Autor: Robert Kirkman
Kresba: Charles Adlard
Překlad: Martin D. Antonín
Počet stran: 136
Cena: 299 Kč
Vydavatel: 29.4.2016 Crew

Minulá kniha se vás snažila varovat, že bude zle. A ono je zle. Ono je opravdu zle. Živí mrtví se v Česku pyšní svým sedmnáctým svazkem, který je dalším milníkem v tomto velkém a velkolepém příběhu. Na scénu totiž přichází Megan. Ukrutná svině Megan. A to je opravdu důvod se bát.

Tak už to na světě (nejen tom postapokalyptickém, který si bezděčně nárokují ohnilé chodící mrtvoly), prostě chodí. Sotva se objeví něco pozitivního, jako třeba kousek naděje na snad lepší budoucnost, vzápětí to doprovází něco svinsky zákeřného, co vás pořádně nemilosrdně profackuje a řekne: „Vítej zpátky v hnusné realitě!“ Je to hnusné, já to vím, ale nikdo s tím nic nenaděláme. A právě k takovémuto drsnému poznání má přijít i Rick a partička lidí kolem něj. A to opravdu hodně hnusným způsobem.

V minulé knize provedl Kirkman další husarský kousek. Postaral se, aby přípěch jednak nestagnoval a ani se netopil ve stereotypu a tak do něj napálil náznak vyvíjející se civilizace. Skvělý nápad. Doby putování, kdy se malá skupinka plahočila troskami z nichž často a rády vystartovaly v tom nejnevhodnějším okamžiku zombies, jsou už dávno minulostí. Tady jsme v době, kdy se ti, kteří přežili, snaží na troskách toho starého budovat nový svět. Novou civilizaci. Ovšem i největšímu naivkovi musí být jasné, že v civilizaci nežijí jenom hodní, civilizovaní lidé. Žijí v ní i zákeřné svině s potřebou urvat co se dá. Jako třeba Megan, který kolem sebe shromáždil opravdu početnou skupinku podobně smýšlejících kryplů. Jejich politika je prostá a neliší se od té gangsterské. „Budete platit výpalné, a my vás za to budeme ochraňovat. A kdo by náhodou nesouhlasil, může třeba dostat trochu do těla baseballovou pálkou omotanou ostnatým drátem.

Minule, během první návštěvy v Tophillu Megan (tehdy ještě bez ksichtu, ale s dostatečnou reputací) jen zlehka zaklepal na dveře. Nyní je brutálně a nekompromisně vykopnul a po Guvernérovi tato sága získává další totální zlo. Hajzla, který to na rozdíl od Guvernéra má v hlavě hodně dobře srovnané a navíc přesně ví, co chce a jak toho dosáhnout. Název knihy je tentokrát naprosto trefný a výstižný. Negan je opravdu „důvod se bát“. A to pro Ricka a jeho komunitu není ani trochu dobré. Ono to vlastně není dobré pro nikoho. Je to dobré jen pro čtenáře. Protože další kvalitní velký záporák už této sérii nějakou dobu chyběl. No a teď si to můžeme vynahradit. Se vší parádou.

Sedmnáctá kniha je opravdu přelomová. Je to esence zabité naděje a dokumentace bezmocnosti, kdy vám ten silnější s úsměvem diktuje, co a proč budete dělat a vy, i když hrozně chcete vygumovat mu ten zkurvený samolibý úsměv z ksichtu, nemůžete s tím nic dělat. Alespoň prozatím. Chodící mrtvoly už dávno nejsou primárním nebezpečím. To už je jen takový kolorit, na který si musíte dávat pozor. A i to je dalším nesporným důkazem kvality Kirkmanovi ságy. Sledovat jak se jeho svět a chápání přeživších v něm, postupně mění. Jak se vše vyvíjí, byť to mnohdy nevede právě ke šťastnějším koncům. O to více potom v tomto světě fungují charaktery postav, se kterými se čtenář opravdu sžije. Hlavně těch, kteří to s ním a Rickem táhly od samotného začátku. A že jich už moc nezbylo. O důvod víc jim držet palec.

Tato kniha nemá hluché místo. Její děj se řítí rychle kupředu od prvních stránek kdy se Rick vrací z Hilltopu s bláhovou nadějí, že spojenectví s početnější a vybavenější komunitou může přiblížit jejich životy „normálnímu“ životu, na který už dávno zapomněli. Že se blýská na lepší časy. No a vzápětí udeří hrom. Příliš optimismu škodí zdraví. Vzdušný zámek naděje se zroutí rychleji než domeček z karet. V bordelu, kde žijí přežijí jen ti nejsilnější. A Negan, je opravdu hodně silný. Silnější než kdokoliv s kým měli doposud co do činění. A když kniha skončí a vy lapajíc po dechu dočtete poslední stránku, ke které jste došli téměř raketovou rychlostí, přejete si, aby jste mohli ve čtení pokračovat. Bohužel. Na to si budete muset nějakou chvilku počkat. Naštěstí, vydavatelství Crew se rozhodlo, že to nebude trvat zas tak dlouho. Na začátku tohoto roku upravilo svůj vydavatelský plán na nacpalo do něj hned čtyři knihy Živých mrtvých. Takže zatím nashledanou, Negane, ty podlej kryple. Uvidíme se koncem léta. A snad ti ten tvůj samolibý zkurvený úsměv někdo vymaže z toho ksichtu, který jsem se naučil nenávidět. I když, kdo ví. Negan je silná, zlá svině a Kirkman netrpí přílišným sentimentem. Jestli se nezadaří, bude se osmnáctá kniha rovnat čirému masochismu.