Autor: Stan Sakai
Kresba: Stan Sakai
Překlad: Ludovít Plata
Počet stran: 192
Cena: 249 Kč
Vydavatel: 3.3.2016 Crew

Dlouhouchý samuraj Usagi Yojimbo má čtvrt kila. Tedy právě teď má čtvrt na sto. Nebo ještě jinak. Právě vyšla pětadvacátá kniha Usagiho. Králík v ní bude honit lišku. Aby jí dal pětadvacet na zadek. Pěkně pod vocas.

Hon na lišku se jmenoval pátí díl seriálu Třicet případů majora Zemana ve kterém se tak trochu překrucovaly Únorové události 1948. Toho se v této knize samozřejmě bát nemusíte. Její hrdinové totiž nežijí v rodícím se totalitním Československu, ale ve feudálním Japonsku pár stovek let před tím, kdy se u nás vrátil Kléma z hradu. Tady se vrací Usagi s kámošem Genem, lovcem odměn z posledního dobrodružství mající za následek „konec černé duše“ (recenze ZDE). No oni se vlastně nikam nevrací. Oni se prostě jen toulají. Nenažraný, sobecký Lovec odměn a potulný samuraj. Vstříct dalším dobrodružstvím.

A to první na sebe nenechá dlouho čekat. Nohy je totiž zavedou do tajemného lesa, kde žijí lišky. Lišky svině, mající čarovnou moc, které si rádi zahrají s tím, kdo je urazil. Připomíná vám to něco? Ano námět, který jako by k komiksového panelu vypadl nedávno vydanému druhému Zaklínači s názvem Liščí děti. Ovšem v tomto případě se nejedná o nic tak epického. Je to vlastně jen takový malý kraťas za zahřání, po kterém následuje již delší příběh Sakura, vyprávějící o ženě, která to umí hodně dobře s bičem a která hledá svého bratra. Bohužel se při tom zaplete se zločineckým šéfem, což smrdí klasickým masakrem na ostří samurajského meče. Ano, pro hrdiny této série nic neobvyklého.

Je to tak. Po minulém výpravném dobrodružství přišel opět čas toulat se starým Japonskem plným svérázných osudů a zažívat zdánlivě všední dobrodružství, ať už to je setkání s pěkně prohnilým Donašečem, nebo podivným žebrákem, který má oči všude. A dojde i na Neko Ninji. Nebo na naplnění povinnosti a cti demonstrovaném při převzetí Šogunova daru v podobě hradu. Prostě taková mistrovsky (ostatně jako vždy) odvyprávěná všehochuť ze života jednoho ronina, který se už za ta dlouhá léta, co české čtenáře pravidelně oblažuje svou přítomností, stal legendou. Až na poslední příběh, ve kterém Usagi vůbec nevystupuje. Přesto se však tato Genova historka ze života Lovců odměn řadí k těm nejlepším v celé knize. Hlavně díky svému konci. Sakai totiž už nejednou přesvědčil, že finální tečka příběhu, která má dát čtenářovi „tečku mezi blinkry“ mu doopravdy jde.

Při tom Stan Sakai ve své podstatě vypráví pořád o jednom a tom samém. O japonském pojetí života a smrti, hrdosti a cti, stejně tak i zákeřnosti a podlosti. Míchá folklór i chytlavé příběhy, doplňuje je hříčkami a někdy báchorkami. Plasticky maluje svůj svět který je odrazem toho skutečného. Vytvořil celou plejádu postav, které se vzájemně potkávají a jejichž osudy se občas protnou. Vytvořil hrdinu, Usagiho, který je středobodem celého světa překypujícího osudovostí. Ano, ve své podstatě je to pořád o tom samém, ale ve své podstatě to pokaždé Sakaiovi zbaštíme i s navijákem a dožadujeme se přídavku. Tento měl číslo 25. Už je to pěkná řádka knih, už je to pěkná hromada dobrodružství. Taky jich pořád ještě nemáte dost? Já tedy rozhodně ne. Příští kniha se bude jmenovat Zrádci Země.