Autor: Garth Ennis
Kresba: Darick Robertson, Peter Snejbjerk
Překlad: Darek Šmíd
Počet stran: 192
Cena: 399 Kč
Vydavatel: 24.7.2013 BB Art

Představte si to takhle. Poté, co Batmanovi jeblo a ojel výfuk svého Batmobilu, rozdal si to i s ušní dírou svého komorníka Alfréda, který se zalehlým uchem rezignoval. Robin se zase zapletl s komunitou gayú a navíc vylezlo na povrch že si to jednou i s Batmanem a Catwoman rozdal při švédské trojce.... Mňau!

Tak takhle by to asi vypadalo, kdyby Temného rytíře napsal Garth Ennis, který se se svou nenávistí k superhrdinům ani trochu netají. Ostatně, byl to on, kdo udělal z Green Lanterna trotla, který nemá ani drobný na pivsona a svému hrdinovi Hitmanovi dovolil, aby svým „rentgenovým zrakem“ proluxoval kozy Wonder Woman. Ovšem, to jsou jen prkotiny na rozdíl od kousků, které předvádí ve své Bandě.

Banda, jak každý komu neunikl první book a úvodními sedmi sešity značně svérázné komiksové série je jednotka hodně jiných maníků, jež dozorují excesy superhrdinů, kteří obvykle nemyslí na nic jiného než na to, jaký kde udělat bordel, nebo opíchat cokoliv v dohledu. A taky hodně podivným způsobem zachraňovat svět. Nebo, když se to hodí, spáchat nějaký převrat. Či se prostě jen tak sjet a užít si super vodvaz. Tedy věci, které často nemohou zůstat bez odezvy. Zdiskreditování, či vydírání viníků je jen maličkost. Efektní likvidace (třeba spojená s výbuchem hlavy a postřikem okolí zbytky super mozku, tu jsou pro ty zlobivější. Jo, je to super, pokud máte rádi morbidní, značně politicky nekorektní humor.

A tak se temný rytíř změnil v technorytíře, kterého přepadla mocná nadrženost, Cat Woman ve dostatečně ojetou Škrabalku a Robin ve Šviháka. Jo, to je ten co se zapletl s homosexuály.  A to je jen začátek. Úchylný začátek, ale jen začátek. Pokračovat se bude v Rusku kam míří svině Ninočka s potřebou ukájet se vibrátory většími než je její stehenní kost. A taky zde úřaduje ex komunistický superhrdina, známý jako Párek lásky. Myslím, že i těm, kteří byli Bandou doposud nedotčeni, začínají chápat o co tady gou. A to ještě nepřišla řeč na to, že jeden ze způsobů jak zachránit náš svět, je pořádně vopíchat velký meteorit, který si k němu zamířil. A to pěkně nasucho, bez lubrikantu.

Druhá kniha Bandy se v podstatě skládá ze dvou masivních příběhů. První z nich (Nářez) je čisto čistě detektivní a pátrá se v něm, kdo zabil jednoho homosexuála. Ne, že by na tom nějak záleželo, ovšem něco se jako záminka k tomu aby se banda dala do práce a natrhla pár superhrdinských prdelí, najít musí. Ennis zde statečně parafrázuje batmanské komiksy a rozhodně nehodlá nikoho a nic šetřit.  A tak dojde i na čerstvé hovno v bat – jeskyni. Stejně jako na termín Homordina. Ten v superhrdinských komiksech nenajdete.

Druhý  s názvem Skvostná pětiletka je již o něco akčnější a Banda v něm cestuje do ruska, kde ex superhrdina  jež kdysi bojoval za pracující lid a záchranu komunismu vaří boršč a jeho kryptonitem jsou velké kozy způsobující masivní erekci. Taky se zde chystá pěkně nechutná hra v níž mají své místo vybuchující superhrdinové, jeden odřezaný ksicht a taky jeden opravdu bombastický vibrátor. Takže samé, pro tento komiks typické, věci. Prostě Ennis urvaný ze řetězu, který si dělá opravdu co chce.

Jedno je ale fakt. První kniha s úvodem do děje, v němž se rozjížděly nitky příběhu a mladá superhrdinka toužící vstoupit do super týmu musela vykouřit jeho hetero členy, působila přeci jen více kompaktním dojmem. Jako jedno hodně velké a taky hodně úchylné vyprávění. Což o to, tyto dva příběhy jsou neméně úchylné, ovšem díky jednotlivým uzavřeným pointám spíš působí jako jednohubky, které celkový děj neposouvají nikam dále. Navíc děj se převážně soustředí na leadera týmu Řezníka a hlavně jeho eléva pana Huggieho. Zbytek je jen kompars. O dalších postavách ani nemluvě. Což je škoda. Osobně mi rovněž moc nechutnala výměna kreslířů v druhé polovině knihy... no stane se.

Ovšem nemá smysl lámat hůl, překousnout párek lásky vejpůl, či hodit sperrmatickou flintu do žita. Banda je prostě nářez a určitě se objeví i třetí kniha, která se snad k osudům dalších postav načrtnutých v první knize, vrátí.