Autor: Bill Willingham
Překlad: Ludovít Plata
Počet stran: 168
Cena: 439 Kč
Vydavatel: 5.5.2014

Pochod dřevěných vojáčků už utichl v oslavách vítězství nad starým nepřítelem a obyvatelé Mýtova mají čas na to oddechnout si. Nebo zavzpomínat. Třeba na druhou světovou válku.

A tak jedna válka střídá jinou. Samozřejmě ve vzpomínkách, kde se Velký zlý vlk vydal se spojeneckými komandos na jednu ostrou misi bez reálné vidiny na úspěch. Náckové totiž na jednom z hradů uprostřed lesů kují nepěkné pikle a tak se pohádkový opar převedený do reálných kulis mění spíše v poctu ke starým hororům studia Universal. Jasně, Dracula, Frankenstein, Vlkodlak a další, dnes již klasická hororová monstra, podobná díky své naivitě a nostalgii spíše pohádkám pro dospělé. Tudíž jsme stále doma a Wolfi (lehce evokující třeba marveláckého Wolverina) trhá hrdla náckům, aby se nakonec střetl se sobě rovným protivníkem.

Vzpomínkový výlet pak samozřejmě střídá aktuální dění v Mýtově, těsně po válce. A pravda, tady to Bill Willingham vzal pořádně hákem. Na jednom ročním období v kostce vylíčil, co se stalo po invazi dřevěných panáků, nechal rozhodnout volby o nového starostu, porodit (nebylo by výstižnější napsat „vrhnout“?) Sněhurku a lehce nastínit, že idylka spojená s otřepanou větou „a žili spolu šťastně až do smrti“ obyvatele Mýtova rozhodně nečeká. V poklidu všedních událostí bez nějaké šokující pointy nebo výrazného dramatického oblouku se jasně a zlovolně začíná rýsovat další hrozba.

Ano, příliš napětí a bombastické akce (s výjimkou druhoválečné komanďácké vzpomínky) v páté knize Mýtů rozhodně nečekejte. To však neznamená, že civilní chod Mýtova v němž se klasické pohádkové postavy srážejí s realitou, tak jak jí známe, je jen nudnou vatou. Právě naopak. Čtenář se třeba v úvodní kapitole předcházející vojenské invazi z předešlé knihy dozví, proč Popelka dala nohy (bez pověstného střevíčku) do praku před postarším šmejdem Ickym se supím nosem, seznámí se s Wolfiho otcem, zaskočí na návštěvu na farku sužovanou záhadnými úmrtími a samozřejmě se rovněž dozví jak Mýtov vzkvétá pod vládou nového starosty Krásného prince.

Pátá knihy Mýtů obsahuje celkem šest originálních sešitů (22 plus 28 až 33) spojených do jednoho celku. Ve srovnání s ostatními patří, jak předskokan k událostem příštím, spíše k průměru roztaženému na dlouhý časový úsek jednoho roku. Takže nic intenzivního, ani nabušeného. Přesto však dostatečné zajímavý pohled do období, v němž si autor připravuje půdu pro další, šestou knihu. Ta vyjde někdy v říjnu a její jméno „Domovina“ jasně dává tušit, kde se čtenář tentokrát ocitne. Karty jsou tedy nově rozdány, idylka a zažité pořádky se mění novou dobu z čehož určitě nekouká nic dobrého. Jak zlé to bude, to se teprve uvidí. Všechno je v pohybu. Včetně Wolfiho, který zmizel v dobrovolném exilu. A Sněhurka? Ta pro změnu skrývá jedno tak trochu ošklivé tajemství. Jo a Růženka v šortkách vypadá fakt sexy.

A tak zazvonil konec a páté knihy je konec. Této netradiční pohádky však nikoliv. Ta zde chytá další dech…