Autor: John Layman
Kresba: Jason Fabok, Andy Clarke
Překlad: Petr Zenkl
Počet stran:192
Cena: 399Kč
Vydavatel: 15.10.2014 BBart

Penguin, nebo pro českého čtenáře Tučňák býval kdysi zakrslým parchantem, který se oháněl smrtícími deštníky a pravidelně dělal Batmanovi trable. Díky tomu se vypracoval na jednoho z klasických Batmanových protivníků. Jenže to už tak docela dost dobře neplatí.

Tedy ne, že by Penguin nebyl záporákem v Batmonově světě, to opravdu nehrozí, ale je to už pěkná řádka let, kdy tento nevzhledný zakrslík ustoupil spíš do pozadí, jako vlivný byznisman a zakuklený gangsterský šéf, odkud spíše tahá za nitky, než aby si přímo špinil ruce. A je pravda, že civilnější a tím pádem mnohem uvěřitelnější zlo mu sedí více než dávné eskapády s obřími létajícími deštníky, či rafinovanými pastmi pro „Netopýra“ včetně obřích dravých ptáků. Doba už je někde jinde a to i v Gothamu, který netopýří mstitel brání. A nová New 52 je toho důkazem.

Třetí kniha z řady Detective comics New 52 nenechá nikoho na pochybách. Obálka s charakteristickým ksichtem v němž nechybí orlí nos a název Imperátor Penguin mluví jasnou řečí, kdo bude tentokrát v popředí zájmu. A není divu, vždyť Penguin / Tučňák je aktuálně nejvýraznější slizkým zlem v televizním seriálu Gotham, který vypráví o městě a mnohých jeho „obyvatelích“ v době, kdy si čerstvě osiřelý Bruce Wayne začal postupně uvědomovat, že by mohl být Batmanem. Jenže tady jsme v rozjeté komiksové řadě a na dospělého Bruce Wayna se chystá atentát. O tom, kdo stojí v pozadí, se díky názvu asi nemá moc cenu dlouho dohadovat. A to je teprve jen vlažný prolog po kterém ještě dojde na celkem bizarní propojení hlínoidního Clayface s Poison Ivy. Upřímně řečeno, v tomto případě se nejedná o žádný průšvih, ovšem komiksový orgasmus rovněž nečekejte. Účelová romantika, pohřeb zaživa, Arkhamský ústav, obří hliněná pěst snažící se rozdrtit Batmana. Nic, co by tady již několikrát v různých obměnách nebylo.

Mazec však začíná ve chvíli, kdy se série Detective Comics potkává s eventem Smrt rodiny, kterou u nás vydává nakladatelství Crew. Do města se vrací Joker u uřízlou kůží (jistě si vzpomenete na Detective Comics 01: Tváře smrti) a začínají se dít věci. Po ulicích se začínají potulovat Jokerovi dostatečně zvrhlí fanoušci, Penguin je unesen, aby se podílel na Jokerově šíleném plánu a z pozedí ne na sletla zločineckých ramp začíná stále více a více vynořovat postava muže se jménem Ogilvy. A věřte že bude mít nejen pro tuto knihu, ale i pro ty následující jistě nepřehlédnutelný význam. Výtečné propojení světa New 52, které se v každé s komiksových řad doplňuje, funguje i zde, ovšem v samotném závěru je spíše na škodu, protože poslední sešity v této knize nemilosrdně spoilerují děj, který se odehává v jiné řadě. Třeba o „smrti“ jedné ze zásadních postav. Ale to je už riziko souborných vydání. Hlavně těch osáhlejších. A to Imperátor Penguin se svými cca 200 stranami na nichž najdete sebrané sešity 13 až 18 originální série Detective Comics, rozhodně je.

Ovšem lehké spoilerování jen malá daň za požitek moci si v češtině vychutnat většinu pravidelných řad Batmana, tak jak začaly od startu New 52 vycházet. Řada Detective Comics změnila scenáristu a je to rozhodně krok k lepšímu. Příběhy s příchodem Smrti rodiny potemněly a z nahodilých mainstreamových dobrodružství se stává drsnější záležitost, která sice ještě nedosahuje temnoty Snyderovi řady Batman, ale má k ní rozhodně slušně nakročeno. Imperátor Penguin je toho jasným důkazem.