Autor: Warren Ellis
Kresba: Darick Robertson
Překlad: Darek Šmíd
Počet stran: 144
Cena: 399 Kč
Vydavatel: 15.11.2013 BB Art

„Smáznu tomu parchantovi úsměv ze tváře,“ slíbil v minulé knize Spider Jerusalem a jak slíbil, tak nyní činí. Prezidenta zvaného Fešák, který nahradil Sviňáka, čekají krušné časy. I osina v zadku může pořádně bodnout.

Ve světě Transmetropolitanu je vše při starém. Lidé se brodí sračkami, vnadné holky se pro zábavu nechávají ojíždět trpasličími sexynácky a prezident Fešák vytírající si s morálkou zasviněný řitní otvor, sbírá politické body. Od chvíle, co mu zabili manželku a děti před televizními kamerami, „může na náměstí století šukat jehňátka do prdele a stejně za to sklidí potlesk,“ jak pravila jedna z ohavných asistentek. A s tím se musí něco udělat.

A tak se nemocí nahlodaný Spider, bavící se házením žab na televizní obrazovku vthá do svého posledního boje. Prezidentské koště, které mělo zamést všechny důkazy roriž neodvedlo svou práci na výbornou a navíc se ve městě ukrývá šlapka, které pěkně protáhl její pracovní nástroj mezi nohama. A co víc, ta šlápota má k tomu všemu ještě kufříku šaty pocintané jeho semenem. Fikce? Ani ne, vzpomeňte si na stážistu Levinskou, která si svého času mediálně známou kuřbou zadělala na slušnou kariéru.

Transmetropolitan se řítí do finále. Devátá, předposlední kniha mapuje Spiderovo úsilí dostat Fešáka, kterému jen tak mimochodem pomohl k prezidentskému postu, na lopaty. Přátelský pokec s klíčovým svědkem za pomocí nohy od židle se střídá se zjištěním, že je lepší být šlapka, než pornoherec, ve hře jsou i vládní zabijáci a pochopitelně rovněž i prezidentovy snahy vyhlásit ve městě výjimečný stav, který by ho dostal plně do Fešákova područí. Drobnokresba ujeté budoucnosti tak lehce ustupuje do pozadí a příběh se nyní plně věnuje Spiderově hrabání se ve sračkách, v nichž se ukrývá důkaz, který by Fešáka konečně dostal na lopatky.

Odrazový můstek k velkému finále, které předvídá poslední panel v knihy z detailním pohledem na Fešákovu tvář z vymazaným americkým úsměvem, je v knize jako obvykle podáno formou šesti sešitů originální série (49 – 54) v níž se pro ironii, stejně jako vulgaritu nejde daleko. Spider, byť na prahu demence jde po Fešákovi se zarputilostí a dravostí své dvouhlavé kočky, která zahryzla buldoka, ohavné asistentky jsou pořád sexy a drsňák šéfredaktor Slova ukazuje, že ne každý novinář musí být za každou cenu mediální mrdka. Poslední dílky skládačky, rozeseté v epizodách předchozích knih definitivně zapadají do sebe a před Spiderem a pochopitelně hlavně čtenářem se odhaluje svinstvo pod povrchem.

Návštěvy ujetého města ujeté budoucnosti na níž je nejujetější fakt že místy hodně koresponduje s naší přítomností, se nám tak chýlí ke konci. Warren Ellis trval na tom, že poslední sešit z celé série bude mít číslo 60, tudíž nás čeká posledních šest sešitů spojených v desáté knize. A s nimi i bezpochyby nabušené finále. A bohužel rovněž poslední výlet do blízké, či vzdálené (není to vlastně jedno) budoucnosti, kde se vraždí nejen kvůli zametání stop, ale i kvůli popularitě a prezident šoustá přerozeneckou čubku se zálibou v kosmickém prachu. Bude se mi po ní taktrochu stýskat. Ale co, nakonec si vystačím i s naší přítomností, v níž americký prezident nechává odposlouchávat evropské hlavy států a ten český přesedlal z Becherovky na Slivovici.