Překlad: Martin D. Antonín
Počet stran:136
Cena: 299 Kč
Vydavatel: 28.4.2014 Crew

Smutek všech pozůstalých je u konce. Je třeba jít dál. Ve světě, kde se místo krav promenádují stáda hladových zo

mbíků, totiž nic jiného nezbývá. Tedy, pokud chcete přežít.

A tak se hrstka přeživších okolo Ricka doplněná o nové kusy, z nichž se postupně profilují další postavy Kirkmanovi ságy evokující telenovelu s příchutí vyvrhnutých vnitřností a rozmazaných mozků posouvají směr Washington. Napříč zemí, kterou podle pravidel žánru, jež kdysi dávno vytyčily filmy G.A.Rommera a jeho četných (více horších, méně lepších) napodobitelů, ovládla živá smrt.

Desátá kniha zombie ságy má název „Čím se stáváme“ a je to velice příhodné označení toho, co se na 136ti stránkách děje. On totiž život, nebo spíše snaha o přežití v místech, kde může být každá chybka vykoupena lačným hryzancem ohnilých zubů do čerstvého masa, nebo buranských zprzněním (chcete li znásilněním) malého synka, není pro lidskou psychiku tím nejoptimálnějším. Někomu začíná jebat, jiný si chce hodit mašli a další začíná mít zaječí úmysly s vidinou zastavit se alespoň na chvilku v místě i čase a prožít svůdně mámivou vidinu zdánlivě normálního života. Ovšem, a to je hlavním poselstvím těchto šesti sebraných sešitů celé série, jsou pro přežití připraveni a schopni, udělat cokoliv. Od porcování oživlých mrtvol, až po zmasakrování těch, z nichž doba udělala zvířata. A o tom to celé je.

Desátá kniha rovněž lehce zabrnká na strunu nostalgie. Rick se vrací do míst, kde jeho příběh před šesti desítkami sešitů začínal, nová postava svalovce a drsňáka Abraham odhalí své citlivé pozadí a dojde i na zombie děťátko uvázané na řetězu pološíleným otcem, který jistě v budoucnu rovněž zamíchá dějovými kartami. Inu, není to radostné místo k žití, jak čtenář této (v českých krajích stále populárnější série) dávno ví. Navíc masakrem ve věznici, který v předminulé knize utvořil novou startovní čáru, Kirkman potvrdil, že se s osudy svých hlavních či vedlejších postav doopravdy umí „nesrat“. Oblíbili jste si nějakou. Nasrat! V tom lepším případě skončí jako žrádlo pro nemrtvé. Americké hodnoty? Nasrat. V boji o přežití je povoleno všechno.  Třeba i předhodit zloděje zombíkovi k večeři. A ti slabší skončí s brokovnicí v hubě. Poté co sprovodili ze světa celou svou rodinu.

Hodně toho, z čeho se občas proběhne mráz (ne o dědovi Mrázovi zde řeč není) po zádech se v tomto případě odehrává v dialozích. Od traumatických vzpomínek na drsný grupáč až po vyznání dítěte, kterému přijde rozstřelená lebka, z níž šibalsky vykukuje mozek, jako běžná lapálie všedního dne.  Všedního dne kdy je krajina plná odlehlých stavení, v nichž smrt již dávno zaúřadovala a stále hladovější novodobý dominující druh, se sdružuje do mnohačlenných stád podobných kobylkám z katastrofických eko-hororů, po jejichž nájezdu zůstává jen definitivní zkáza.  Jo ani dějová stránka není v tomto případě ochuzena. Navíc ani idylka pospolitosti klišoidních reků, kteří se jako bratři a sestry semknou ve společném boji proti zlu, zde nehrozí. Kirkman zde klade důraz hlavně na fakt, že všichni ti „živí“ potácející se mrtvým světem, jsou především a hlavně „lidi“, kterým extrém dokonale překopal žebříček morálních i jiných hodnot.

Ano „čím se stávají“? Možná tím, čím bysme se v podobné situaci stali i my. A superhrdinové v elasťácích s pláštěnkou, jak je tomu v jiných komiksech to určitě nejsou. Tím je tato sága, která si vysloužila i nějakou tu knihu, hru a v neposlední řadě i TV seriál (mnohem krotčí a měkčí, než je komiksová předloha) výjimečná a snad i proto v našich krajích stále populárnější. Není proto divu, že si v tomto roce vysloužila rychlejší vydavatelský servis, kdy se z původních dvou knih ročně objeví letos na českém trhu o jednu víc.