Autor: různí autoři
Kresba: různí autoři
Překlad: Jitka a Tomáš Jeníkovi
Počet stran: 464
Cena: 990 Kč
Vydavatel: 16.10.2013 BB Art

Han Solo prchá před pomstou okřídlené sexy mrchy Kharys, která má pod palce tajnou planetu, podlý rod Taggeů vyvýjí na pouštní planetě Tatoonii Omega mráz, kterým chce zrazit na kost povstaleckou flotilu, světu droidů hrozí revoluce a rudá velekněžka hraje lstivou a zákeřnou hru s Darth Vaderem a Lukem Skywalkerem. Což samozřejmě není zdaleka všechno. Vítejte ve světě klasických Star Wars, komiksové řadě vycházející paralelně s prvními filmy dnes již kultovní filmové série.

Po Vzestupu Sithů, omnibusu s příběhy inspirovanými hlavně druhou, mnohem modernější trilogií, BB Art udělal opět radost všem Star Wars nostalgikům, leštícím si při vzpomínce na princeznu Leilu své světelné meče. Vydal druhý omnibus mapující staré zlaté časy, kdy lidi namlsaný úspěchem prvních Star Wars čekali na ještě lepší dvojku a kořeny z nichž vyrostl světový fenomén, začínaly závratnou rychlostí klíčit.

A tak se opět nacházíme před dávnými časy v předaleké galaxii, kdy je první hvězda definitivně zničena, temný pán lord Darth Vader shání jméno blonďatého povstalce, pilota, který jí má na svědomí a povstalecká aliance, spolu s jejími sympatizanty netuší, že Impérium brzy vrátí úder. A ještě něco. Je to jízda. Na tehdejší poměry skutečně velkolepá. O několik tříd lepší než první omnibus. Předěl této tlusté knihy totiž tvoří komiksová adaptace epizody V., kdy impérium vrátilo úder, mladý Skywalker přišel o haksnu a nic už nebylo takové jako před tím, čemuž se pochopitelně přizpůsobily i scénáře jednotlivých povídek. Rozjuchaní králíci chránící ve stylu sedmi statečných „galaktickou vesnici“ jsou už minulostí, zde třeba vražedně upravená průzkumná sonda masakruje vše ve svém dostřelu a porci osudovosti zase nepostrádá příběh skvělého válečníka, který si v touze uniknout válce „vysnil“ svůj pacifistický svět.  Star Wars se na svou dobu začínaly stávat dospělejšími.

Samozřejmě, ne všechno se obešlo bez chyb, z nichž ta nejkřiklavější se asi týká Jabby Hutta. Jelikož se v původní trilogii (teď zapomeneme na její doplněné znovuvydání) neobjevil, komiksová fantazie autorů si ho vytvořila k obrazu svému. Samozřejmě na hony vzdálenému jeho filmové podobě z epizody VI., kde se poprvé objevil, aby byl vzápětí uškrcen princeznou Leiou v sexy šatičkách. Pár dalších blbinek se objeví i v dějových liniích, neboť tvůrci samozřejmě nemohli mít tušení bude se bude filmový příběh dále ubírat a tak si mnohdy vypomohli oslím můstkem, jako třeba v případě již zmíněného Jabby, kdy se ten poté co se s Hanem Solem „vyrovnal“ na něj musel zase pekelně nasrat, aby kontinuita toho, proč se Solo ocitl zamrazený v karbonitu, nebyla narušena. A samozřejmě je tu ta věc spojená se slavnou filmovou hláškou: „Jsem tvůj otec, Luku!“

Druhý omnibus nabouchaný klasickými Star Wars příběhy z konce sedmdesátých a začátku osmdesátých let je parádní špalek k pohledání. Obsahuje jedno výroční vydání s názvem Dlouhý lov (již zmíněné hrátky s létající sexy mrchou) a řadové sešity série číslo 28 až 49 z nichž si celých šest čísel (39-44) pro sebe urvala velmi věrná, komiksová adaptace druhého filmu. Slušná porce čtení. A to nejen pro nostalgiky. Tyto kořeny by měl poznat každý pravověrný fanda Star Wars.

Pochopitelně, ve stínu mnoha dnešních moderních příběhů z tohoto barvitého světa se mohou i přes vzestupnou kvalitu některé se zápletek zdát naivními. A mnohé, třeba příběh Třetí zákon, kde se Leila snaží přechytračit Vadera a naopak, i kurevsky naivní jsou. Ale i to patří k věci. Právě tato dávka naivity, společně s kresbou charakteristickou pro osmdesátá léta jsou součástí kouzla stejného jako to, díky kterému nikdy nebude atmosféra původní trilogie překonána. Včetně chlupatých Ewoků připomínajících Mončičáky“. To vše zkrátka patří k věci a BB Art nabízí tenko komiksový kousek historie v luxusní knize. Tudíž je třeba přestat si leštit světelný meč a jít do něj. Dozvíte se třeba co je to Jawský expres. Ne s československými motocykly značky Jawa, to nemá nic společného.