Autor: Robert Kirkman
Kresba: Sean Phillips
Překlad: Jiří Pavlovský
Počet stran: 136
Cena: 199 Kč
Vydavatel: 16.10.2013 Hachette

Po komediálně laděné She Hulk se Ultimátní komiksový komplet vytasil s další zábavnou, v tomto případě navíc dostatečně bizarní, komiksovou taškařicí. S Marvel Zombies. Ne, název není zavádějící, ani se nejedná o reklamní trik spojený s dojsmyslem. Chcete vidět poletující torzo ohnilého Iron Mana? Nebo rozpadajícího ce Cap Americu s useknutou půlkou hlavy z níž vybublává jeho patriotismem nasáklý mozek? Máte příležitost.

Marvel Zombies, v našich lukách možná mluvnicky správně, ale jinak celkem ohavně překřtěných na Zombie z Marvelu (originální název by byl pro české uvedení nepochybně lepší) jsou produktem ultimátního marvelovského vesmíru, který, jak si pravidelně připomínáme třeba v dvouměsíčníku Ulitimátní Spider-Man a spol (recenze tady)  obrátil svět vydavatelství Marvel vzhůru nohama, takže to, že se do jeho reality dostali zombies zase není tak velký úlet. Stalo se tak ve Ultimate Fantastic Four 21 až 23 a inteligentní zombie hrdinové (zombies s vizáží ikonických postav Marvelu), kteří se dostali na zemi z alternativního světa slavili úspěch. Tak velký úspěch, že to vydalo na celou pětidílnou minisérii. Není třeba asi udávat, že dostatečně úchylnou minisérii.

Volba scenáristy této brutální úchylárny byla prostá. Robert Kirkman má se zombíky bohaté zkušenosti, jak pravidelně předvádí ve své, dnes již slavné sérii Živí mrtví (recenze třeba zde) a tak není divu, že pohled do postapokalyptického světa nakaženého zombie epidemií, kde Spider – Man a spol sežrali většinu lidské populace, tudíž je stále trápí neukojitelný hlad, byl svěřen právě jemu. Na první straně tak Magneto, který právě vyhodil do vzduchu portál spojující zombies a klasickou ultimátní realitu, čelí hladovým pohledům zombie Thora, zombie Daredevila a ostatním a vzápětí bojuje o čest nebýt rozžvejkaným krvavým kusem masa v jejich hladových držkách. Hezky nám to začíná.

Jediné, co zombíkomilného čtenáře nemilosrdně třískne do ksichtu, je inteligence zombies super hrdinů. Spojená s normální komunikací a rovněž jasným rozumem, který je sice většinu času zastřel nekonečným hladem, ale i tak se jedná o celkem nemilosrdný zásah do zombies mytologie. Klasiční hrdinové vyměnili boj za spravedlnost, či americký sen za boj o kus čerstvého žvance a Kirkman, který dostal od vydavatelství zcela volnou ruku, vysílá na scénu Silver Surfera (komiksový fanoušek ví s jakým poselstvím) a ohnilí rekové marně hledající poslední přeživší najednou čelí perspektivě, že budou, společně se svým bizarním světem sežráni pojídačem světů Galactusem. Ironická situace.

Pochopitelně o ironii, hrubý černý humor, stejně jako o nejednu brutální scénu zde není nouze. Jsme nakonec v zombie světě, kde hrstka přeživších bojuje o přežití, zombie hrdinové o nesežrání a zombie padouši o kus žrádla. Minisérie postavená na jednoduché zápletce ve finále semele život – neživot nejednoho hrdiny – nehrdiny a přichází se solidní pointou. A pochopitelně otevřeným koncem. Železo se totiž musí kout, dokud je žhavé. A tak se Marvel Zombies (název Zombie z Marvelu je vážcě pitomý a hodlám ho ignorovat) brzy dočkali další minisérie a po ní další a další. Nakonec se z toho vyklubal celkem solidní, brutálně zábavný fenomén u kterého stojí za řeč i jeho titulní obálky, jež zombie nákazou parafrázují ty klasické, z mnohých slavných komiksů. Jejich galérie je rovněž součástí této knihy. I s jejich originální předlohou.

Byť se jedná opravdu o svérázný počin, Marvel zombies mají určitě v Ultimátní komiksovém kompletu své velké místo. Škoda jen, že se součástí této sebrané minisérie nestal i její prequel v podobě Fantastic Four 21 až 23, který všechno odstartoval. Pak by se jednalo skutečně o ultimátní dokonalý book.