Kresba: Pia Guerra
Překlad: Petr Zenkl
Počet stran: 166
Cena 399 Kč
Vydavatel: 12.11.2014 BB Art

Říká se, že na každém konci je krásné to, že něco nového začíná. V tomto případě to však neplatí. Cesta posledního muže na Zemi totiž našla svůj konec. Dalo by se říci, definitivní konec.

Název desáté knihy ceněné komiksové ságy Y: poslední z mužů, je Odpovědi. To i přes fakt, že odpověď na nejpalčivější otázku „Jak se stalo, že se Yorick stal jediným mužem na celé zemi?“ přinesla již předchozí, devátá kniha Matka Země. To co nás čeká zde, by se spíše dalo označit jako definitivní tečka za celým putováním napříč kontinenty, kde díky zákeřnému viru o „párek s vejci“ nezavadíte. Což neznamená, že hned v prvním obrazu nenarazíte na Lenina. Pochopitelně v mumifikovaném stavu.

„Není důležitý, co muže zabilo, ale jen to, co teď uděláme my ostatní, když už tu nejsou.“

Otázky jsou tedy zodpovězeny a Yorik se svým opičákem míří do Paříže, kde by se mělo uskutečnit ono romantické setkání s osudovou láskou za kterou putoval celých pět let. Čeká nás tedy romantický závěr „konečně se setkali, vysouložili si mozek z hlavy, zadělali na novou mužskou populaci a žili spolu šťastně až do smrti?“ Odpověď zní ne. Brian K. Vaughan se totiž rozhodl nacpat do finále své série, která schytala nejedno ocenění (a řekněme si, že právem) nějaký ten zvrat. Včetně jednoho brutálního, který čtenáře určitě nezanechá chladným.

„Ženy se někdy vyděsí, protože jsem většinou první chlap, kterého osobně viděly, a tak vždycky řeknu: Pardon, humor není moje silná stránka.“

Jinými slovy… pokud se těšíte na bombastické finále ve stylu hollywoodských trháků, netěšte se. Tohle není Mad Max. Ten chcípl společně s dalšími chlapy. Yorick sice už dospěl a určitě to už není takové jelito jako na počátku své pouti, ovšem pořád je to ten klučina, který má k sexuálním fantaziím nepřeberný výběr k jejich naplnění a který je současně obětí, štvancem a pochopitelně i nadějí. Ale je tomu tak ve skutečnosti? Finále Ypsilonky je svým způsobem melancholické a hořké, stejně jako ze šovinistického pohledu svět, ve kterém se ženy naučily samostatně fungovat. Celý tento pocit umocňuje potom děj odehrávající se šedesát let po Yorickově putování, kdy se již naprosto normálně hraje „šachová partie v níž ostatní figurky nahradila dáma“. Ano, je to dobré, i když nepříliš veselé čtení. Finále v Paříži naposledy spojuje mnohé postavy a dovětek po desetiletích, rozvíjí jejich osudy dál. Včetně Yoricka, který se jako stařec dívá do své mladé tváře.

„Svět stále touží dokončit to, s čím začali nacisti a když zajistíme živého muže dřív než naše protivnice, získáme tak jedinou výhodu, která zaručí, že náš národ přežije.“

Své poslední slovo zde pochopitelně řekne i fanatická izraelská čubka hledající svůj cíl v zaměřovači odstřelovačské pušky, agentka 355, která s Yorickem absolvovala celou tu dlouhou pouť, láska Beth jež celou dobu byla magnetem i motorem dlouhého putování a vlastně i opičák Ampersand, který v celé sáze hrál velice zásadní roli. A nezapomínejme na první postapokalyptické potomky, které se mají stát nadějí přežití celého lidstva. Spíše než komiks se pro Ypsilonku hodí označení grafický román. Tohle je jeho poslední kapitola v níž zbývající osudy dojdou ve stínu Eiffelovky, svému naplnění.

„Ne, nejdřív bude chlapectví, začneš si hrát s vojáčkama a s astrounautkama, s kovbojema a s nindžama, pirátama a než se naděješ, tohle všechno skončí.“

Byla to dlouhá cesta. Cesta napříč globální katastrofou, rozkladem společenského systému, cesta na níž číhaly agresivní amazonky s nenávistí ke všemu mužskému, stejně jako politické ambice a pletichy, cesta, v níž se potkávaly jednotlivé osudy, mnohdy ukrývající své kostlivce ve skříních, cesta, během které se formovala nová podoba civilizace. Cesta za nadějí. Cesta za odpověďmi, která je teď u konce.

„Jsem jen obyčejný Yorick Brown sedmnáctý.“

Ne, desátá kniha Ypsilonky není o odpovědích. Je o emocích. Je o završení jednoho dlouhého putování, které měl český čtenář od roku 2008, kdy v produkci BBartu vyšla první kniha, možnost absolvovat. Není to ani oslava feminismu s poselstvím: „Zeny sami sobě“. Poutavá a současně civilní komiksová sága taky vyvrcholila pohledem do světa, ve kterém už nikdy nic nebude tak jako dřív. Pohledem prostým laciných kejklů a megalomanských scenérií, pohledem, v němž se nedočkáte superhrdiny, který by v posledním okamžiku uvedl věci na pravou míru. A právě proto je tento komiks výjimečným kouskem, který by neměl chybět v knihovně každého komiksového fandy. Ať už mužského, nebo ženského pohlaví.