Cena: 499
Vydavatel: 7.8.2013 BB Art

„Tak kde je Pygovo doupě?“
„Je tamhle. Jak hoří ten strašidelný zámek. Co ty tu vůbec děláš?“
„Parťáci. Vzpomínáš si? Batman a Robin. Hoří pěkně.“

Batman a Robin. Temný rytíř a jeho sidekick. Nerozlučná dvojka jako Vinnetou s Oldou Šetrným, Čuk a Gek, nebo Pat s Matem. A tohle je začátek jedné nové éry.

BBart v současnosti báječně bombarduje český trh s knihami obsahující restart universa DC s názvem New 52. Tak to není tento případ. Kniha Batman a Robin totiž navazuje na již vydaný book Batman: RIP (recenze zde), který byl předzvěstí „smrti“ Netopýřího mstitele. Ostatně více o celé patálii se dočtete zde. Grant Morrison, potažmo vydavatelství DC se totiž pokusili zacloumat stálými konstantami poslali Netopýra zdánlivě „pod kytičky“ (ve skutečnosti jej odeslali na velmi dlouhou cestu zpět v čase – více o tom TADY), čímž zamíchali trochu kartami ve hře, která se v Gotham City hraje. A tato kniha je počátkem této hry.

K jejímu pochopení si musíte uvědomit následovné. Batman, ten klasický, s ksichtem Bruce Wayna, je údajně mrtev. Po nezbytných „pohřebních a vzpomínkových“ ceremoniích a boji o jeho masku (rozuměj o čest převzít jeho netopýří identitu), které vyplňovali prostor mezi česky vydaným RIP a tímto bookem se do temné pláštěnky nasoukal se Supermanovým požehnáním (stalo se v sešitu Batman 687) Dick Grayson, historicky první robin, který už jaksi dorostl a změnil se v Nightwinga. Sidekicka mu dělá Waynův syn Damian, dostatečně výkonný stejně jako arogantní spratek, kterého pod něžnou rukou maminky Talie, dcery padoucha Ras Al Ghula vycvičila dědečkova liga zabijáků. Něco málo jste se o tom mohli dočíst v BBartem vydané knize Batman a syn (recenze zde). Do této doby aktuální Robin Tim Drake si tak vysloužil sólovou kariéru a změnil se v Red Robina, který pátrá po zmizelém Batmanovi. Karty jsou rozdány.

V Gothamu je totiž pořád co na práci a zločin zde bují spolehlivěji než plevel v zahrádce mrtvého zahradníka. Nemluvě o faktu, že spolehlivě funguje jako magnet pro všemožné bizarní pošuky s nekalými úmysly. Ten aktuální se jmenuje Pyg, nosí masku prasete a dělá opravdu zvrhlé prasárny. Kromě toho, že kšeftuje s drogou, fungující na virové bázi (představte si, že by vás chřipka totálně sjela a jako bonus ovládla vaší mysl), přetváří si lidi k obrazu svému. Taková bizarní plastická chirurgie v cirkusovém pojetí. Pyg je totiž principálem cirkusu Podivnosti, plného bizarních pomocníků, mezi nimiž nechybí hodně vyžraná a hodně vražedná „dáma“. Ano, na počátku své „nové“ kariéry bude muset nový Batman s novým Robinem rozmlátit pár prapodivných dršek. Padouši jsou v tomto případě hodně komiksoví. Možná, že až moc. O to víc potěší krátká hostovačka Tučňáka.

Ovšem postavit restart pouze na tomto by bylo fádní a tak Morrison vedle postavičky malé rozporuplné a znetvořené Scarlett procházející celou knihou, ještě přihazuje komplikovaný vztah mezi oběma „kladnými“ hrdiny. Nový Batman se evidentně ve své nové kůži necítí, nemluvě o pocitu, že ho okolí jako Batmana prostě nebere a nový Robin zase postrádá zdravou dávku zdrženlivosti a pochopitelně i respektu. Napětí mezi nimi je tak více než hmatatelné, což se stará o další zábavu. Obzvláště když v ruhé části knihy zkříží jejich cestu Red Hood, padouch, který byl kdysi dávno Graysonovým nástupcem, druhým Robinem Jasonem Toddem. Těm znalejším Batmanova univerza se okamžitě vybaví komiks Smrt v rodině, kde druhého Robina umlátil páčidlem a vyhodil do vzduchu Joker (více o tom ZDE). Jenže jak už to v nekonečných ságách bývá, ex Robin číslo 2 vstal z mrtvých a nyní se hlásí o právo ochraňovat Gotham jako ten pravý a brutálně nekompromisní Batman. A do toho všeho přijíždí i hodně drsný zabiják jménem Flamingo.

Kniha Batman a Robin, obsahující prvních šest sešitů této série je příjemné čtení. Po uvědomnění si výchozí situace nepotřebuje k pochopení moc hlubší znalosti a její součástí je navíc i pár stránek textu o nových postavách jako je třeba padouch Pyg, nebo zabiják Flamingo. Stejně tak příjemný je i pokec o tvorbě a významu obálek jednotlivých sešitů. Ve své podstatě obsahuje dva uzavřenější příběhy Batman znovuzrozený a Red Hoodova pomsta (každý na rozloze tří originálních sešitů) a pochopitelně i lehce otevřený závěr. Jedná se přece o řadovky sloučené do jedné knihy. Jestli vyjde i pokračování, je otázkou. Nový restart a nový Grayson-Batman neměli totiž dlouhého trvání. Proč? No protože v originálním sešitu série Batman a Robin číslo 15 (tedy devět sešitů poté co dočtete poslední stránku této knihy) se vrátil Bruce Wayne.