Kresba: Ron Garney
Překlad: Štěpán Kopřiva
Počet stran: 136
Cena: 349 Kč
Vydavatel: 31.3.2016 Crew

V poslední době je v českých komiksových luzích a hájích Jasona Aarona čím dál tím víc. Od  nových Star Wars, které vydává Egmont, až po výtečnou sérii Skalpy vydavatelství Crew.

Není divu, Jason Aaron je skutečně třída. Povídají o něm, že je nejúspěšnějším autorem komiksové současnosti. Komiksovým autorem, jehož příběhy dokážou nejen strhnout svou propracovaností a současně i autor, který se nebojí bořit komiksová tabu, jakým je třeba chladnokrevná likvidace malých bezbranných dětí. Jo, přesně toho se v Mužích hněvu dočkáte. A to hned na samém počátku.

Takže milí přátelé, seznam te se. Tohle jsou čtenáři, tohle je Ira Rath. Ira Rath je bezcitné zabijácké prase. Vydělává si tím, že vraždí lidi. Za peníze. Ne, není to ten typ komiksového killera (jako třeba Hitman), který likviduje jen, nebo hlavně ty, kteří si to zaslouží. Ira prostě zabije každého na kterého jeho zaměstnavatel ukáže. Včetně celé jeho rodiny, když je to třeba. No a jednoho dne ukáže zaměstnavatel na jeho syna. Ano, klasické klišé smrdící „cestou do pekla“. Nikoliv však v Aaronově pojetí. Aaron má totiž tu báječnou vlastnost, že zaběhaná klišé rád obrací naruby.

Muži hněvu jsou uzavřeným noirovým příběhem. Údernou historkou o zabijáckém prokletí jedné rodiny jejíž muži byli vždycky tak trochu zvláštní. Hlavně co se vztahu ke smrti týká. Muži hněvu jsou rovněž vyprávěním bez slitování a hřejivých sluníčkovských vizí. Muži hněvu jsou drsní a krutí. Nemažou se s nikým a ničím. Aaron čtenáři ostrou čenichovkou sráží z fnáku růžové brýle, aby mu sdělil, že svět je hnusné, špinavé místo k žití, ve kterém z vás přílišné emoce můžou udělat zdechlinu podobnou cedníku. Muži hněvu se čtou jedním dechem. Od začátku do konce. Hořkého konce.

Je to úderné, je to rychlé. Stejně jako je rychlá smrt, kdy vám to někdo napálí brokovnicí přímo do ksichtu. Samozřejmě není to žádná těžká literatura a pochopitelně to nemá epiku Skalpů. Aaron v tomto případě vytvořil syrovou jižanskou historkou v níž se vraždí jako na běžícím pásu. Jinými slovy, kecy jsou zde zbytečné. Naládovaná brokovnice je mnohem pádnější argument. Obzvlášť když jí drží v ruce chlap, který už nemá co ztratit. Jako třeba Ira, jež se jako postava potácí někde na pomezí mezi klasickým antihrdinou a nesmlouvavým ztělesněním smrti. Dá se vůbec takovém člověku držet palec? Možná že i jo. Dětské autosedačce s vřískajícím batoletem, která letí vstříci bezedné hloubce močálu, navzdory. Ne tady odlehčené hlášky, ani špetku odlehčení, nenajdete. Aaron se v těchto pěti komiksových sešitech svázaných do jedné knihy rozhodl, že vás zbaví iluzí. To i ten killbajn Punisher (kterého mimochodem před lety Aaron převzal po Ennisovi) měl pro své konání dobrý důvod. Ira prostě vraždí proto, že je to jeho práce. Práce pro kterou se narodil. Morálka chcípla. Krutou, několikanásobnou smrtí. Je vůbec div, že tohle Marvel vůbec vydal.

Tímto je asi řečeno vše. Kecy jsou zbytečné. Nemá smysl dále rozpitvávat tuto komiksovou oslavu brutality a násilí ve formě chytlavého příběhu o prokletí jedné jižanské rodiny. Pokud vám komiksový Tarantino Garth Ennis přišel příliš veselý, Aaron vás prostě nezklame. V poslední době je v českých komiksových luzích a hájích Jasona Aarona čím dál tím víc. A to je zatraceně dobře. Aaron je totiž borec, který se nebojí pořádně si zasvinit krve. Většinou humusem a krví svých postav. A pochopitelně se najde dostatek těch, kteří ho za to milují. No a já jsem jedním z nich.