Autor: Matt Fraction
Kresba: Salvador Larroca
Překlad: Ĺudovít Plata
Počet stran: 192
Cena: 199 Kč
Vydavatel: 4.9.2013 Hachette

Další ironmanovský zářez do velkolepého Ultimátního komiksového kompletu Marvelu má s filmy v nichž Tonymu Starku propůjčil svou tvář Robert Downey jr. společného více než by se mohlo zdát.  Tak předně námět příběhu Pět nočních můr, je v mnohém ohledu hodně podobný aktuálnímu trháku Iron Man 3. Ale hezky popořadě.

Píše se rok 2008 a filmová adaptace zrodu do té doby druhořadého komiksového hrdiny (sorry Tonny, ale Cap, Spider, či Wolwerine, byly opravdu o třídu výš) udělala z milionáře bojujícího proti zločincům v hi-tech brnění skutečnou superstar. Ten film tatiž patřil (vedle X-Men, samozřejmě) k tomu nejlepšímu co bylo ze stáje Marvel na filmové plátno převedeno. Není proto divu, že komiksový svět na tento úspěch začal okamžitě reagovat.

Reakcí bylo restartování série The Invicible Iron Man, které vrhlo Iron Manovi, toho času ředitele S.H.I.E.L.Du (důsledek Občanských válek superhrdinů, během nichž „zařval“ třeba Cap America) do cesty jednoho z kostlivců z jeho skříně. Syna Obadiaha Staneho (bývalého spolumajitele Stark Industries, který se v minulosti snažil Starka brutálně vyšachovat, za což zaplatil kejhákem i krkovicí), jež má jediný životní cíl: pomstít taťuldovu smrt. A k tomu navíc i dostatečnou technologii v podobě Extremis. Ano i toto slůvko není fandlm Ironmana ani trochu cizí. Ostatně kniha osvětlující jeho význam již UKK rovněž vyšla.

Tony Stark / Iron Man je tak svědkem opravdu zákeřného útoku nejen na infrastrukturu své společnosti, ale zároveň i na životy stovek nevinných civilistů. A to pochopitelně správný hrdina nemůže nechat jen tak. Obzvlášť, když je ředitelem nejmocnější tajné organizace na světě. Obzvlášť, když je jednou z obětí jeho milovaná Pepper. Jenže hledat toho parchanta, zneužívající ironmanovské technologie a budující si své vlastní, výkonnější brnění, není žádná sranda. Tonnymu bude v jeho kovovém negližé pěkně horko. A to nejen díky souboji s čínskými roboty, který smrdí mezinárodním incidentem.

Na komiksu je milý vzpomínkový flashback, který připomene postavu Obadiaha Staneho a Iron Manův souboj s ní, stejně jako jistá dávka nekompromisnosti, během které třeba jeden z atentátů pozabíjí skupinku jiných superhrdinů. Sice třetiřadých, o kterých jste určitě nikdy nic neslyšeli, ale i to se počítá. Šest sešitů nosných pro celý příběh je prostě skvělých a svůj lví podíl na tom má i výtečná realistická kresba za níž je zodpovědný Salvador Larroca. Sedmý sešit je pak jen nesmyslně komiskou tečkou, která sice má v sobě hostujícího Spider-Mana, ale požitek z nabušeného temného hi tech thrilleru spíše degraduje. Ale co, nic není dokonalé.

Jak již bylo řečeno na samém počátku, tento příběh má mnoho shodných rysů s třetím Iron Manovým filmem, až to dokonce vypadá, že se jím Shane Black při psaní scénáře trochu inspiroval. Zášť pěstovaná léty, technologie Extremis, tajemné silné výbuchy, snaha dostat Tonyho Starka až na samé dno a tam mu dát ránu z milosti se prolínají v obou případech a nechybí zde ani útok několika dalších ironmanovských zbrojí. Stejně jako téměř nepolapitelný hajzlík v pozadí, který tahá za drátky. Načasování česé premiéry komiksu s premiérou třetího Iron Mana na DVD a BD discích je rovněž slušné.

Pět nočních můr Iron Mana je dospělý, moderní komiks, který je svázaný s filmovou řadou více než jen letmým dotykem. Nechci tvrdit, že fenomenální, ale rozhodně nadprůměrný komiks. A jako takový by mohl mít v našich krajích celkem úspěch. I přes komickou, trochu křečovitou spider-manovskou tečku. Nakonec není tajemství, že právě tato kniha nebyla součástí UKK vydávaného v zahraničí a byla do série přidána pro náš trh.