Kresba: Brian Bolland, Doug Mahnke
Překlad: Richard Podaný
Počet stran: 132
Cena: 499 Kč
Vydavatel: 31.7.2013 Crew

V mnohaleté historii Batmanových dobrodružství se objevil nejeden vysoko ceněný kousek, který se postupem času vyprofiloval v kultovní komiksový book.

Patří sem třeba Millerův uctívaný Návrat temného rytíře (recenze ZDE), nebo třeba Smrt v rodině, která dostala pod kytičky (alespoň na čas) Robina s pořadovým číslem dva (více o tom najdete TADY). A patří sem rovněž i Moorův Kameňák.

Český čtenář si tento sice krátký, ale zato zatraceně kultovní komiks mohl černobíle užít již v roce 1997, kdy vyšel na pokračování v rodícím se magazínu CREW (více o tom ZDE). Úderná, neskutečně promakaná story, v níž je čtenář svědkem hned dvou zásadních Batmanovských milníků, kterými jsou osvětlení zrodu Jokera a konec kariéry tehdejší Batgirl patří po právu k tomu nejlepšímu, co je ve světě komiksů s Batmanem ke čtení a proto není divu, že se nakladatelství Crew rozhodlo staré (a co si budeme říkat, tváří v tvář takovému kultu, nedokonalé) vydání oprášit, a vypustit mezi současné čtenáře. A tentokrát v podobě vymazleného booku.

Jenže, jak již bylo řečeno, Kameňák, veliký svou kvalitou a pověstí je hodně malý svým rozsahem. CREW se tedy rozhodla, že svůj nejnovější vydavatelský počin s „netopýrem“ obohatí ještě o jednu story. A výběr byl opravdu znamenitý. Příběh Muž, který se směje totiž moderně parafrázuje Jokerův první výskyt v Gotham City, který se ve skutečnosti odehrál v komiksu Batman 1, z roku 1940 (více o tom ZDE). Moderní verzi prvních Jokerových vylomenin má na svědomí Ed Brubaker (např. Criminal) a je třeba s povděkem konstatovat fakt, že ten ctí starou předlohu. Joker se tak uvádí ve velkém stylu s plánem zavraždit přesně o půlnoci jednoho z místních zbohatlíků a zatím ještě zkušenosti sbírající Batman startuje po jeho stopě lemované mrtvolami s rozšklebeným ksichtem. Celý příběh tak působí jako pokračování Millerova Roku jedna. A to se cení.

Zhruba v polovině příběhu se pak Brubaker od jednoduché historky o vraždícím klaunovi ze čtyřicátých let odpoutává a jde si svou vlastní cestou, nicméně nezapomíná na odkazy (mj. i na Kameňák) a drobné vtípky („Před časem jsem se v Dailly Planet dočetl o nějakém Super-Manovi...“), čímž svou story umě kloubí s celkovou mytologií DC universa. Samo finále sice již nepatří k těm nejoriginálnějším, přesto však Muž který se směje je dokonalým předskokanem  k již zmíněnému Kameňáku, vybaveném předmluvou Tima Saleho (např. Batman Dlouhý Halloween) a dovětkem Briana Bollanda, jež má na svědomí jeho kresbu. A nejen to.

Kameňák v tomto podání totiž přichází s novým coloringem, což český čtenář nemá moc šancí ocenit. Vydání v magazínu Crew bylo totiž černobílé. Oproti americkému originálu se však změnily sypé barvy ve studené odstíny pasující více k pochmurnému příběhu a lahůdkou jsou vzpomínkové sekvence v nichž je barevně vypíchnuto jen pár věcí... ano podobně jako holčička v červených šatech v Schindlerově seznamu. Oproti prvnímu vydání se změnil i český překlad. A samozřejmě i kvalita. Papírem počínaje, tiskem konče.

Posledním kouskem v této knize je kraťas Dobrý člověk ještě žije. Ne, Jokera v něm nenajdete. Přesto je jeho výskyt v této útlé, ale namakané knížečce zcela opodstatněn. Jeho autorem je již zmíněný Brian Bolland, který se rozhodl napsat krátký vypointovaný příběh o jednom z Batmanových fanoušků. Mimochodem i ten zažil před nějakým tím rokem svou černobílou premiéru v magazínu Crew.

A tak nám Kameňák konečně vychází v dokonalé podobě. Doplněný o moderní Jokerův první výstup. Jistě, jako staromilec bych možná ještě pro srovnání uvítal reprint originálního Jokerova entiré z roku 1940 (jak tomu třeba bylo v německém vydání „remasterovaného“ Kameňáku), ale zároveň si uvědomuju, že plytký příběh a více než starómódní kresba by zde stáli v opravdu drsném kontrastu s tím, co tato kniha obsahuje. Je to prostě paráda a pro každého batmanovského fanouška povinnost :)