Playboye vyskočila a která zcela jistě ještě neřekla své poslední slovo. „Hon si mě, Batmane.“

O vlivu nových pořádků New 52 svědčí rovněž několik věcí. Tou nejvýraznější je poslední devátý sešit, který navazuje na nedávno vydaný Soví tribunál (recenze ZDE). No, spíš doplňuje události, které se odehrají v očekávané druhé knize. Příběh jednoho ze Spárů (tedy zabijáků tajemného společenství spojeného mnoho let s Gothamen) působí dojmem předskokana pro nového padoucha nové Batmanovi éry. Podobně jako v případě zmíněného sexy králíčka. Sympatické rovněž je, že se batmonovské universum nevymyká linii dané v ostatních radách. Gotham tak pořád stojí před revitalizací iniciované Brucem Waynem, zmíněná Noc sov (která se pro českého čtenáře odehraje díky vydavatelství Crew koncem roku) zde rovněž tvoří součást děje a krátký výstup „Jokera“ neodporuje logice dané událostmi série Detective Comics (recenze ZDE). A to se počítá.

Batman Temný rytíř: Temné děsy je tak naprosto klasickým zástupce superhrdinského komiksu. Není sice postavený na úderném dokonale vypointovaném příběhu (v tom jsou Sovy lepší), ale v jednotlivých sešitech se pořád něco děje, což čtenáře posouvá dál a dál. U nás vychází hned v trojím provedení. Jednak jako klasická paperbacková kniha, potom v luxusnějším hardbackovém provedení a nakonec (poprvé v historii BB Artu) v luxusní, limitované edici. Takto bylo vydáno pouhých 52 sběratelských kousků (skvělá paralela k sérii New 52), vybavených zcela odlišnou vazbou a certifikátem. Pro sběratele zcela jistě lahůdka a příslib něčeho extra. Normální čtenář se tak musí spokojit jen s další Batmanovou sérií, která několik měsíců po originálním vydání, slibuje svou pravidelnost i v Česku. A to taky není zatraceně málo.