Před Strážci: Komediant / Rorschach

Před Strážci: Komediant / Rorschach

Většina lidí ví, že „před Strážci“ byly Rychlé šípy. Minimálně v předkomunistickém a komunistickém Československu. Jenomže my tady a teď nejsme s touhou a chutí rozebírat československou komiksovou scénu. Jsme tady, abyśme si něco řekly o další knize doplňující komiksový fenomén Alana Moorea Strážci. Na Mirka Dušína, který v životě neřekl sprosté slovo, tudíž zapomeňte. Přichází Komediant a Rorschach. A ty dělali daleko víc než jen mluvili sprostě.

Čtenáře znalého Strážců (/ne tady fakt není řeč o pionýrských klonech Rychlých šípů z časopisu ABC) asi netřeba dlouze přesvědčovat, že jak bezskurpulózní Komediant, tak i nekompromisní Rorschach patří k nejkontroverznějším hrdinům celého Mooreova nadčasového díla. Bezpáteřní parchant makající (rozuměj odstraňující problémy všeho druhu) ve vyšším zájmu a zarputilý sociopat bojující proti zločinu všemi prostředky jsou v komiskovém univerzu, kde superhrdinové zabíjejí většinou hodně výjimečně a když už, tak z toho mají „super trauma“ nosnými figurami na které se dá nabalit ledacos. Od smrti božské Marilyn, až po masakr vesnice během vietnamské války. A o to tady jde. Hlavně v případě Komedianta, jehož smrtí  Strážci z osmdesátých let začínali a jehož minulost je plná hodně temných zákoutí.  Jistě si třeba vzpomenete jak filmová adaptace naznačovala, že má prsty v atentátu na JFK. Tak to je blbost. Tento komiks vám vysvětlí, že Komediant měl s Kennedyovými zcela specifický vztah.

Gró celého Komediantova příběhu, který původně vyšel v šesti samostatných sešitech, tvoří americký mindrák nazvaný Válka ve Vietnamu.  Od samotného počátku („Halóó, my jsme jenom američtí pozorovatelé, kteří nemají tak trochu rádi komanče.“) až do dob, kdy hipízácká veřejnost sjetá LSD a ovlivněná reperty o zmasakrovaných vesnicích, znásilněných ženách a zabitých dětech, začala na navrátilce plivat. Komediantovi nic z toho není samozřejmě cizí. S maniakálním výrazem a šklebem v ksichtu nabíjí kulomet aby rákosníkům jemně přistřihl fazónu. Popřípadě udělal krvavě rudý přeliv. Proč? Protože mu to tak přijde správné. A taky protože cítí že i když je tahle válka velká špína, on má v ní svoje místo.  Brian Azzarello (např. 100 nábojů) tak solidně rozehrává jeho příběh s trpkou pachutí na jazyku v samém závěru. Ano, jsou chvíle, kdy i cynickému Komediantovi dokáže povadnout jeho úsměv.

Komediantův příběh nepatří mezi ty, které se sluší přelétnout očima jako banální mlátičku superhrdiny X a superpadoucha Y během níž zdemolují celé město. Naopak je dobré se do něj pořádně začíst a dát si i repete. Popkulturní odkazy ukryté v něm (ať již komiksové, nebo z reálného světa) mu dávají šťávu, solidní vykreslení vietnamského konfliktu zase autentičnost a solidní porce osudovosti hloubku, jakou si jeho postava zaslouží. Komediantův příběh je tak vedle Minutenmanů z minulé knihy (recenze ZDE) tím nejlepším co prequel Mooreova kultovního komiksu nabízí.

O co víc je Komediantova story nabušená, o to víc je Rorschachův příběh prostší. Rámovaný atmosferickou kresbou Lee Bermeja nepřináší moc nového, jen pohled na jedno dostatečně špinavé město, v němž zrovna vraždí mladé dívky sériový vrah s ostrým nožíkem. Brutální zločinecká lůza je všudypřítomná a mladý sociopatický strážce zákona teprve začíná sbírat své první zkušenosti. Ano, je třeba, aby dostal pořádně po tlamě. Říká se tomu drsná lekce života. Tak drsná, že odnaučí rozporuplného bojovníka se zločinem veškerému jemnocitu. Rána pěstí do tlamy nacpané skleněnými střepy mi budiž důkazem.

Azzarello v tomto případě na ploše čtyř sebraných sešitů minisérie servíruje story o tom jak se Rorschach zapletl s gangem brutálního bijce Rawheada a přišel při tom málem o kejhák. Začalo to tím, že si s mím gauneři zahráli fotbal namixovaný s dospělejší verzí dětské hry na fackovacího panáka. A to sociomati s pokřiveným smyslem pro spravedlnost, neodpouštějí. Noirová atmosféra namixovaná s brutalitou je fajn, bohužel hlubší podtext to nemá. Azzarello se sice snaží objasnit smysl a kult masky, ale díky prostoru to působí spíš nahodile. Stejně jako vedlejší dějová linka se sériovým vrahem. Přesto se však Rorschach skvěle čte. Jako taková celkem brutální jednohubka.

Druhá kniha sebraných minisérii vyprávějících o událostech „před strážci“ je za námi. Vydavatel jí servíruje jak v paperbacku tak i s pevnou vazbou. Galerie obálek původních vydání je součástí. Alan Moore stvořil v osmdesátých letech kultovní záležitost. Toto je její moderní rozšíření. Skvělé rozšíření. Skvělejší o to, že vychází i v Česku.