Autor: Greg Pak
Kresba: John Romita jr.
Překlad: Ĺudovít Plata
Počet stran:220
Cena: 219Kč
Vydavatel: 26.11.2014 Hachete

Pětidílná minisérie Hulk proti světu zákonitě navazuje na Hulkovu planetu a popravdě se jedná o kousek, který v Ultimátném komiksovém kompletu prostě nesměl chybět. Když se totiž řekne Ááá, mělo by se říci i Béé.

Výchozí situace je jasná. Minimálně pro všechny, kteří četli obě knihy Hulkovi planety, která na pultech trafik a speciálek objevila před několika měsíci. Hulk, který byl pro svou nebezpečnost vyobcován z matičky Země, porazil Rudého krále divoké planety Sakaar, sjednotil místní kmeny, oženil se, počal dítě, aby se nakonec, díky nestabilnímu reaktoru lodi, kteráho sem dopravila dočkal zkázy svého nového domova, kde měl šanci konečně „najít svůj klid.“ Není divu, že je nasraný. Hodně moc nasraný a s hrstkou přeživších, svých nejlepších spolubojovníků spoutaných poutem války, se vrací zpátky. Vrací se domů. Vrací se, pro brutální pomstu.

Na Zemi v té době proběhla občanská válka, o které jste se rovněž mohli dočíst v jedné knize Ultimátního komiksového kompletu. Captain America je bradou vzhůru, události, které rozdělily universum Marvelu na dvě nesmiřitelně bojující poloviny, ještě zdaleka neodezněly a do toho všeho se řítí rozzuřený zelený obr, silnější a inteligentnější, než kdy před tím a hrozí světu zkázou. Pokud sázíte na monumentální brutální akci, nejste ani kousek od pravdy.

Hulk je převážně vnímaný jako brutální síla, která byla nejednou ke svým destrukčním činům zneužita. Tady je to však jinak. Hulk rozzuřený zradou bývalých přátel a ztrátou svých nejbližších, moc dobře ví co dělá. A nejde mu, jak by se mohlo zdát, jen o pouhou destrukci. Naopak, chce těm, kteří ho vystřelili do vesmíru názorně ukázat, že to, co udělali, byla sviňárna nejtěžšího kalibru. A samozřejmě jim taky citelně ublížit. A právě tato brutální cílevědomost, která se doopravdy nezastaví před ničím, odděluje tento příběh od mnohých Hulkových dobrodružství. Což ovšem neznamená, že děj je místy tak trochu přitažený za vlasy.

V monumentální řežbě tak létají vzduchem kusy měsíční krajiny velké jako česká republika, nechybí zde magie, ani město, které se postupně mění v hromadu trosek. Nechybí zde ani provizorně vybudovaná gladiátorská aréna v níž poražení hrdinové mají poznat co všechno jejich zrada zavinila. A pochopitelně zde rovněž nechybí nejeden odkaz na Hulkovu planetu, stejně jako Občanskou válku. Hulk proti světu tak jako dílek mozaiky přesně dopadá na místo tvořící velkolepý obraz univerza jménem Marvel. Což může být pro českého, nepříliš sečtělého čtenáře, který má obecné povědomí o nějakém Spider-Manovi, či Fantastické čtyřce, tak trochu problém. Mnohé z této knihy nemusí vůbec pobrat. Třeba takového hrdinu Sentriho, který v příběhu hraje celkem zásadní roli. Slyšeli jste někdy o něm?

Sentry, který je zde představován jako jeden z nejmocnějších hrdinů Marvelu je v podstatě uměle implantovaná postava, jakých tu bylo již nespočet. Mnohé na okamžik zazářily a potom se po nich slehla zem. Což je vlastně i případ tohoto blonďáka, který disponuje silou mnoha sluncí. Upřímně, jen velmi malé procento nových superhrdinů se nakonec chytilo a jsou tu s námi dodnes. A právě výskyt těchto postav může neznalému čtenáři udělat trochu v tomto jinak přímočarém příběhu, malinko chaos. O tom, že by byla celkem fatální neznalost Hulkovi planety, asi není třeba mluvit.

Další věc jsou finále a následky tohoto příběhu pro Marvel universum. Hulk proti světu totiž končí klasickým klišé s názvem „záchrana v poslední chvíli“ a upřímně řečeno je celkem těžké si představit, že by nějaký superhrdina s Hulkem v budoucnosti, po tom co udělal, byť je trochu spolupracoval. Ale jsme přeci v komiksu, kde se domněle mrtví mohou vrátit a tak i fakt, že nasranej zelenej obr udělá z celého města rozmlácenou a spálenou kůlničku na dříví, je vlastně jen lapálie která se bohužel přihodila. Něco jako King Kongův efekt. Ta velká opice rovněž terorizovala celé město a když jí nakonec sestřelili z velkého mrakodrapu, jedno oko nezůstalo suché. Hulk pochopitelně, na rozdíl od King Konga, přežil. Přežil, aby se po nějakém čase zase stal superhrdinou, který páchá dobro a třeba taky proto, aby se dozvěděl, že jeho potomek, syn, není mrtvý. No jo, prostě komiks, kde se domněle mrtví pravidelně vrací a fakt, že nasranej zelenej obr udělá z celého města rozmlácenou a spálenou kůlničku na dříví, je vlastně jen politováníhodná lapálie, kvůli které na hrdinu, který je tu s námi od šedesátých let, určitě nezanevřeme..