Fables: March of the Wooden Soldiers
Autor: Bill Willingham
Překlad: Ludovít Plata
Počet stran: 240
Cena: 599 Kč
Vydavatel: 16.10.2013 Crew

Bylo, nebylo. Věrný a výkonný asistent toho času našťouchané Sněhurky dohrál tesklivou jazzovou melodii a začal vzpomínat na to, jak se zúčastnil poslední bitvy o domovinu všech Mýtů, při které nejen že zahynul Robin Hood, ale on si krásně zasouložil s Červenou karkulkou.

A vzpomínka je opravdu na místě. Na novodobý Mýtov, současný domov všech mýtů v exilu se valí další katastrofa. Poté co byla odhalena plánovaná revoluce na farmě a Zlatovláska, z které se vyklubala pěkná svině, se ocitla mimo hru, objevuje se Červená karkulka, která, jak se zdá, není sama. Poteče krev. Poteče hodně krve. Tady se totiž schyluje k válce. Dřevění vojáčci, jak prozrazuje název čtvrté knihy, se dali na pochod. Kupředu levá, zpátky ni krok.

Čtvrtá kniha Mýtů, které po Netopejrovi vzalo, pod svá vydavatelská křídla vydavatelství Crew, jede na plný plyn. Po obsáhlém úvodu z historie mýtických postav, které zná každé malé dítě z pohádek, se ocitáme opět v New Yorku, kde to začíná smrdět průserem. A výjimečně nejde ani o intriky krásného prince, který y se rád stal novým starostou, ani o tahanici o nemalý majetek Modrovouse, který v minulé knize dostal definitivně po tlamě. Masakrální úvod je na místě. Tady se chystá invaze, díky které řady Mýtů“ opět trochu prořídnout. Ano, i přes hojný výskyt pohádkových postav, toto není kniha pro caparty.

Je to jako kdyby jste si představili československou Arabelu ve značně drsném pojetí, kdy by Rumburak nebyl jen komickou figurkou, ale v rámci naplnění svých megalomanských plánů, by necukl před masakrem a princezna Xěnie by bezostyšně roztáhla nohy, aby se pobavila. Mýty i přes pohádkový nádech, dokážou být pěkně naturalistické. A díky již zmíněnému úvodu čtenář nakoukne do jejich pradávné historie, v níž poměrně sadistické zlo ovládlo celou jejich zemi. A chce víc.

Čtvrtá kniha Mýtů je slušný „macek“, který obsahuje osm sešitů originální série. A současně s tím se jedná o báječné čtení, které posouvá jednotlivé pohádkové postavy zase o kus dál. Sněhurka s bubnem musí čelit invazi, nejednoznačná postava Karkulky se stará o velký otazník a své k věci jistě řekne i Pinocchio. A nezapomínejme na drsoně Vlka, který kdysi dávno sežral Karkulce babičku. Jak to bylo „doopravdy“, i to se zde budete mít šanci dozvědět. A pak je zde samozřejmě válka. Válka uprostřed New Yorku, kterou je třeba v zájmu mýtické komunity ututlat před námi obyčejnými smrtelníky. Bill Willingham do čtenáře pálí zbraněmi nejtěžších kalibrů, na soucit či vyměklost tradičních pohádek, není čas ani prostor a  pokud si myslíte, že mnohé oblíbené postavy zde nemůžou přijít k úhoně, pak jste vedle, stejně jako ti, kteří si mysleli, že Zlatovláska je milá hodná princezna. Houby, svině to byla a v minulé knize za to dostala ochutnat pořádný masakr.

Mýty jsou prostě skvělé. Nepokrytě těží s faktu, že většinu postav zná každé malé dítě a jejich převedení do drsný reálií prostě baví. Stejně jako všechny nečekané, dospělácké souvislosti. Málokterý rodič by asi svým dětem vyprávěl pohádku jak sněhurka postupně vyvraždila sedm trpaslíků za to, že si s ní užili, pro ní nechtěný, grupáč.  Ti odrostlejší, labužnicky mlasknou. Mlask. Plamenometný krkavec taky není od věci. Stejně jako soužití Krásky a zvířete, kteří sice v Mýtově platí za stabilní, nicméně chudý pár. Ona prodává v knihkupectví a on dělá údržbáře. A to je samozřejmě oproti hlavní dějové linii v této knize naprosto bezvýznamné odhalení.

Mýty se nedají vyprávět, ty se musí přečíst. Od první do poslední (v česku tedy zatím čtvrté) knihy, plus jeden kraťas v časopise Crew. Vydavatelství, které s ním kdysi v devadesátých letech minulého století, začalo razit cestu komiksu v Česku, zde vsadilo na jistotu, kterou vyšperkovalo poctivou redakční prací, takže zde nechybí shrnutí předchozího děje, představení hlavních postav, stejně jako bonusová galérie obálek ze sešitového vydání. Díky bohu. Český trh je tak bohatší o skvělou, na rozdíl od předchozího Netopejra, pravidelně vycházející komiksovou sérii. A to je prostě „pohádkové“.