Autor: Gregg Hurwitz
Kresba: David Finch
Překlad: Petr Zenkl
Počet stran: 160
Cena: 399 Kč
Vydavatel: 16.4.2014 BB Art

Scarecrow, alias Strašák patřil vždy spíše do druhé ligy záporáků Batmanova světa. Ex profesor Jonathan Crane, navlečený do kostýmu „strašáka do zelí“ se nejednou pokusil temného rytíře, popřípadě jeho okolí, vystrašit a pokaždé zjistil, že Batman má pro strach uděláno.

Nemálo bodů na žebříčku jeho popularity mu samozřejmě vyneslo „učinkování“ v Batmanově filmovém restartu Batman začíná, kde se pokoušel vyděsit k smrti celý Gotham a tak není divu, že nechybí ani při restartu Batmanovi komiksové série Temný rytíř. A upřímně řečeno, i zde se pokouší téměř o totéž, jen v trochu jinačím balení a s jinačí motivací. Inu, starého strašáka novým kouskům nenaučíte.

Rozjezd druhé knihy v sérii Temný rytíř s názvem Kruh násilí je opravdu atmosferický a temný. V Gothamu se začínají ztrácet děti, které se později objevují s vymydleným mozkem. Děti, které Strašák s masochistickými sklony (sešívat si pysky nití, normální lidi nedělají) a rozprašovačem plynu, chce něco naučit o strachu. Bruce Wayne zase souloží (no vlastně se asi zase zamiloval) s ukrajinskou pianistkou. A komisař Gordon je unesen, aby se mu zhmotnily jeho vlastní strachy spojené hlavně se zkryplením dcery Barbary (Kameňák nechá pozdravovat). Inu Gotham nikdy nebyl místem, kam by penzisti jeli dožít své dny v líném poklidu. A bude ještě hůř. Někdy se prostě nedaří a tak ve Strašákově laboratoři nakonec skončí i sám netopýří mstitel. Jako pokusné morče, samozřejmě. Nebo by bylo spíše vhodnější napsat „pokusný netopýr“???

Po první knize (recenze ZDE) která obsahovala dvaapadesátkou restart série Dark Knights komiksové tempo a přemíra akce lehce zvolnili, což je v tomto případě fajn. Čtenáře tak čeká ucelený, celkem pochmurný příběh, v němž tvůrci hrábli ho vzpomínek Scarecrowa a redefinovali jeho podstatu. Což je fajn. Původní plochý Origin klasického šprta a pak zneuznalého vědce s chutí vyděsit akademickou obec nejen svými argumenty by v dnešní době byl spíš k smíchu. To samé pochopitelně udělali i Batmanovi, z jehož nitra Strašákův toxin vytahuje rovněž nejednu zasunutou vzpomínku. Děj se tak do poloviny knihy nese v celkem depresivním stylu, aby vzápětí mohl gradovat do megalomanštějšího finále čistě akčního komiksového střihu, které trochu kazí fakt, že způsob jímž nakonec Batman triumfuje, je trochu přitažený za vlasy. Po solidné vybudované atmosféře zřetelná úlitba hardcore fandům superhrdinského komiksu. To je asi jediná větší botička, která straší v tomto díle.

Druhá batmanova kniha ze sétie Batman Temný rytíř je jedním uzavřeným příběhem (obsahujícím originální sešity Batman Dark Knights 10 – 15) thrillerového ražení, který akorát doplňuje další výlet do minulosti, tentokrát spojený s vrahem Waynových rodičů. V minulosti byla pochopitelně identita Joe Chilla (ano, ten to byl) nejednou proprána a mnohdy i (někdy až přespříliš) rozvedena do dalších „šokujících“ souvislostí, tentokrát se však jedná o moderní pohled na to proč a jak Waynovi skončili mrtví na dlažbě ulice. Skvělá tečka.

Tečku za celou knihou nakonec tvoří pět bonusových stránek s kresbami Davida Finche, který celému tomuto lehce pochmurnému příběhu dal skvěle realistickou formu. Nový přírůstek do „české netopýří komiksové rodiny“ je tak slušným a důstojným počinem a dalším pokračovatelem v minulé knize rozjeté série, jež v rámci projektu New 52, staví Batmanovo universum do moderních kulis. Díky za něj.

Scarecrow, alias Strašák patřil vždy spíše do druhé ligy záporáků Batmanova světa. Ex profesor Jonathan Crane, navlečený do kostýmu „strašáka do zelí“ v minulosti nejednou zaútočil svým toxinem vyvolávající strach až panickou hrůzu, jednou se rovněž pokusil odbourat v Batmanovi všechny jeho strachy a sním i pud sebezáchovy a jindy, zase, když mu došel toxin, bombardoval Batmanovu mysl ultrazvukem. Bohužel, to vše z něj nikdy padoucha na Jokerově úrovni, neudělalo. A neudělá ho z něj pochopitelně ani tato kniha. Ovšem, a to je třeba zdůraznit, Kruh násilí věnoval Strašákovi lidský, bezmála uvěřitelný rozměr. Lepší a propracovanější, než Nolanův film. A to se počítá. Obzvlášť v tomto mainstreamovém balení.