Autor: Robert Kirkman
Kresba: Charles Adlard
Překlad: Martin D. Antonín
Počet stran: 136
Cena: 299 Kč
Vydavatel: 8.10.2014 Crew

Staré hororové pravidlo tvrdí, že nejvíce dokážou vyděsit naprosto všední věci. Ne, fantasmagorické obludy, ani další vymyšlení bubáci a hastrmani. Třeba ti od Lady. A už vůbec ne oživlé mrtvoly. Ty se totiž po putování napříč jedenácti knihami komiksové série Živí mrtví, stali takříkajíc všedním chlebem. Ničím nezarážející každodenní kulisou.

Nová partička, která se po masakru ve věznici kolem Ricka a těch dalších pár přeživších, semkla, stojí na novém osudovém milníku. Ne, tentokrát jim nehrozí další pomatený psychopat, kanibalističtí lovci, kteří ztratili své lidství, nebo horda valících se zombíků. Nyní jim hrozí pohoda. Klídek. Veget. Oáza bezpečí. Prostě prostředí, které by klidně mohlo být Happyendem, kdybychom byli na konci série. Jenže to zdaleka nejsme a proto to tak nechutně smrdí. Může luxus pro poutníky, zvyklé denně se rvát o svůj život smrdět? To si piště, že může. A jak.

Kirkmanovi bylo bezpochyby jasné, že házet hrdinům do cesty klacky v podobě brutálních nástrah nevydrží dlouho a čtenář se rychle otrká, stejně jako všichni ti, kteří žijí a umírají v komiksovém světě plném chodících mrtvol. Hele další mrtvolák! Rozbijem mu hlavu kladivem. Rup šup a je to! Všechno se po čase stane rutinou. A tak před ně, po krátkých peripetiích postavil nabídku pokusit se žít více méně normální život, tak jako kdysi. A byl to super tah. Čtenář v tu chvíli nevěřícně kroutí hlavou a pochopitelně, stejně jako hlavní hrdinové – nevěří. A stejně jako hlavní hrdinové hledá v celé té věci háček, nebo spíše pořádně ostrý hák, který se zanoří do těla oběti a začne tu neuvěřitelnou idylku nemilosrdně párat. A tomu se říká dokonalé sblížení se s fiktivními postavami.

A právě to je hlavní devizou celé této série. Čtenář. Ač vypytlený doma v klídku na gauči, se prostě s postavami sžil. Proto ho smrt mnohých (a že jich bylo) nezanechá úplně chladným a proto všechny útrapy těch, kteří zatím přežili, náležitě vnímá. Na rozdíl od seriálu, který je oproti komiksu spíše vymněklou slátaninou. Kirkmanovo dílo s telenovelovým, nicméně dokonale brutálním a mnohdy nemilosrdným obsahem, je prostě výjimečné ve všech ohledech, stejně jako na počátku zombie žánru byly výjimečné Rommerovy filmy. Mnohdy stačí jen jednotlivé fragmenty z minulosti postav, třeba pouze odvyprávěné v komiksových bublinách, aby čtenář letmo zakusil mrazení v zádech, jindy ho dostane do kolen brutální zvrat a nejednou se rovněž stane, že pouhé vykreslení okolí v němž se hrdinové tohoto komiksového eposu pohybují, stačí, aby se čtenář alespoň chvíli upnul k mlhavé naději ve světě beznaděje. Pochopitelně jen do té doby, než mu jí sadistický scenárista, který se nezastaví před ničím, ani před vraždou dítěte, jak tomu bylo v minulé knize Střez se lovců, nekompromisně sebere. To se stává poměrně často. Kirkman rád dává svým hrdinům, potažmo čtenářovi do těla.

Přesto, jak se zdá, se nyní na Ricka a spol usmálo štěstí. Ale je to opravdu štěstí. Upřímně řečeno, mě při čtení překvapivého zvratu v této knize, běhal mráz po zádech stejně, jako když se na skupinku přeživších hnala horda nemrtvých. Proč? Protože jsem nevěřil. Protože ukolébat instinkt přežití luxusem se nevyplácí. Protože nikdy není nic tak růžové a pohodové, jak se na první pohled zdá. Protože není dobré být normální člověk v nenormálním světě. Protože jsme ve světě Živých prvých, kde si nemůže být jistý svým životem nikdo. A za žádných okolností.

Dvanáctá kniha tak přichází s něčím novým. A to je skvělé. Série díky tomu nestagnuje, ale naopak odhaluje svou další tvář. Zambie se stali pouhou kulisou už dávno. Všechno je to o lidech. Těch živých lidech, žijících v extrémních podmínkách. Chybujících. Toužících po alespoň iluzi normálního života a současně se jí bojících. A poslední stránka knihy nakonec dá čtenáři pěknou, hodně nečekanou čenichovku. Užijte si jí. Určitě se po ní už pak nebudete moci dočkat další, tentokrát už třinácté knihy. Jako se jí nemůžu dočkat já.