Autor: Brian Wood
Kresba: Riccardo Burchielli
Překlad: Martin D. Antonín
Počet stran: 144
Cena: 399 Kč
Vydavatel: 9.10.2013 BB Art

Dostatečně kritický pohled amerických poměrů ukrývající se v alegorickém světě novodobé americké občanské války zuřící v New Yorku dospěl až k šesté knize. A to celkem zásadní knize v DMZ, údajně demilitarizované zóně se připravují volby.

A tak se očima reportéra Rotha podíváme na to jak se mocní peroucí se o nadvládu nad městem během dalšího z příměřích, pokoušeli ustanovit loutkovou vládu, což by byl dobrý plán, kdyby se v rozbombardovaných ulicích neobjevil jistý Parco Delgado, známý jako „Hlas lidu“. Není divu, že ti co přežili a svým svérázným způsobem se perou o svůj, aspoň trochu normální život, v něm vidí naději. Klasika.

Brian Wood tak má dostatek prostoru, aby se zaměřil na nekalé praktiky a postupy, které politice nejsou cizí. Od manipulace až po použití hrubé síly. Ostatně, Amerika je atentáty na mnohé ze svých prezidentů, pověstná. Společně s příchodem nové zásadní figury na scénu fiktivního světa DMZ dochází i k vývoji Mattyho. Ten se z nezaujatého pozorovatele začíná měnit angažovaného jedince disponujícího nemalou mediální mocí, což pochopitelně zvyšuje zájem o jeho osobu.

Je jasné, že Wood od svého levičáckého pohledu neuhnul ani o píď. Naopak. Hlas lidu hlásá klasické fráze o autonomii, rovnoprávnosti a postavení se praktikám nadnárodního koncernu, což v rámci příběhu skvěle zapadá, nicméně levičácký osten je zde stále markantnější a bodá do živého. Šestá kniha patří mezi ty nejvíce politické. Ostatně od voleb přeci nemůžete čekat nic jiného.

Na scéně se navíc vedle Mattyho otce objevuje i jeho maminka, která v komiksu reprezentuje zástupce volebního štábu, který je rozhodnutý vyhrát za každou cenu, nechybí ani maskovaní provokatéři, kteří mají vyvolat bordel vedoucí ke krveprolití a pochopitelně ani intriky mocných, kteří, když pochopí, že „hlas lidu“ nejde umlčet plánují další špinavosti. Včetně střelby do vlastních řad. A pochopitelně nechybí ani vojáci kontrolující situaci a taky střelec s dalekonosnou puškou ukrývající se na střeše.

Byť je této komiksové sérii mnohdy vytýkána přílišná političnost (s tato knihy je, jak jsme si řekli extrémně politická), přesto se však v případě DMZ jedná o fascinující svět určený výhradně dospělému čtenáři. Nejsou zde žádní superhrdinové připravení zachránit v poslední minutě situaci, místo zde nemá ani optimismus, či naivita. Reálný základ je zde jasně čitelný a není, jako třeba v případě Transmetropolitanu, který v podstatě pranýřuje to samé, zahalen do futuristické cynické ironie s nadsázkou. Wood se zde snaží vykreslit nešvary americké společnosti pěkně natvrdo v realistickém pojetí smyšlené extrémní situace, což výpovědní hodnotu jeho příběhů jen umocňuje.

Přesto však v této knize dochází k určitému posunu. Jestli dobrému, či špatnému, to ukážou až další knihy. Dějepis města rozděleného občanskou válkou ještě určitě nenapsal svou poslední kapitolu.